Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-23, 20:38
  #589
Medlem
Duhkhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Tack för stödet! Jag har cykler med humöret varje år som Brintellix är det närmaste att klarat av, men ändå långt ifrån; betydligt bättre än SSRI dock. Jag har en period i december-januari varje år då jag köper en massa kläder och prylar - maniskt handlande - som en ekorre som samlar ollon inför vintern.

Sedan nu i mars april så sover jag en massa för jag är så jävla deprimerad. I maj så lättar det och i juli-augusti så sover jag knappt någonting och är uppe hela nätterna och kollar på serier och spelar Xbox. I September-Oktober så umgås jag mer med folk än under hela resten av året tillsammans. Problemet är vidare att jag har liknande cykler över en dag också - mitt humör går som ett U varje dag och jag grinar alltid vid lunchtid och har mani eller tvång på kvällen. Inte så fräscht för en vuxen man att böla mitt på dagen varje dag, men jag vetifan vad det kommer ifrån - det bara kommer och jag kan inte stoppa det!

Med SSRI så blir dessa mönster ännu värre, med Brintellix något bättre och med Valdoxan mycket bättre. Problemet är att jag får tvång av Valdoxan.

Jobbigt med svängiga känslor. Känner igen mig en del i det du skriver
Men har du testat meditation någonting? Det har varit det absolut bästa hjälpmedlet för mig och nu kan jag gå igenom en dag utan att vara helt urspårad tanke och känslomässigt. Har inte behövt ta metamina (Dexamfetamin) på 4 år mot ADHD, och jag är mycket mer balanserad som person.
Polarern tar iaf lamotrigin mot sina manier och den fungerar klockrent enligt honom. Hoppas din läkaren ändrar sig i framtiden..
Citera
2017-05-15, 09:16
  #590
Medlem
Paddington75s avatar
Brintellix i 6 veckor, 10mg.

Innan:
genomgående lågt och neutralt/negativt känslotillstånd. Det fanns bra stunder men det var sällsynt.

Efter: det svänger mer nu, mer highs men också mer lows. Efter en bra period på några timmar kommer alltid en krasch som känns värre/djupare än pre-Brintellix. Man sätts på turbo ibland men perioderna däremellan gör mig mycket tröttare än innan. Ibland är det lättare att komma upp ur sängen, ibland svårare. Blir stundtals rastlös på ett sätt jag aldrig blivit tidigare, sitter och skakar på benen under kontorsbordet.

Det som stör mig mest är att effekt kommer och går, det känns random och är inte ihållande. När det väl kommer är det lite för mycket dessutom.. går inte att lita på.

Bieffekt trötthet och muntorrhet

Kommer be om att få prova något annat.
Citera
2017-05-15, 10:56
  #591
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddington75
Brintellix i 6 veckor, 10mg.

Innan:
genomgående lågt och neutralt/negativt känslotillstånd. Det fanns bra stunder men det var sällsynt.

Efter: det svänger mer nu, mer highs men också mer lows. Efter en bra period på några timmar kommer alltid en krasch som känns värre/djupare än pre-Brintellix. Man sätts på turbo ibland men perioderna däremellan gör mig mycket tröttare än innan. Ibland är det lättare att komma upp ur sängen, ibland svårare. Blir stundtals rastlös på ett sätt jag aldrig blivit tidigare, sitter och skakar på benen under kontorsbordet.

Det som stör mig mest är att effekt kommer och går, det känns random och är inte ihållande. När det väl kommer är det lite för mycket dessutom.. går inte att lita på.

Bieffekt trötthet och muntorrhet

Kommer be om att få prova något annat.

Prova först att dela upp dosen; ta hälften på morgonen och hälften på kvällen. Det kan leda till mindre svängningar och halveringstiden är lång, så det är lugnt att dela upp den. Synd att du kämpat dig igenom sex veckor och ska lägga av. Det du märkt hittills är mest insättningssymptom; sex till åtta veckor för ett psykofarmakas verkliga effekt på personen att märkas.
Citera
2017-05-19, 14:59
  #592
Medlem
Paddington75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Prova först att dela upp dosen; ta hälften på morgonen och hälften på kvällen. Det kan leda till mindre svängningar och halveringstiden är lång, så det är lugnt att dela upp den. Synd att du kämpat dig igenom sex veckor och ska lägga av. Det du märkt hittills är mest insättningssymptom; sex till åtta veckor för ett psykofarmakas verkliga effekt på personen att märkas.

Tack för tips och råd. Har en månad kvar innan uppföljningsmöte så provar ditt upplägg till dess.
Citera
2017-05-19, 23:53
  #593
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddington75
Tack för tips och råd. Har en månad kvar innan uppföljningsmöte så provar ditt upplägg till dess.

No problem. Jag läste om en tant som tyckte att hon märkte det mesta av medicinens effekt efter 12 veckor. Det vad på ett utländskt fora, minns inte vilket.
Citera
2017-05-20, 00:40
  #594
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
No problem. Jag läste om en tant som tyckte att hon märkte det mesta av medicinens effekt efter 12 veckor. Det vad på ett utländskt fora, minns inte vilket.

Jag tycker definitivt det tar lääääänge, men efter 6 veckor började jag känna mig positiv till mitt medicinbyte från Venlafaxin. Innan var det mest känsla av otillräcklig effekt och konsekvenser av det.
Citera
2017-05-25, 02:38
  #595
Medlem
Irrelefants avatar
Skapar ett account och smyger in här. Har gått på brintellix i runt 6 månader nu. Jag är 22 år och har gått på Sertralin innan med mycket god effekt, slutade endast pga bieffekter och av princip.

Började på 10mg utan särskild effekt, gick upp till 15, och sen till 20. Inte mycket bieffekter, illamående i början och kanske snäppet slappare i snoppen. Har helt tagit bort depressionen. Men precis som vissa andra rapporterat har den varit helt opålitlig. Skiftar mellan att känna mig fantastiskt till att få för jävlig ångest. Det är omöjligt att veta hur nästa dag ska bli, kan få extrem ångest över livet plötsligt och inte våga visa mig ute. Kan gå från att planera ut min ljusa framtid i huvudet, till att plötsligt göra en u-sväng och planera mitt självmord nästa dag. Har aldrig haft självmordstankar innan. Tillvaron är helt svart och vit, idealiserar allt och känner mig som en borderline.

Har gått på sertralin och mirtazapin innan, inget har varit så instabilt som detta.


Jag skall hoppa av, det är inte värt det för mig.
Citera
2017-05-25, 11:12
  #596
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irrelefant
Skapar ett account och smyger in här. Har gått på brintellix i runt 6 månader nu. Jag är 22 år och har gått på Sertralin innan med mycket god effekt, slutade endast pga bieffekter och av princip.

Började på 10mg utan särskild effekt, gick upp till 15, och sen till 20. Inte mycket bieffekter, illamående i början och kanske snäppet slappare i snoppen. Har helt tagit bort depressionen. Men precis som vissa andra rapporterat har den varit helt opålitlig. Skiftar mellan att känna mig fantastiskt till att få för jävlig ångest. Det är omöjligt att veta hur nästa dag ska bli, kan få extrem ångest över livet plötsligt och inte våga visa mig ute. Kan gå från att planera ut min ljusa framtid i huvudet, till att plötsligt göra en u-sväng och planera mitt självmord nästa dag. Har aldrig haft självmordstankar innan. Tillvaron är helt svart och vit, idealiserar allt och känner mig som en borderline.

Har gått på sertralin och mirtazapin innan, inget har varit så instabilt som detta.


Jag skall hoppa av, det är inte värt det för mig.

Som mitt råd innan - innan du nu hoppar av, ta hälften på morgonen och hälften på kvällen; borde bli mindre instabilt.
Citera
2017-06-02, 16:19
  #597
Medlem
Börjar med denna idag, 10mg i kombination med 150mg voxra som jag har sen ett par månader tillbaka. Har haft både dålig effekt och svåra biverkningar med serotonerga preparat (fluoxetin, sertralin, venlafaxin) och fick serotonergt syndrom på 75mg venlafaxin. Denna ska ha en annorlunda farmakodynamik, och är nog det sista serotonerga preparatet jag provar.
Citera
2017-06-02, 18:46
  #598
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurotypisk
Börjar med denna idag, 10mg i kombination med 150mg voxra som jag har sen ett par månader tillbaka. Har haft både dålig effekt och svåra biverkningar med serotonerga preparat (fluoxetin, sertralin, venlafaxin) och fick serotonergt syndrom på 75mg venlafaxin. Denna ska ha en annorlunda farmakodynamik, och är nog det sista serotonerga preparatet jag provar.

Helt korrekt. Vortioxetin går på andra serotoninreceptorer än de vanliga SSRI (5-HT2A) samt att det inte bara är en hämmare. Hade jag inte varit så jäkla grötig i huvudet hade jag kunnat förklara bättre, sorry.
Citera
2017-06-09, 07:46
  #599
Avstängd
Ratsogss avatar
Någon som slog mig första natten på det här läkemedlet var att mina drömmar var fyllda av CEV's, ett "hallucinationsmönster" som överlappar synen. Känslan/synen var extremt likt ett LSD/Svamp/DMT rus även kommande nätter.

Jag får även samma känsla i svalget/när man sväljer som på tryptaminer(LSD/DMT/Svamp).
(Lite annorlunda mot normalt sett, svårt att förklara)


Det känns allmänt som stadiet innan ett LSD/DMT/Svamp rus slår till, när man intagit drogen och väntar på effekt.

Det verkar nästan som att Brintellix agoniserar 5-HT 2a receptorn(Empirisk egen erfarenhet enbart).
Även om offentlig information enbart antyder på 5-HT 1A.

Är vi utsatta för ett experiment på mikrodosering utav psykadeliska?
Citera
2017-06-09, 07:49
  #600
Avstängd
Ratsogss avatar
Kan någon bekräfta agonisering utav 5-HT 2a?

Jag är 99% säker på att jag upplever effekter utav mikrodosering utav psykedeliska.

Jag är inte negativ, jag gillar det verkligen.
Undrar bara om någon sitter på en källa eller delar erfarenhet.



Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback