• 43 591 online
  • 1 197 548 medlemmar
  • 62 058 658 inlägg
2017-05-30, 19:49
Avstängd
Svennebajss avatar
Det handlar inte om mängden data? Det handlar om att man ännu inte knäckt 4k koderna/man inte crackat 4k krypteringen än.

Det material som finns ute i 4k är inte äkta 4k utan bara webrips... Eller också WEB-DL. Sån skit som finns ute på streamingtjänsterna.

Remux och High Encodes det bästa som går att hitta för tillfället.

Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
För inte tala om tiden det tar att ladda ner så stora filer.
Det blir inga problem med en bra seedbox.

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusJ666
Min åsikt om 4k:

Nja visst är streaming framtiden. Men en box, mediaspelare att Streama blir det. Dessutom att streama gigantiska filmfiler som 4k live så att säga kräver en ruskigt snabb bredbandsuppkoppling som bara finns i få av dagens hushåll. Sedan fattar jag inte på dem som siktar på en 4k tv på 55 tum och mindre. Slöseri anser jag. På det avståndet som film/tv tittande är det för lite tum för att utnyttja det högupplösta 4k till det yttersta.

Själv kommer jag byta upp mig till en 75-tum ultra-hd panel när det finns fler filmer i 4k. Man ska inte glömma att de riktigt bra 4k skärmarna gör vanliga blu ray filmer skarpare med genom bra uppskalning från full hd till 4k.

Jag är lite nostalgisk och vill gärna ha mina 4k filmer på en skiva. Priset för en film ska dock nye vara för dyrt. Säkerligen kommer filmerna vara dyrare än Blu ray. Men max 200 kr kan jag tänka mig.
Den dagen den sorgen. Det är inte bara priset, utan reglerna på alla bra community'n som existerar idag kommer skärpas brutalt.

Förstår heller inte varför folk som går på UHD väljer 55 och neråt.

Själv så undrar jag

Jag har läst att alla HDCP versioner före 2.2 har blivit crackade . Så vad händer om man använder en 2.2 to 1.4 konverterare som denna http://www.hdtvsupply.com/hdcp-2-2-t...converter.html och sedan crackar den?
Citera
2017-05-30, 21:42
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svennebajs
Det handlar inte om mängden data? Det handlar om att man ännu inte knäckt 4k koderna/man inte crackat 4k krypteringen än.

Det material som finns ute i 4k är inte äkta 4k utan bara webrips... Eller också WEB-DL. Sån skit som finns ute på streamingtjänsterna.

Remux och High Encodes det bästa som går att hitta för tillfället.
Sant att krypteringen inte är knäckt. Dock inte helt sant att det enda som finns är webrips och webdl.
Dock så blir det väldigt enformigt att titta på The Smurfs 2 2013 2160p UHD BluRay REMUX HEVC Atmos hela tiden, eftersom det är det enda undantaget

Storleken är endast problematisk för 8k.

Citat:
Det blir inga problem med en bra seedbox.
Förr eller senare vill du förmodligen få ner filmen från din seedbox till din egen dator... Så då är du fortfarande beroende av hastigheten på din Internetuppkoppling för att ladda ner filmen. Sedan brukar inte seedboxar ha direkt jättestora lagringsutrymmen.

Citat:
Jag har läst att alla HDCP versioner före 2.2 har blivit crackade . Så vad händer om man använder en 2.2 to 1.4 konverterare som denna http://www.hdtvsupply.com/hdcp-2-2-t...converter.html och sedan crackar den?
Då får du möjlighet att rippa resultatet i råformat vilket innebär högvis med terabyte, varpå du blir illa tvungen att komprimera den med kvalitetsförlust = encode istället för remux.
Citera
2017-05-30, 21:51
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Har jag fått något om bakfoten?
Men Hz gäller väll skärmar, fps gäller för video. Om en skärm kan visa 60hz så motsvarar det 60 fps.

Och en vanlig film brukar vara på 23 fps?

Är det något jag missar?
På en gammal tjocktv så får man bara ut 40-50% fps per hertz. Detta kompenseras via så kallad interlace där man visar 2 eller 2,5 halva bildrutor i sekunden.

Jag antar att man i detta fallet valt att specificera hertz istället för fps så att ingen skall få för sig att man kan hantera 120 hela bildrutor x 2,5 halva bildrutor = 300 halva bildrutor i sekunden.

Skall man vara petig så är äldre filmer normalt inspelade i exakt 24 bildrutor per sekund medans nyare produktioner oftast är inspelade i 23,976 bildrutor per sekund, vilket sammanfaller med 23,976 * 2,5 = 59,94 hz som är den hastighet som används i den amerikanska NTSC-standarden där man ville ha 0,1% marginal för overhead i förhållande till de 60 hz som det amerikanska elnätet använder och som hade stor betydelse för uppdateringsfrekvensen på amerikanska tjock-tv-apparater.
Senast redigerad av kurrekotte 2017-05-30 kl. 22:02.
Citera
2017-05-30, 22:46
Avstängd
Svennebajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Sant att krypteringen inte är knäckt. Dock inte helt sant att det enda som finns är webrips och webdl.
Dock så blir det väldigt enformigt att titta på The Smurfs 2 2013 2160p UHD BluRay REMUX HEVC Atmos hela tiden, eftersom det är det enda undantaget

Storleken är endast problematisk för 8k.
Har inte varit uppdaterad på senaste när det gäller vissa trackers. När släpptes 2:an i 4k?

Citat:
Förr eller senare vill du förmodligen få ner filmen från din seedbox till din egen dator... Så då är du fortfarande beroende av hastigheten på din Internetuppkoppling för att ladda ner filmen. Sedan brukar inte seedboxar ha direkt jättestora lagringsutrymmen.
Du menar alltså nu att du endast använder seedbox för att streama? Jag för över filer som är 30gb till min dator på typ 1 timma med mitt 1gb... Men visst över 200 terra blir ett problem med 8K.... Dock är det kanske värt att komma ihåg att alla inte är så kräsna när det kommer till filmer.

Citat:
Då får du möjlighet att rippa resultatet i råformat vilket innebär högvis med terabyte, varpå du blir illa tvungen att komprimera den med kvalitetsförlust = encode istället för remux.
Hmm, är du själv aktiv inom den branschen?
Citera
2017-05-30, 23:14
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Har inte varit uppdaterad på senaste när det gäller vissa trackers. När släpptes 2:an i 4k?
För några veckor sedan.

"AACS 2.0 is not hacked. This disc (Smurfs 2 PAL) had faulty keys that were exploited. That's no conversion, so THIS is a real 1:1 copy. But other discs do not have this exploit."

Resultatet är att det i nuläget finns exakt en enda 4k BluRay-remux, som i sin tur är intressant eftersom det visar hur stort utrymme 4k-filmer kräver i praktiken.

Citat:
Du menar alltså nu att du endast använder seedbox för att streama? Jag för över filer som är 30gb till min dator på typ 1 timma med mitt 1gb... Men visst över 200 terra blir ett problem med 8K.... Dock är det kanske värt att komma ihåg att alla inte är så kräsna när det kommer till filmer.
Nej, om man har slö uppkoppling hemma så blir stor filstorlek ett problem oavsett om man seedbox eller ej. Streama blir omöjligt och att vänta i många timmar/dagar är troligen inte särskilt attraktivt. Att det dessutom brukar vara ganska snålt med diskplats på en seedbox gör det hela ännu jobbigare. Om man sedan inte är så intresserad utav kvalitet så borde man förmodligen sikta på annat än 4k/8k

Citat:
Hmm, är du själv aktiv inom den branschen?
Nej, inte det minsta.
Citera
2017-05-31, 01:20
Medlem
finns ju å varenda torrentsida ofta äldre filme iofs
Citera
2017-05-31, 17:08
Avstängd
Svennebajss avatar
Citat:
För några veckor sedan.

"AACS 2.0 is not hacked. This disc (Smurfs 2 PAL) had faulty keys that were exploited. That's no conversion, so THIS is a real 1:1 copy. But other discs do not have this exploit."

Resultatet är att det i nuläget finns exakt en enda 4k BluRay-remux, som i sin tur är intressant eftersom det visar hur stort utrymme 4k-filmer kräver i praktiken.
53 GB är inte mycket. Alltså det finns de som inte fattar hur man ska spara sina filmer. Jag personligen har en hårddisk på 10 terra, och ska nog köpa flera stycken till, jag sparar alltid filmer och serier som är i bombkvalité. När jag ska kolla på enstaka filmer så använde jag min 256 GB USB som jag bara sätter in i TV:n. Vissa är lata och gör inte på detta viset och skyller på att storleken är för 'stor'.

Citat:
Nej, om man har slö uppkoppling hemma så blir stor filstorlek ett problem oavsett om man seedbox eller ej. Streama blir omöjligt och att vänta i många timmar/dagar är troligen inte särskilt attraktivt. Att det dessutom brukar vara ganska snålt med diskplats på en seedbox gör det hela ännu jobbigare. Om man sedan inte är så intresserad utav kvalitet så borde man förmodligen sikta på annat än 4k/8k
Då gäller det att skaffa bra uppkoppling. Borde inte vara något problem för de som älskar kvalité.

Allt kommer att skärpas, alla regler på alla trackers. Den jag har nu har redan meddelat alla att de kommer att ändra reglerna till ett specifikt datum. Så vidare kommer också allting att öka, space på diverse seedbox och annat. Det kommer ske med tiden givetvis.
Citera
2017-05-31, 20:12
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
.

Går det inte att strippa HDCP med en splitter och sen spela av med ett inspelningskort fram tills krypteringen är helt knäckt då?

Typ ett sånt här?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3131220
Citera
2017-05-31, 21:41
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Går det inte att strippa HDCP med en splitter och sen spela av med ett inspelningskort fram tills krypteringen är helt knäckt då?

Typ ett sånt här?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3131220
Problemet är att bilden dekomprimeras i datorn/blu-ray-spelaren innan den skickas ut på HDMI-kabeln.

Väl ute på HDMI-kabeln så är varje bild gigantisk i förhållande till när den var komprimerad. Vi pratar i storleksordningen några gigabyte per sekund.

Eftersom det blir helt ohanterbart (en vanlig SSD hinner inte med att skyffla data i den hastigheten) så måste bilderna komprimeras igen och eftersom vi pratar om en rejält krympning så är det inte frågan om någon loss-less compression, utan bilden kommer att förändras mer eller mindre beroende på hur hårt man väljer att komprimera den (vilket i sig är en hel vetenskap och utgör den stora skillnaden på "bra" och "dåliga" releasegrupper/releaser).

Så jo, det går finfint att knäcka eller kringgå HDCP, men det hjälper inte om målet är en kopia i full originalkvalitet.
Citera
2017-06-01, 00:50
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Problemet är att bilden dekomprimeras i datorn/blu-ray-spelaren innan den skickas ut på HDMI-kabeln.

Väl ute på HDMI-kabeln så är varje bild gigantisk i förhållande till när den var komprimerad. Vi pratar i storleksordningen några gigabyte per sekund.

Eftersom det blir helt ohanterbart (en vanlig SSD hinner inte med att skyffla data i den hastigheten) så måste bilderna komprimeras igen och eftersom vi pratar om en rejält krympning så är det inte frågan om någon loss-less compression, utan bilden kommer att förändras mer eller mindre beroende på hur hårt man väljer att komprimera den (vilket i sig är en hel vetenskap och utgör den stora skillnaden på "bra" och "dåliga" releasegrupper/releaser).

Så jo, det går finfint att knäcka eller kringgå HDCP, men det hjälper inte om målet är en kopia i full originalkvalitet.

5.94 Gbit/s går åt för 2160p prores 10 bit råformat 30 bilder per sekund. 312.5 MB/s eller 18 GB 750 MB per minut.
Ljudströmmen får man lagra separat.

Problemet är väl inte så mycket hastigheten som lagringsytan. 225 TB för enbart bildspåret till 120 minuters film

Det skulle lungt gå med en 20 diskars raid, sustained kommer du upp i över 150 MB/s på de flesta mekaniska diskar idag.

Målsättningen för de flesta är att få se filmen i rätt upplösning och med rätt kvalitet på ljudet. Hur man kommit dithän spelar för de flesta som inte gör egna releaser någon roll egentligen.

Kollar du på de releaser som görs på UHD-tv material idag så verkar de ha en sjuhelvetisk bitrate.
Förmodligen rippar man från Netflix eller HBO med en liknande metod, men istället för att använda sig av hårt komprimerad HEVC/X265 så kör man x264 därför att det finns hårdvaruaccelerering för det i de flesta spelare.

Utan att direktlänka något så är avsnitten jag hittar någonstans mellan 18-30 GB styck.
Netflix t.ex rekommenderar 25 Mbit/s för UHD material. De ger väl det en okej marginal så jag höftar att om det inte är extremt mycket rörligt material så ligger de väl kring 10 GB styck om de är 60 minuter långa.

Med x265 och schysst komprimering så kan man dock komma en bra bit under det.
Jag har sett releaser som skulle fått plats på en DL-DVD, men som sagt.
Det krävs att de flesta skall kunna spela upp dem utan problem innan det blir vardagsmat.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2017-06-01 kl. 00:57.
Citera
2017-06-01, 12:26
Medlem
De har ju lyckats cracka Netflix DRM.

Netflix 4k WEBRip
Marvels.Daredevil.S01E01.Into.the.Ring.2160p.NF.WE BRip.DD5.1.x264 iON.mkv - 14.32 GB
Overall bit rate : 38.8 Mbps

Citat:
Lossless HDMI cap of UHD Netflix, encoded with x264.

Netflix 4k WEBDL
Daredevil S01E01 2160p WEB DL DTS HD MA 5.1 HDR HEVC PLAYREADY.mkv - 6.78 GB
Overall bit rate : 18.3 Mb/s
Citat:
It's 15 Mbps encoded with HEVC and includes HDR when available. It's identical in quality (since it's the source) and also includes true HDR when available.

Senast redigerad av iumaspi 2017-06-01 kl. 12:50.
Citera
2017-06-01, 13:05
Medlem
AACS 2.0 verkar vara knäckt nu.
2017-05-31 18:01:01 <*> > pre> Patriots.Day.2016.2160p.BluRay.x265-TERMiNAL
21525M 46F
Citera