Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-27, 11:07
  #1
Medlem
Hej Flashback,

Det är så att jag har blivit utsatt för kortbedrägeri på ca 15000 kr och undrar om någon annan har hamnat i en liknande sits? Jag har polisanmält det hela och även pratat med banken som själva spärrade mitt kort efter att de märkte att något skumt var på gång. Jag ser att en del av pengarna har använts till att köpa mat och en annan del till något på Facebook. Resten av pengarna som använts står fortfarande under "skyddat belopp".

Hur stor är sannolikheten att jag får mina pengar tillbaka? Har läst en del om att vissa inte får pengarna tillbaka för att de har varit oaktsamma, men så är det inte i mitt fall. Jag har inte tappat bort kortet utan kortet har alltid varit i min plånbok, i min ficka. Vidare har jag inte handlat på nätet från någon opålitlig hemsida. Hur jag har blivit utsatt för kortbedrägeri förstummar mig.

Tack på förhand.
Citera
2017-05-27, 11:32
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaxx
Hej Flashback,

Det är så att jag har blivit utsatt för kortbedrägeri på ca 15000 kr och undrar om någon annan har hamnat i en liknande sits? Jag har polisanmält det hela och även pratat med banken som själva spärrade mitt kort efter att de märkte att något skumt var på gång. Jag ser att en del av pengarna har använts till att köpa mat och en annan del till något på Facebook. Resten av pengarna som använts står fortfarande under "skyddat belopp".

Hur stor är sannolikheten att jag får mina pengar tillbaka? Har läst en del om att vissa inte får pengarna tillbaka för att de har varit oaktsamma, men så är det inte i mitt fall. Jag har inte tappat bort kortet utan kortet har alltid varit i min plånbok, i min ficka. Vidare har jag inte handlat på nätet från någon opålitlig hemsida. Hur jag har blivit utsatt för kortbedrägeri förstummar mig.

Tack på förhand.
Du har alltså kvar kortet?

I så fall kan du ha blivit skimmad. Dvs. någon har använt en utrustning som kan läsa av kort på avstånd. Då har du med största sannolikhet inte varit oaktsam och får ersättning från din bank.

Om skimming: https://unvis.it/aftonbladet.se/mine...nya-bankkortet
Citera
2017-05-27, 11:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Du har alltså kvar kortet?

I så fall kan du ha blivit skimmad. Dvs. någon har använt en utrustning som kan läsa av kort på avstånd. Då har du med största sannolikhet inte varit oaktsam och får ersättning från din bank.

Om skimming: https://unvis.it/aftonbladet.se/mine...nya-bankkortet

Det stämmer. Jag har kvar kortet och har aldrig slarvat bort det. Otroligt tråkigt att bli drabbad på detta vis.
Citera
2017-05-27, 13:51
  #4
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaxx
Hej Flashback,

Det är så att jag har blivit utsatt för kortbedrägeri på ca 15000 kr och undrar om någon annan har hamnat i en liknande sits? Jag har polisanmält det hela och även pratat med banken som själva spärrade mitt kort efter att de märkte att något skumt var på gång. Jag ser att en del av pengarna har använts till att köpa mat och en annan del till något på Facebook. Resten av pengarna som använts står fortfarande under "skyddat belopp".

Hur stor är sannolikheten att jag får mina pengar tillbaka? Har läst en del om att vissa inte får pengarna tillbaka för att de har varit oaktsamma, men så är det inte i mitt fall. Jag har inte tappat bort kortet utan kortet har alltid varit i min plånbok, i min ficka. Vidare har jag inte handlat på nätet från någon opålitlig hemsida. Hur jag har blivit utsatt för kortbedrägeri förstummar mig.

Tack på förhand.
Uppdatera gärna tråden om hur banken hanterar ärendet.
Tror att många(?) av oss är intresserade då det verkar som att detta är något som i princip kan hända oss alla.

Hoppas att det löser sig för dig!
Citera
2017-05-27, 14:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Uppdatera gärna tråden om hur banken hanterar ärendet.
Tror att många(?) av oss är intresserade då det verkar som att detta är något som i princip kan hända oss alla.

Hoppas att det löser sig för dig!

Tack!

Ja, det kan ju som sagt hända vem som helst. Själv trodde jag aldrig att detta skulle hända mig, och så händer det helt plötsligt. Hemskt!

Jag återkommer så fort jag fått svar från banken. Hoppas verkligen att jag får mina pengar tillbaka.
Citera
2017-05-27, 14:32
  #6
Medlem
Kebabfysikers avatar
Har du inte varit oaktsam är det en stor chans att banken ersätter dig.
Citera
2017-05-27, 18:50
  #7
Medlem
studioxswes avatar
Håller med ovanstående, det ska krävas ganska mycket för att du inte ska få tillbaka kortet.

Egentligen per definition då du har kvar kortet har du inte varit oaktsam. Själv har jag fått mitt kort spärrat vid två tillfällen då banken bara misstänkt att mitt korts uppgifter eventuellt hamnat på villovägar, lite irriterande såklart då man är rätt begränsat utan kort men känns bättre att vara på den säkra sidan. Detta är också Swedbank.
Citera
2017-05-27, 19:25
  #8
Medlem
Banken kan neka ersättning trots att kortet finns kvar. Det hände mig nyligen. På kontoutdraget dök det upp en rad som gällde en prenumeration på en IT-supporttjänst via nätet från ett företag i England. Jag har aldrig någonsin haft med dem att göra och än mindre köpt eller beställt något av dem, och de är kända som scammare.

En baggis tänkte jag, för jag hade kortet kvar, så jag polisanmälde (lades givetvis ner samma dag som jag lämnade in anmälan på polisens hemsida), spärrade kortet och anmälde till banken. Efter knappt två månader fick jag svaret: avslag! Jag ringde deras kundtjänst och fick bara totalt intetsägande generella svepande svar, typ "man ska vara försiktig när man handlar på nätet" och "visa aldrig pin-koden för någon". När jag bad att få tala med tier 2 för att få ett svar varför just min ansökan blev nekad och vilka bevis de hade blev jag bortkopplad ca 3-4 minuter innan samma människa kom tillbaka och sa bara att de bedömde att det var jag som hade köpt tjänsten.

Givetvis blev jag rätt häpen och inte så lite förbannad och frågade rakt upp och ner om de ansåg att jag hade ljugit i min polisanmälan. Nej, det ville hon inte säga. Men jag hade tydligen köpt tjänsten enligt dem, och tyckte jag något annat fick jag överklaga. De hade alltså inga bevis som de kunde delge mig och de trodde inte på min polisanmälan, men köpt tjänsten hade jag tydligen gjort.

Jag har aldrig någonsin innan skällt ut någon i en kundtjänst, hur dåliga de än varit, men hon satt ett nytt bottenrekord och fick höra det så det osade om telefonen efteråt. Det nya kortet jag fick efter att jag spärrade det gamla är klippt och tillbakaskickat och jag är inte längre kund hos den banken. Min dator är scannad på alla ledder (nej, jag behöver verkligen inte köpa support, jag har vänner som kan IT-säkerhet på en nivå som de flesta inte någonsin kommer i kontakt med) och den var ren, så det är troligast att någon legitim sida jag handlat hos har fått sin databas hackad och de har undlåtit att informera sina kunder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback