• 26 767 online
  • 1 111 988 medlemmar
  • 57 833 979 inlägg
  • 7
  • 8
2017-05-26, 22:05
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybones
Nej, jag får inga spykänslor eftersom jag bara äter sånt jag tycker om.

Det finns även färs gjord på exempelvis vetegluten, men det är nog inget du hittar på din lokala Ica eller Coop ännu.

Potatis och bönavkok till exempel innehåller stärkelse. Det finns också en produkt som heter No Egg (stärkelse och bindemedel) som är gjord för att ersätta ägg.
https://www.peta.org/living/food/veg...eplacer-guide/ <- där är väldigt bra sida om hur man ersätter ägg i vegansk mat .. finns inget generellt sätt, utan man väljer ngt lämpligt beroende på vad man gör..
Ägg känns ganska utdaterat att använda som bindemedel 2017.. bara lathet .. och vidrigt när man tänker på vad ägg är egentligen..
Senast redigerad av japanskbrud 2017-05-26 kl. 22:07.
Citera
2017-05-27, 01:35
Medlem
RetroLovers avatar
Jag är beredd att hålla med om att många av alternativen till kött inte alls smakar bra. Om du är vegetarian så kan jag dock varmt rekommendera Quorn. Inte alls lika torrt och smaklöst som många sojaprodukter. Jag saknar inte kött, men jag saknar Quorn sedan jag blev vegan (bara ett fåtal av deras produkter är helt veganska, tyvärr). Ett annat problem med "biffar", falafel och liknande är att det ofta är en miljon olika örter i. Jag vill inte att det ska vara smaklöst, men explosioner av alla sorters örter är inte alls gott i min smak.
Citera
2017-05-28, 12:02
Medlem
Bogomils avatar
Nu behöver vegetariansk/vegansk mat inte nödvändigvis att vara dessa svindyra, kött-imiterande hel- eller halv-färdiga produkter.

Det går hur bra som helst att laga sin egen vegetarianska/veganska mat från vanliga råvaror, som är billiga, nyttiga och med stora smaksvariations-möjligheter. Med samma arbetsinsats som i annan matlagning.

Och som med annan matlagning, då kan tillagningen av vegetariansk/vegansk mat ändras och anpassas efter individuell smak och med hänsyn till olika individers metabolism och/eller medicinska situationer.
Citera
  • 7
  • 8