Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-24, 16:05
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Trodde inte det gick så snabbt hos hyresnämnden.

Snabbt och snabbt, jag har bara fått tiden som är i mitten av juni. Jag hade ju tänkt hyra ut fr.o.m. 1 juni.
Citera
2017-05-24, 16:16
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KakJameel
Tack för svar!

Hur säker är du på de?

Vet du mer exakt vad det är för lag jag ska hänvisa till?

Det stämmer inte riktigt. Så här säger lagen.

https://lagen.nu/1991:614

Bostadsrättslag (1991:614)

7 kap.

10 § En bostadsrättshavare får upplåta sin lägenhet i andra hand till annan för självständigt brukande endast om styrelsen ger sitt samtycke. osv....

11 § Vägrar styrelsen att ge sitt samtycke till en andrahandsupplåtelse får bostadsrättshavaren ändå upplåta sin lägenhet i andra hand, om hyresnämnden lämnar tillstånd till upplåtelsen. Tillstånd ska lämnas, om bostadsrättshavaren har skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Tillståndet ska begränsas till viss tid.

Sammanfattning:
- Föreningen ska ha en befogad anledning att vägra samtycke.
- Får du ändå inte ett samtycke kan du kontakta hyresnämnden som får avgöra det. Ange dina skäl för uthyrning. Bostadsrättsförening får sedan bemöta detta. Därefter tar hyresnämnden ett beslut.

Men är det nu denna sommar kan det vara kort om tid och inte säkert att hyresnämnden hinner handlägga ditt ärende. Ring och prata med dem.

Här finns hyresnämnden. Kontakta det som ligger närmast:
http://www.hyresnamnden.se/Om-Hyresn...-hyresnamnden/
Citera
2017-05-24, 16:17
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
- Föreningen ska ha en befogad anledning att vägra samtycke.

Var står detta i lagen?
Citera
2017-05-24, 16:23
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Det stämmer inte riktigt. Så här säger lagen.

https://lagen.nu/1991:614

Bostadsrättslag (1991:614)

7 kap.

10 § En bostadsrättshavare får upplåta sin lägenhet i andra hand till annan för självständigt brukande endast om styrelsen ger sitt samtycke. osv....

11 § Vägrar styrelsen att ge sitt samtycke till en andrahandsupplåtelse får bostadsrättshavaren ändå upplåta sin lägenhet i andra hand, om hyresnämnden lämnar tillstånd till upplåtelsen. Tillstånd ska lämnas, om bostadsrättshavaren har skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Tillståndet ska begränsas till viss tid.

Sammanfattning:
- Föreningen ska ha en befogad anledning att vägra samtycke.
- Får du ändå inte ett samtycke kan du kontakta hyresnämnden som får avgöra det. Ange dina skäl för uthyrning. Bostadsrättsförening får sedan bemöta detta. Därefter tar hyresnämnden ett beslut.

Men är det nu denna sommar kan det vara kort om tid och inte säkert att hyresnämnden hinner handlägga ditt ärende. Ring och prata med dem.

Här finns hyresnämnden. Kontakta det som ligger närmast:
http://www.hyresnamnden.se/Om-Hyresn...-hyresnamnden/

Jag har nu kommit så långt att jag fått kallelse till tingsrätten i mitten av juni, det var ju tänkt att jag skulle hyra ut redan 1 juni.
Citera
2017-05-24, 16:28
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Var står detta i lagen?

Är du blind?

Tillstånd ska lämnas, om bostadsrättshavaren har skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke.
Citera
2017-05-24, 16:30
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KakJameel
Jag har nu kommit så långt att jag fått kallelse till tingsrätten i mitten av juni, det var ju tänkt att jag skulle hyra ut redan 1 juni.

Det är nog så fort det går. Sen lär ju beslutet ta en tid också. Men oavsett hade jag drivit det bara för ge föreningen en knäpp på näsan. Det ska till rätt bra anledning för dem att neka dig.

Småpåvar i bostadsrättsföreningar är bland de vidrigaste människor på jorden. Deras enda chans att få utöva makt över andra. Bara skicka PM om jag kan vara till hjälp.
Citera
2017-05-24, 16:31
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Är du blind?

Tillstånd ska lämnas, om bostadsrättshavaren har skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke.

På flera sidor har denna person försvarat styrelsen, jag misstänker att personen själv sitter i en skiten styrelse.
Citera
2017-05-24, 16:36
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Det är nog så fort det går. Sen lär ju beslutet ta en tid också. Men oavsett hade jag drivit det bara för ge föreningen en knäpp på näsan. Det ska till rätt bra anledning för dem att neka dig.

Småpåvar i bostadsrättsföreningar är bland de vidrigaste människor på jorden. Deras enda chans att få utöva makt över andra. Bara skicka PM om jag kan vara till hjälp.

Precis så, jag resonerar så jag med. Även om det tar massa tid som jag hade sluppit om styrelsen hade gett tillstånd direkt så ska jag visa att jag inte accepterar att de ska göra som de vill. Den ryggradslösa fjollan som är ordförande vill göra sin sambo nöjd i deras privata liv på bekostnad av mina offentliga rättigheter.

Stort tack, kommer antagligen behöva PM: a dig! Puss
Citera
2017-05-24, 16:39
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Var står detta i lagen?

Ingenstans, däremot ska hyresnämnden ge tillstånd för uthyrning.
Citera
2017-05-24, 16:42
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KakJameel
Precis så, jag resonerar så jag med. Även om det tar massa tid som jag hade sluppit om styrelsen hade gett tillstånd direkt så ska jag visa att jag inte accepterar att de ska göra som de vill. Den ryggradslösa fjollan som är ordförande vill göra sin sambo nöjd i deras privata liv på bekostnad av mina offentliga rättigheter.

Stort tack, kommer antagligen behöva PM: a dig! Puss

Många som sätter sig i en styrelse har inte någon koll på vad de ska göra eller får göra. De fattar inte heller vilket ansvar de tar på sig och hur ansvarsfördelningen ser ut i en styrelse. Sen när de blir pressade av medlemmar som kan juridik eller har juridikstöd anlitar de själva juridiskt stöd som medlemmarna får betala, för de är okunniga. Helt i onödan bara för att de beter sig som små maktkåta påvar. Jag älskar sätta såna på plats!

Varför neka dig andrahandsuthyrning? Något bra skäl? Troligen inte.
Citera
2017-05-24, 16:49
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Många som sätter sig i en styrelse har inte någon koll på vad de ska göra eller får göra. De fattar inte heller vilket ansvar de tar på sig och hur ansvarsfördelningen ser ut i en styrelse. Sen när de blir pressade av medlemmar som kan juridik eller har juridikstöd anlitar de själva juridiskt stöd som medlemmarna får betala, för de är okunniga. Helt i onödan bara för att de beter sig som små maktkåta påvar. Jag älskar sätta såna på plats!

Varför neka dig andrahandsuthyrning? Något bra skäl? Troligen inte.

Vi har samma inställning till maktkåta skitstövlar som sitter i styrelse!

Hans svar: "Vi hyr inte i andra hand, det gäller alla så du är inget undantag". I själva verket är jag visst ett undantag, nämligen att han vill för sitt privata livs husfrid trampa på mig så hans sura sambos torra fitta ska kunna bli våt på kvällen. Det får han glömma att jag skulle acceptera.
Citera
2017-05-24, 17:02
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KakJameel
Vi har samma inställning till maktkåta skitstövlar som sitter i styrelse!

Hans svar: "Vi hyr inte i andra hand, det gäller alla så du är inget undantag". I själva verket är jag visst ett undantag, nämligen att han vill för sitt privata livs husfrid trampa på mig så hans sura sambos torra fitta ska kunna bli våt på kvällen. Det får han glömma att jag skulle acceptera.

Att ha motiveringen att man inte låter någon få hyra ut i andrahand låter inte som ett bra argument.

Har man misskött en andrahandsuthyrning tidigare och det finns dokumenterat kan jag tänka mig det är ett skäl att neka. Men inte ett generellt förbud.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback