Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-05-29, 11:21
Medlem
Zaphod-Beeblebroxs avatar
Blev nyss uppringd av CSN och fick höra att jag skulle börjat betala tillbaka mitt CSN lån i början av året, och att det lagts till två påminnelseavgifter (2x450 kr). Har inte fått några påminnelser. Kommer det inte in innan slutet på månaden är jag kronofugd.

Har studerat och varit registrerad, men inte haft studiemedel, sedan förra sommaren.

Trodde det räckte att vara registrerad för att inte behöva betala tillbaka, men så var tydligen inte fallet.

Eftersom jag inte har någon inkomst under 2017 kommer min återbetalning landa på ca 4kr. Kvartalsvis 1 kr.

Så för en räkning på 1 kr ska jag betala 900 kr i påminnelseavgift, för påminnelser som posten måste ha strulat bort.

Hon i luren sa att det inte går att stryka avgiften. Jag sa att jag kan betala tillbaka återbetalning men inte påminnelseavgiften, och kommer pga den hamna hos kronofogden, men det gjorde ingen skillnad.

Det var mitt ansvar att de får sin post skickad till mig (de har haft rätt adress)

Aja, vad tycker ni och har ni några funderingar? Har själv tänkt att CSN är bra långivare för de har lättare att gå runt problem och kan göra som de själva vill, men här är ett exemel på när de gör som de vill mot en istället för med.
Citera
2017-05-29, 11:29
Medlem
Samma sak med trafikverket. Förseningsavgift på 500 kr för en räkning på 11 kronor i trängseöavgift om pengarna kommer in en sekund efter utsatt datum. Är nog tyvärr bara att betala. Dock kanske posten har ett ansvar.
Citera
2017-05-29, 11:34
Medlem
kimdah2002s avatar
Avgifter till CSN och Trafikverket får man ju upp meddelande om i sin telefon i Kivra så hur kan man missa dom ?
Citera
2017-05-29, 11:39
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Det är ditt eget ansvar att se till att dina skulder betalas, inte fordringsägarna. Lärdomspengar.
Citera
2017-05-29, 12:14
Medlem
TheReefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Avgifter till CSN och Trafikverket får man ju upp meddelande om i sin telefon i Kivra så hur kan man missa dom ?
inte alla som är registrerad i kivra
Citera
2017-05-29, 12:55
Moderator
HelgeBuks avatar
Det är förjävligt men tyvärr har du med staten att göra och då är man hårt knullad i röven oavsett hur man vrider och vänder sig. De är målsägande, åklagare, domare och bödel på samma gång. Tyvärr.

Fast jag fattar inte hur de tänkt sig att folk ska betala om de inte får deras räkningar.. Men det är som sagt inte deras bekymmer... Inte så att CSN behöver bry sig om nöjda kunder!
Citera
2017-05-29, 13:07
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheReef
inte alla som är registrerad i kivra
Men en bra anledning att bli.
(Eller något av de två andra alternativen på marknaden.)
Citera
2017-05-29, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Men en bra anledning att bli.
(Eller något av de två andra alternativen på marknaden.)

Nu finns det tre alternativ utöver Kivra. E-boks heter det senaste.
Citera
2017-05-29, 13:22
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Nu finns det tre alternativ utöver Kivra. E-boks heter det senaste.
Oops! Hade jag missat.
Tack för rättelsen.
Citera
2017-05-29, 13:36
Medlem
Conceptions avatar
Låter högst osannolikt att du ska betala tillbaka 4kr under 2017.

Från deras hemsida:

Årsbeloppet för 2017 kan som lägst bli 6 720 kronor. Du måste dessutom alltid betala en expeditionsavgift på 150 kronor per år.

När jag betalade tillbaka hela mitt lån ett år så var jag ändå vid årets slut fortfarande skyldig 11kr för att räntan ändå hade tickat på. Detta skrevs av då beloppet var under 100kr.

Att du får en faktura på 1kr tror jag inte på.
Citera
2017-05-29, 13:55
Medlem
Eko-nomens avatar
Håller med föregående talare att det låter osannolikt att du betalar 1kr/kvartalet.

Att du får en påminnelseavgift får du se som en läxa. Det är ingens ansvar utöver ditt eget att betala dina skulder. Se det som en dyr läxa du inte vill göra om.
Citera
2017-05-29, 15:06
Medlem
Kan posten verkligen ha slarvat bort 3 försändelser från CSN till samma adressat? Dels ett årsbesked om återbetalning och dels 2 påminnelsebrev?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in