• 32 642 online
  • 1 101 139 medlemmar
  • 57 356 064 inlägg
2017-05-21, 19:18
Medlem
Iwannakissrihannas avatar
Jurassic World (2015)

Denna filmen var ganska så bra där det hände mycket och lagom dos av humor. Folk blir uppkäkade av dinosaurier. Jag trodde den inte skulle leverera, men det gjorde den. Väldigt snygg film, jag är väldigt nöjd.

7/10
Citera
2017-05-21, 19:46
Medlem
Alien: Covenant (2017)

Koloniseringsskeppet Covenant är på väg till en planet långt borta med en last på tusentals människor för att bygga upp en ny mänsklig civilisation. Efter en olycka måste besättningen väckas ur sitt infrusna tillstånd som de egentligen skulle ha varit i ända till ankomsten. De upptäcker då en mycket närmare planet som tycks ha lämpliga egenskaper för att bli en ny hemmaplanet för människor. Väl framme på planeten stöter de dock på märkliga parasiter som visar sig vara mycket aggressiva.

Helt OK film i Alien-serien, av Ridley Scott som regisserade både den allra första Alien samt Prometheus. Stabila skådespelarinsatser av Michael Fassbender och Katherine Waterston (som är otroligt lik Carey Mulligan, bortsett från ögon- och hårfärgen).

Betyget blir 6,5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2017-05-21, 21:00
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt2364897/

The disappointments room (2016). Denna film har fått konstigt dåliga betyg på IMDB (3,9 står det på nu). Jag tycker att den är en klar 7:a, rentav en stark 7:a. Det är visserligen spökhusfilm manus 1:a (ung familj flyttar in i tjusigt gammalt hus, de hittar dolda rum, mystiska saker börjar hända, den i familjen som upplever spökerierna mest börjar forska i gamla arkiv och bibliotek, händelserna accelererar...), men å andra sidan blir jag oftast besviken när en spökfilm INTE följer den formeln. Det är ju precis det man vill ha, liksom!

Bra kameraarbete, vacker och dramatisk musik som följde handlingen väl, jättefina interiörer och exteriörer av huset och trädgården.

Dock gillade jag inte att filmen använde sig av ett element som är söndertjatat redan i skräckfilmer från 2000-talet, nämligen att mamman äter psykosmediciner som hon i hemlighet slutar ta, och därför råder det en osäkerhet kring om det hon ser är verkligt eller hallucinationer.

Det var också en LITEN aning taffligt här och där med timingen och dramaturgin, vissa scener hade kunnat göras mer chockartade, som t.ex.:

7/10
Citera
2017-05-21, 21:48
Medlem
skreks avatar
The Homesman (2014)

Efter att ha sett Tommy Lee Jones regissera sig själv i den westernliknande The Three Burials of Melquiades Estrada som är smått fantastisk blev jag nyfiken på att se hur hanterar en riktig western. Om det nu är det, det kan diskuteras. Three Burials liknar en western tematiskt men utspelar sig i nutid, medan den här filmen utspelar sig på "western"-tiden men kanske tematiskt skiljer sig en del.

Nybyggarlivet i de västra territorierna var hårt. Så hårt att i ett mindre samhälle har tre kvinnor blivit sinnessjuka av eländet och misären. Eftersom deras makar inte klarar av att ta hand om både dom och barn och djur beslutar kyrkorådet att skicka tillbaka dom till deras släktingar i de betydligt lugnare östliga delarna. En lång och farlig resa. Hilary Swank spelar en ovanligt hårdför men väldigt gudfruktig kvinna som tar på sig uppdraget. Av en slump springer hon på en åldrad småskurk i Tommy Lee Jones som hon räddar från att bli hängd mot att han svär att hjälpa henne.

Vi har sett det förr, med ett omaka par i Vilda Västern - en präktig och gärna religiös och en riktig slusk. Men det här är en mörkare och dystrare historia än vanligt. Om det var eländigt i byn är det minst lika illa på resan, men där är man också ännu mer utlämnade åt sig själva.

Filmen har ett bra hantverk, den största styrkan är ett otroligt bra foto på en vilda västern som i princip bara består av enorma grässlätter. Inte det vi brukar se. Men det ser mäktigt ut med häst&vagnen som en liten prick på slätter så enorma att man baxnar vid tanken. Det är väldigt bra skådespeleri och till och med sinnessjukdomarna känns rätt så realistiska - de är mest apatiska med enstaka våldsamma utfall. Och man gillar ju alltid detaljer som att de norska nybyggarna talar norska med varandra. Allt ser otroligt bra ut.

Problemet är att det är nåt som inte känns helt rätt. Det blir lite mer yta än innehåll för mig. Jag gillade det mörka och dystra, men känner det ändå inte riktigt. Det känns som det borde vara bättre och mer engagerande än vad det är. Jag kan inte sätta fingret på vad det är som felar. Det kan vara att när resan väl sätter igång blir det väldigt episodiskt, det finns mycket lite utveckling av karaktärerna och det är inte så att en händelse leder till en annan.

Det blir därför på sätt och vis lite som i såna där gamla djungeläventyrsfilmer där man går i djungeln och stöter på en giftig orm, sen går man lite tills man ska korsa en flod med krokodiler, sen går man tills man stöter på infödingar och så vidare. (Kanske en tramsig referens men för att inte avslöja nåt på riktigt om filmen i fråga drog jag första bästa parallell jag kom på). Det kan ju vara väldigt charmigt om man är sugen på en sådan film, men här ville jag se nåt annat och så passar det inte lika bra när det handlar om sjukdomar, svält, ond bråd död och annat elände heller.

Något av en besvikelse, men helt klart sevärd på grund av hantverket. Men i framtiden ser jag hellre om The Three Burials of Melquiades Estrada som har båda delarna.
Citera
2017-05-22, 00:30
Medlem
Parental Guidance

Efter första scenen tänkte jag "ännu en överdriven amerikansk komedi med torr humor" men filmen hittar sin egen rytm efter en stund. Bra film att se med familjen, eftersom den endå handlar om familjerelationer, men kändes lite långtråkig emellanåt. Betyg: 6/10.
Citera
2017-05-22, 02:02
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Contratiempo Adrian är en ung företagsledare som hamnar i blåsväder när hans flickvän hittas död i samma hotellrum där han befinner sig. Allt verkar sedermera lugnt för honom när plötsligt en kvinnlig advokat kommer hem till honom med informationen att det finns ett nytt vittne. För att kunna hjälpa till kräver hon av Adrian att vara ärlig och berätta vad som kan vara orsaken till att hans flickvän har hittats död. För att förstå detta måste han även berätta vad som hade hänt tidigare.

En schysst spansk thriller med olika vändningar.

7/10
Senast redigerad av Man-o-Hast 2017-05-22 kl. 02:07.
Citera
2017-05-22, 09:42
Medlem
Gonkos avatar
John Wick (2014)

En föredetta hitman hämnas på ett gäng gangsters som dödade hans hund.

En ganska simpel handling men det hindrar inte denna rulle från att vara en av de bästa actionfilmerna som producerats under de senaste åren. Styrkan ligger i actionscenerna. Scenerna är väldigt smidigt utförda i och med att det inte klipps lika mycket som i andra actionfilmer (tittar på dig Taken).
Detta kombinerat med den snygga koreografin så blir denna film en välgjord actionrulle. Rekommenderas!

8/10
Citera
Igår, 11:06
Medlem
Iwannakissrihannas avatar
Batman V Superman: Dawn Of Justice

Filmen är bra och berikad med grymma actionscener, de är riktigt välgjorda och väldigt intensiva verkligen. Bra story också, den börjar bra och slutar halvbra. Det kommer komma en uppföljare. Hoppas man får se en uppföljare.

8/10
Citera
Igår, 11:15
Medlem
Geomeisters avatar
The Jigsaw Man / Spionen som levde två gånger
http://www.imdb.com/title/tt0085755/?ref_=fn_al_tt_1
Årgång: 1983

Annonseras med många referenser till James Bond. Det känns däremot aldrig som en Bond-film på gott och ont. Tyvärr är filmen daterad och känns i "ton" mer som svenska såpan Varuhuset än en James Bond-rulle. Det gör att filmen aldrig lyfter riktigt. Dessutom är handlingen onödigt rörig. Speciellt i starten.

Det finns dock många sköna citat i filmen, soundtracket är härlig 80-tals musik och Dionne Warwicks låt är inte helt olik något ifrån Bond. Det finns humor som faktiskt är kul men aldrig riktigt når 100 %. Även vissa ärliga moment som är svåra att hitta i sådana här filmer annars.

Tråkigt att den inte är mer påkostad och lite mer lik riktiga Bond. Då hade den här faktiskt kunna varit riktigt sevärd.

Betyg? Svag 3 / 5
Citera
Igår, 22:06
Medlem
Geomeisters avatar
World War Z | Årgång: 2013
http://www.imdb.com/title/tt0816711/?ref_=nv_sr_1

En film som mixar upp några av dagens överrepresenterade genrer. Jag gillar att filmen arbetar på olika plan. Det är inte en katastroffilm som endast fokuserar på t.ex. världens undergång eller krig, vilket jag oftast tycker är/blir väldigt tråkigt att titta på. Den här filmen ändrar fokus och har faktiskt i sig en del intelligens vilket är välkommet.

Samtidigt finns mycket som är Hollywoodianskt och skulle kanske kunna gjorts på snyggare eller mer genomtänkta sätt (enstaka moment, mer än delar av handlingen), men frånser man det (vilket jag har olika svårt att göra beroende på film) är den faktiskt underhållande och sevärd.

Vissa saker är realistiska och andra väldigt mycket motsatsen, men det fungerar bättre än vad man kan tro för helheten. Inget man absolut måste se, men en typiskt fredagsfilm som borde fungera för många typer av filmtittare.

Betyg? 3 / 5
Citera
Igår, 23:19
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The interrupted journey (1949)

Misslyckad författare rymmer med förläggarens hustru, snart ändrar han sig, och drar i nödbromsen.

Börjar lovande, mängder med spännande händelsr inträffar, och snart är det en riktigt fullblodsthriller.
Men, så kommer sluet, och man tappar, äggen i hallen.
Något taffligare slut har sällan skådats, kanske hade man nystat in sig för mycket, vad vet jag.
Störtdykning från högt betyg, till 2-/5 på bara någon minut.
Citera
Idag, 09:03
Medlem
Fjantors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Batman V Superman: Dawn Of Justice

Filmen är bra och berikad med grymma actionscener, de är riktigt välgjorda och väldigt intensiva verkligen. Bra story också, den börjar bra och slutar halvbra. Det kommer komma en uppföljare. Hoppas man får se en uppföljare.

8/10

Förstår inte varför folk sågar den..
Sett den 3 ggr och tycker den är förjäkla bra...
CGI´n och miljöerna är fantastiska...
Bra meningslös action.
Precis som det ska vara..
Citera