• 27 070 online
  • 1 101 583 medlemmar
  • 57 375 943 inlägg
2017-05-17, 09:29
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Om du får in en fot som revisorsassistent eller controller är nog 1/2 års erfarenhet mer värt än 1/2 års ytterligare studier.

Håller fullständigt med, nu har jag dock inte gjort GMAT och är tveksam om man kan få 400 i det testet helt utan förberedelser till nästa vecka? Ungefär det man behöver för att komma in på masterprogramet i redovisning på SU
Citera
2017-05-17, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Håller fullständigt med, nu har jag dock inte gjort GMAT och är tveksam om man kan få 400 i det testet helt utan förberedelser till nästa vecka? Ungefär det man behöver för att komma in på masterprogramet i redovisning på SU

Det klarar du lätt. Är du en normalbegåvad individ som kan prata engelska blir det inga problem.
Citera
2017-05-20, 12:20
Medlem
phosphors avatar
Är det så att man inte kan läsa i 200% studietakt längre? Jag har för mig att man får högst läsa 45 hp per termin.
Citera
2017-05-20, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phosphor
Är det så att man inte kan läsa i 200% studietakt längre? Jag har för mig att man får högst läsa 45 hp per termin.

Det går max att bli antagen på 45 hp via antagning.se. Om man redan läser ett program där antagningen till enskilda kurser inom programmet inte sköts via antagning.se utan via en intern sida för lärosätet så finns det inget som hindrar att man söker ett till program via antagning.se.
Citera
2017-05-21, 10:56
Medlem
phosphors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det går max att bli antagen på 45 hp via antagning.se. Om man redan läser ett program där antagningen till enskilda kurser inom programmet inte sköts via antagning.se utan via en intern sida för lärosätet så finns det inget som hindrar att man söker ett till program via antagning.se.

Fast det är inte ett ytterligare program man vill söka till, utan man vill läsa ekonomutbildningen i dubbel studietakt. Hur gör man för att få det att hända eller är det omöjligt?
Citera
2017-05-21, 11:00
Medlem
Citat:
Fast det är inte ett ytterligare program man vill söka till, utan man vill läsa ekonomutbildningen i dubbel studietakt. Hur gör man för att få det att hända eller är det omöjligt?

Prata med studievägledningen på den aktuella institutionen är mitt råd. I mån av plats på kurserna och givet att du klarat dina befintliga kurser på första försöket så bör det nog vara möjligt att lägga till fler kurser. Möjligen blir det så att du först får hålla 150% takt och sedan, givet att du fortfarande klarar allt på första försöket, öka ytterligare.
Citera
2017-05-21, 13:41
Medlem
phosphors avatar
Citat:
Prata med studievägledningen på den aktuella institutionen är mitt råd. I mån av plats på kurserna och givet att du klarat dina befintliga kurser på första försöket så bör det nog vara möjligt att lägga till fler kurser. Möjligen blir det så att du först får hålla 150% takt och sedan, givet att du fortfarande klarar allt på första försöket, öka ytterligare.

Det ska jag göra! Jag har hört att dubbel studietakt (om det är möjligt) på ek. kandidaten är jobbig på grund av alla grupparbeten som måste göras. Jag kommer att börja läsa på UU till våren och undrar om det istället vore bäst att jag läste 2 alternativt 2,5 år.

2,5 år är väl att föredra så man slipper vänta i ett halvår på att påbörja mastern?

Utöver det har jag några ytterligare frågor till alla kloka själar i tråden:

- Jag vill inte jobba inom IB eller redovisning (andra befattningar inom finansbranschen är inte uteslutna), utan jag vill bara jobba inom den privata sektorn och förhoppningsvis bli chef så småningom efter många år och jobbyten. Är det alltså FEK som gäller som inriktning på kandidaten om det är denna väg man vill ta?

- När det gäller masters; vilken är den ideella inriktningen för den typen av karriär som jag beskrev i förra frågan? Är en master i Finance/Corporate Finance något som man tar om man ämnar att jobba inom finansbranschen (d.v.s. vanligtvis jobb med dålig work-life balance) eller är det en mer generell master som är bra oavsett vart man ska jobba?

- Kan man strunta i en master om man landar ett bra första jobb? Jag tänker på om framtida arbetsgivare struntar i en master om det står att man hade ett bra första jobb på cv:t. Har hört att många arbetsgivare vill se en master oavsett arbetslivserfarenhet och att avsaknaden kan sätta stopp för avancemang till högre positioner.

Jag ber om ursäkt om någon fråga verkar dum.
Citera
2017-05-21, 14:41
Medlem
Citat:
Det ska jag göra! Jag har hört att dubbel studietakt (om det är möjligt) på ek. kandidaten är jobbig på grund av alla grupparbeten som måste göras. Jag kommer att börja läsa på UU till våren och undrar om det istället vore bäst att jag läste 2 alternativt 2,5 år.

2,5 år är väl att föredra så man slipper vänta i ett halvår på att påbörja mastern?

Ja, utifrån målsättningen att läsa till en master utan uppehåll så verkar det ju bäst att försöka bli klar på 2,5 år.

Citat:
Utöver det har jag några ytterligare frågor till alla kloka själar i tråden:

- Jag vill inte jobba inom IB eller redovisning (andra befattningar inom finansbranschen är inte uteslutna), utan jag vill bara jobba inom den privata sektorn och förhoppningsvis bli chef så småningom efter många år och jobbyten. Är det alltså FEK som gäller som inriktning på kandidaten om det är denna väg man vill ta?

Jag är inte helt övertygad om att det är särskilt viktigt ur arbetsgivarens synvinkel vilken inriktning du valt under kandidaten. Så vitt jag vet så brukar det inte röra sig om så särskilt många kurser som ingår i en kandidatinriktning till att börja med, utan kandidatprogram består uteslutande av gemensamma obligatoriska kurser.

Citat:
- När det gäller masters; vilken är den ideella inriktningen för den typen av karriär som jag beskrev i förra frågan? Är en master i Finance/Corporate Finance något som man tar om man ämnar att jobba inom finansbranschen (d.v.s. vanligtvis jobb med dålig work-life balance) eller är det en mer generell master som är bra oavsett vart man ska jobba?

Några av mina kursare från finansinriktningen på HHS arbetar inom ungefär den typ av jobb som du nämner (dvs inte de mest krävande finansjobben). Det är alltså fullt möjligt att gå i den riktningen med en sådan utbildning.

Citat:
- Kan man strunta i en master om man landar ett bra första jobb? Jag tänker på om framtida arbetsgivare struntar i en master om det står att man hade ett bra första jobb på cv:t. Har hört att många arbetsgivare vill se en master oavsett arbetslivserfarenhet och att avsaknaden kan sätta stopp för avancemang till högre positioner.

Jag skulle inte tro att det är så särskilt vanligt med positioner som man behöver ha en master för att kunna nå. Möjligen ifall man arbetar mot kunder i de tyskspråkiga länderna, där man ju fäster en hel del uppmärksamhet vid titlar.

Citat:
Jag ber om ursäkt om någon fråga verkar dum.

Ingen fara, att fråga är det bästa sättet att lära sig.
Citera
2017-05-21, 21:49
Medlem
phosphors avatar
Citat:
Ja, utifrån målsättningen att läsa till en master utan uppehåll så verkar det ju bäst att försöka bli klar på 2,5 år.

Då blir det 2,5 år om inte 1,5 är möjligt! Nu får jag börja fundera över vilka terminer man ska läsa i 150% studietakt.

Citat:
Några av mina kursare från finansinriktningen på HHS arbetar inom ungefär den typ av jobb som du nämner (dvs inte de mest krävande finansjobben). Det är alltså fullt möjligt att gå i den riktningen med en sådan utbildning.

Skönt att höra! Fast att gå på UU istället för HHS kommer nog hålla mig tillbaka från en del av dessa "lättare" finansjobben. Nåväl, jag får väl försöka sticka ut från mängden på något sätt!

Citat:
Jag skulle inte tro att det är så särskilt vanligt med positioner som man behöver ha en master för att kunna nå. Möjligen ifall man arbetar mot kunder i de tyskspråkiga länderna, där man ju fäster en hel del uppmärksamhet vid titlar.

Då verkar det som att jag kanske slipper utbilda mig i ytterligare ett/två år, förutsatt att jag får höga betyg och relevanta sidomeriter förstås.

Citat:
Ingen fara, att fråga är det bästa sättet att lära sig.

Jag måste ge en stor eloge till dig för såna utförliga svar.

Förresten, hur meriterande är det att vara "finanschef" på ett någorlunda snabbt växande företag som sysslar med konsultverksamhet? Mina arbetsuppgifter är än så länge begränsade till att hålla koll på företagets tillgångar och skriva grundläggande kvartalsrapporter - mest på grund av företagets nuvarande storlek. Fast mer avancerade uppgifter är jag nog inte kvalificerad till ändå, eftersom jag inte ens har börjat läsa ekonomi.
Citera
2017-05-22, 07:06
Medlem
Citat:
Förresten, hur meriterande är det att vara "finanschef" på ett någorlunda snabbt växande företag som sysslar med konsultverksamhet? Mina arbetsuppgifter är än så länge begränsade till att hålla koll på företagets tillgångar och skriva grundläggande kvartalsrapporter - mest på grund av företagets nuvarande storlek. Fast mer avancerade uppgifter är jag nog inte kvalificerad till ändå, eftersom jag inte ens har börjat läsa ekonomi.

Det låter helt klart som en vettig merit. Om du har möjlighet att ha det som deltidsarbete vid sidan av studierna så kan du kanske bredda arbetsuppgifterna och göra det mer meriterande också.
Citera
2017-05-22, 09:56
Avstängd
Om du väljer det ena eller andra spelar mindre roll. Du behöver knyta kontakter för att få bra jobb efteråt. Tänk inte så mycket på detta.
Citera
Idag, 17:08
Medlem
Hej!

1. Jag läser just nu en kandidat i nationalekonomi i Lund och har börjat titta på masters på andra universitet i norden. Främst Göteborg, Stockholm eller Köpenhamn.
Hur ligger det till med ranking av masterprogram i NEK? Vilket universitet är rankat bäst? Läste i gamla trådar att SU rankades högst, det var dock från 2010 och är osäker på källan.
Jag är lite trött på Lund som stad och ser även bättre jobbmöjligheter att kombinera med min utbildning i andra större städer.

2.
Vet ni hur vanligt det är med krav på att ha gjort ett GMAT test? Kan personligt brev hjälpa en att bli antagen?
Jag fick inte ett jättebra resultat på högskoleprovet så skulle tro att jag har större chans att komma in på betyg än GMAT test. Är det generellt "svårt" att komma in på masters på andra universitet än de man läste sin kandidat på?

På GU står det såhär: "OBS! Sökande till Handelshögskolans masterprogram skall uppfylla vissa behörighetskrav och skall även ha gjort ett GMAT/GRE-test."

http://handels.gu.se/utbildning/Masterprogram/ansokan

Samtidigt så står det även såhär: "The selection of students for Master’s programmes is based on two selection groups. In group 1, the students are ranked by their GMAT or GRE General Test result. In group 2, the students are ranked by number of higher education credits (hec) (maximum 225 hec). Group 1 is prioritized in the selection of students so taking either of the tests is the best way to maximize your chances of securing a place on the programme"

http://handels.gu.se/english/educati...e-general-test

På SU står det: Urval: Betyg på högskolekurser samt hur relevanta de tidigare studierna är i relation till den sökta utbildningen.

https://sisu.it.su.se/search/info/SNEKO#
Senast redigerad av Gabrio Idag kl. 17:24.
Citera