Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-05-31, 10:34
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Detfinns många "indikationer" men förstås ingen "specifik".
Utan sådana är det nog onödigt att sätta in honom i någon roll i MOP. Det behövs inte.

Citat:
Att Angleton skulle ha varit förbrukad imitten av 1970-talet stämmer dåligt med min bild av underrättelsevärlden, i vilken man möjligen är förbrukad när man dör.
Efter Church-kommitténs avslöjanden så fick Angleton och övriga ledarganityr sparken och hans organisation krymptes från 300 till 80 personer. Det berodde dels på organisationens minst sagt kontroversiella arbetsmetoder men också på hur Angletons patologiska paranoia ledde till häxjakt inom de egna leden i hans jakt på mullvadar. Det var många oskyldiga inom CIA som fick sina karriärer och liv förstörda och någon mullvad hittade han inte.

Citat:
Angleton dog i lungcancer 11 maj 1987. Den 11 maj 1988 dog hans forna vän och kollega Kim Philby. Och ja, jag kan tänka mig att han blev mördad.
Det håller jag däremot inte för uteslutet.
Citera
2017-05-31, 11:48
  #38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Utan sådana är det nog onödigt att sätta in honom i någon roll i MOP. Det behövs inte.

Efter Church-kommitténs avslöjanden så fick Angleton och övriga ledarganityr sparken och hans organisation krymptes från 300 till 80 personer. Det berodde dels på organisationens minst sagt kontroversiella arbetsmetoder men också på hur Angletons patologiska paranoia ledde till häxjakt inom de egna leden i hans jakt på mullvadar. Det var många oskyldiga inom CIA som fick sina karriärer och liv förstörda och någon mullvad hittade han inte.

Det håller jag däremot inte för uteslutet.
Du beskriver den officiella versionen och jag utesluter inte att den är felaktig. Till mitt scenario behöver jag en spindel i nätet och jag tror att denna kan ha varit Angleton.

Angletons karriär började med hans kontakter med den italienska maffian. Hans far drev ett företag i Italien och vid krigets slut behövdes han bl.a. p.g.a. dessa kontakter när Stay Behind skulle byggas upp. Om jag läst rätt på Wikipedia.
Citera
2017-05-31, 15:05
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du beskriver den officiella versionen och jag utesluter inte att den är felaktig. Till mitt scenario behöver jag en spindel i nätet och jag tror att denna kan ha varit Angleton.
I fallet Allen Dulles och mordet på JFK så finns det däremot en mängd indikationer på att han mycket väl kan ha utgjort "spindeln i nätet" trots dennes avsked som chef för CIA ca två år tidigare. Bl.a. befann han sig på "The Farm" i Virginia den helgen JFK mördades. The Farm, var CIA's träningsfaciliteter och där hade Dulles kvar sin kombinerade bostad-sambandscentral en lång tid efter det han fick sparken av JFK. Det finns utöver det ytterligare ett antal minst sagt suspekta indikatorer, men det tillhör en annan tråd.

Citat:
Angletons karriär började med hans kontakter med den italienska maffian. Hans far drev ett företag i Italien och vid krigets slut behövdes han bl.a. p.g.a. dessa kontakter när Stay Behind skulle byggas upp. Om jag läst rätt på Wikipedia.
Visst, Angleton var med från starten av CIA och var en enormt central aktör fram till hans avsked 1975. Men om du vill lyfta fram hans kopplingar till Italienska Stay Behind (Gladio) och Maffian så är i så fall chefen för CIA William Colby avsevärt mer intressant. Han byggde upp CIA's Stay Behind i Sverige (senare även på plats i Italien) och har därmed en mycket intressant konkret koppling till MOP's Stay Behind-spår. Det var dessutom han som sparkade Angleton eftersom denne efter Church blivit en allt för stor belastning för CIA.

Men för all del, säg till om du hittar något.
Citera
2017-05-31, 15:41
  #40
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
I fallet Allen Dulles och mordet på JFK så finns det däremot en mängd indikationer på att han mycket väl kan ha utgjort "spindeln i nätet" trots dennes avsked som chef för CIA ca två år tidigare. Bl.a. befann han sig på "The Farm" i Virginia den helgen JFK mördades. The Farm, var CIA's träningsfaciliteter och där hade Dulles kvar sin kombinerade bostad-sambandscentral en lång tid efter det han fick sparken av JFK. Det finns utöver det ytterligare ett antal minst sagt suspekta indikatorer, men det tillhör en annan tråd.

Visst, Angleton var med från starten av CIA och var en enormt central aktör fram till hans avsked 1975. Men om du vill lyfta fram hans kopplingar till Italienska Stay Behind (Gladio) och Maffian så är i så fall chefen för CIA William Colby avsevärt mer intressant. Han byggde upp CIA's Stay Behind i Sverige (senare även på plats i Italien) och har därmed en mycket intressant konkret koppling till MOP's Stay Behind-spår. Det var dessutom han som sparkade Angleton eftersom denne efter Church blivit en allt för stor belastning för CIA.

Men för all del, säg till om du hittar något.
Jag söker efter någon som lekte med ord och siffror och som var något av en mystiker. Jag ska nog läsa på om Angleton men vad jag sett hittills så passar han in. Det var något år efter hans avsked som spektaklet i Doris Hopps våning med personal från USAs ambassad i våningen över utspelade sig.
Citera
2017-06-12, 08:24
  #41
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Sommaren 1975 avslöjade marinpsykologen, löjtnant Thomas Narut från US Naval Hospital, att USA använder grova brottslingar och då främst dömda mördare, för vidareutbildning till politiska lönnmördare! .......
''De utvalda rekryterna hämtas ofta från ubåtsmanskap och fallskärmsjägarna. När de är färdigutbildade placeras de ut som tjänstemän på amerikanska ambassader runt om i världen.'' ......

Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Lite sunt förnuft räcker för att inse att CIA var en stor spelare i mordet, precis som SÄPO under dem. Att hinta åt mossad skulle vara lite för långsökt då spåren enkelt skulle gå att följa, även om intressena definitivt ger ett motiv.
GM var säkert svensk, om än tränad av CIA. Idag är vi gifta med storebror sedan länge, men redan 1986 var banden starkare än folk vill tro, mycket tack vare Palme själv.
Svaret på frågan:
Nej, CIA låg inte bakom, dock var de helt säkerligen hantlangare. Jag trodde det var allmänn kunskap vid det här laget?
Vem, vad, vilka som låg bakom är dock en betydligt besynnerligare fråga.
Det är ingen tvekan om att det är så här det går till med superproffs på mord. Hemligtjänster, polis, militär och maffia är infiltrerade i varandra världen över. De lever i sitt eget rättssystem och handlar med egen diamantvaluta eller gör bytesaffärer med karriärister t o m inom NGO, MR och demokratirörelse. CIA är inte värre än andra och alla går att använda för omvänt syfte likaväl bara man respekterar varandras spelregler och ömsesidigt håller någon slags gemensam stormästare eller gudfader informerad hur affären än utvecklas.
Det jag råkade få veta var hur Baresic gärna berättade bland utvalda medinterner och väktare om sin utbildning hos School of the Americans för CIA som knappast skiljer sig från den IvB fick för att kunna jobba åt GRU på samma sätt. Alla synnerligen anmärkningsvärda detaljer om Baresic och hans förhållande till Säpo och svenska myndigheter fick jag först höra från IvB och senare alltmer bekräftat från fler håll. Både IvB och Baresics övervakare förnekar ändå bestämt att Baresic skulle ha med mordet att göra. Dennes vidare koppling till Guillou, Laserman, Bergling, Näss och hans medarbetare ger mig ändå entydiga besked.
Citera
2017-07-01, 03:20
  #42
Medlem
anteri17s avatar
Jag kan inte släppa hur Holmer svarar i KU angående uttalandet att "sanningen kommer att skaka samhället i dess grundvalar". Holmer har uppenbart förfarit vilseledande under sin undersökande gärning och det troligaste är att polisen på något sätt är inblandad. Det finns för mycket komprometterande fakta som rör allt från polisledning, åklagare, förundersökningsledare och enskilda poliser.

Men åter till Holmer. Han ser besvärad ut under KU-förhöret på ett sätt som lätt för misstankar om att han är en marionett. Han har tryck på sig att hålla käften; inte för egen skull utan av tvång från en högre makt. Tillsammans med citatet ovan för det mig in på en teori om utländsk påverkan, men där svensk polis blir ålagda att genomförda mordet med hänsyn till att just dessa även har möjlighet att styra en senare utredning.

Lägger man till vem Palme var, vad han gjorde, vad han ville, vilken samhällsstämning som förelåg och USA:s historia av att påverka andra länder så... Att polisledning mfl enbart ville få bort Palme är ett för enkelt motiv.

Det leder en vidare: innebär mordet, förutsatt att teorin stämmer, att Sverige svensk politik fortfarande hålls som gisslan av CIA/USA/amerikansk makt? Holmers ord är skrämmande.

I förhöret säger även Holmer: "jag tror inte heller att det är någonting för KU:s verksamhetsområde". Han talar inte som direkt inblandad eller som att han inte vore inblandad överhuvudtaget.

https://www.youtube.com/watch?v=2-Dgub5sSHg
__________________
Senast redigerad av anteri17 2017-07-01 kl. 03:27.
Citera
2020-06-28, 18:12
  #43
Medlem
ieshos avatar
Här är EIRs (EAP) uppfattning om vilka som mördade Olof Palme:

https://www.dropbox.com/s/f8mn229qpf...037-0.pdf?dl=0

Typiskt KGB enligt CIA, först mörda och sedan skylla på CIA. Hämtad från CIA.gov.

Denna tråd borde väl sammanfogas med tråden om ifall stay behind mördade Olof Palme?
__________________
Senast redigerad av iesho 2020-06-28 kl. 18:28.
Citera
  • 3
  • 4
cia

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback