• 8 067 online
  • 1 101 307 medlemmar
  • 57 357 076 inlägg
Idag, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att dom delar av månen som inte är direkt belysta av solen är grå i stället för svarta nattetid beror på att den belsya delen av jorden kastar sitt sken på månen. Detta ljus är dock för svagt för att synas dagtid.
Vad bevisar en termometer angående om månen lyser med egen sken eller reflekterar solens ljus? Det som avgör termometerns temperatur är hur mycket ljus som träffar den. Termometern gör knappast skillnad på om ljuset skapas på månen eller om månen reflekterar solljuset.
När det gäller tidvatten så påverkas detta av hur stor vattenmassa det handlar då det självklart finns mer vatten i Atlanten jämfört med Östersjön om och om det är långgrunt eller blir djupt snabbt då vattenlinjen flyttas mer där det är långgrunt. Dessutom tror jag att vattenmassorna som vetter mot månen påverkas mera än vattnet uppe vid polerna.
Jag tänkte snarare på varför månen blå på dagen och mörkgrå på natten, vissa delar av den. Saken är den att en teori i plattmodellen är att solen och månen finns inuti en sfär/barriär, vilket då skulle kunna innebära att månen blir ljussatt av barriären/sfären/domen. Temperaturen som månens sken avger skall enligt experiment vara lägre än en skuggad termometer, vilket skulle kunna tyda på ett annat typ av sken.

Om gravitationen gäller borde rimligtvis krafterna ha lättare att flytta på Östersjön än Atlanten. En annan aspekt här är också, om ett vatten lyfts av dessa krafter borde inte det höga tidvattnet föregås av ett hastigt tillbakadragande av vatten likt en sunami. Nu är det istället en mer utdragen process.
Citera
Idag, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Bilden visar att om jorden är platt så måste höjden till polstjärnan vara mycket mindre än vad den verkligen är om vinkeln upp till den ska stämma med vad man observerar i verkligheten. Hur man än vänder och vrider det så innebär det även att polstjärnan syns ända ner till "iskanten" på den platta jorden. På sfären liksom i verkligheten stämmer inte detta.

Man behöver i själva verket inte veta "höjden" till polstjärnan då den är så långt bort att dess ljus är parallellt när vi ser den. Därför räcker det med vinkeln till den för att bestämma latituden vid navigering. På en platt jord finns det ingen möjlighet att få detta att stämma med observationen.
Vinkeln du observerar kan bara bli den du observerar. Om du använder en sextant om mäter vinkeln blir den densamma oavsett om du tror på platt eller rund jord. Uträkningen skiljer sig dock. På plattjorden borde det rimligtvis gå att utföra med en rät triangel, istället för sfärisk triangel som på globjorden. Sjökortets projektion avgör metoden.

Vinkeln till Polaris kommer att vara densamma, skillnaden är sfärisk eller rät triangel. Kraven för att räkna ut en triangel är fortfarande uppfyllda.
Citera
Idag, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Polstjärnan syns inte på södra halvklotet. Hur förklaras det på en platt jord?
Jag har inte undersökt det, så jag kan inte förklara det.
Citera
Idag, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ser att RostigHink har svarat, men ändå: det är en godtyckligt vald höjd för att exemplifiera. Man har utgått från 45 grader och tänkt, ifall observationen stämmer och jorden är platt, så måste höjden vara...

För att få den platta jorden att fungera verkar det som att varje latitud måste ha sin egen polstjärna, eller något sådant, och det är ju inte alls rimligt.
Det är inte rimligt att den sfäriska jorden inte behöver en godtycklig höjd medan den plana jorden behöver den för att fungera.
Citera
Idag, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Tråkigt - det är ju trots allt den platta jorden tråden handlar om. Och det är väl ganska typiskt att vi aldrig kan får svar på en enda av alla tusen frågor som finns.

Jag är evinnerligt trött på att diskutera den sfäriska jorden i en tråd som borde handla om den platta jorden. Har du vetenskapliga frågor om jorden bör du ställa dem i delforumet vetenskap.

Vi är ju några miljoner människor som faktiskt har mät avståndet till himlakropparna. T.ex har jag personligen mätt avståndet till månen och jag vet att den är längre bort än vad FE påstår.

Anser du att jag och ett antal andra miljoner är kompletta idioter eller att vi är en del av konspirationen?

Jag anser inte du är en idiot.

Det blir ju väldigt svårt för mig att komma med kompletta system, jag är ju bara ensam person. Hur ska jag mitt ibland jobb, familj, djur växter hinna med att framställa en ny fungerande teori för tidvatten på den plana jorden! Jag anser att ett ifrågasättande av existerande sanningar duger gott i detta sammanhang. Det är i ifrågasättandet som det börjar.

Det skulle vara intressant att höra om ditt experiment att mäta avståndet till månen!
Citera
Idag, 02:46
Medlem
Jag har en teori som jag tänkte låta er sätta tänderna i.

Youtubevideo: Hidden in plain sight https://www.youtube.com/watch?v=L777RhL_Fz4

Handlar inte om plan jord, nämns överhuvudtaget inte, men tar upp vad jag spånar på kunde vara en ritning till hur man kan bevara bedrägeriet om rund jord under flera hundra år. Filmen tar upp i huvudsak Frimurarnas inflytande på arkitektur och stadsplanering under flera århundraden och är sannerligen en skakande berättelse. Det kan vara här de förvarar sin "plan" istället för tex en bok.

Många plattjordare, jag bIand annat, menar att vi lever i gigantiskt bedrägeri där plattjorden är en del av det. I dokumentären är ständigt återkommande tema referenser till den sfäriska globen och det är här jag tror planen för utförandet skrivits ned. För er som tror på den runda jorden kan nog denna video fungera som argument för er sak och vara intressant ur det avseendet.

Var bättre bevara din plan än i byggnader, i monument etc. Alla kan se den och självfallet förneka den eftersom den finns för alla att beskåda.
Vem döljer sin plan helt öppet? Helt korkat ju.
Citera