Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-24, 00:31
  #5749
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Alltså någon annan pansargeneral som hjälpte till att bygga upp Bundeswehr (namnet lär von Manteuffel ha hittat på). Då kan man välja mellan Manstein och Guderian och jag tror den senare var mer respekterad bland de allierade så det är min gissning.

Den enda koppling jag kan ha till korv är Heinz = ketchup.

Njaa... tänkte på ettan direkt på von Manstein, han körde ju en regelrätt speaking tour bland forna feinde, och var under kriget on the cover of Time. BÅDA får väl anses väl sedda, till skillnad från Keitel m fl.

Sorry för smågnabb!
Citera
2017-05-24, 00:56
  #5750
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Fan! Dissade Guderian efter implicita Heinz-leaden - "för lätt för Bilingualbvern" ...

Sorry för OT och... ...lite "kunde-ha-tagit-den-skryt"...

PS Nej seattlefieringen av Fb kunde vi gärna slippa... fan - illa! Gör som jag "gnäll-posta" i tråden i själva "om Fb-forat" - KAN få folk på bättre tankar!? DS

Det var min tanke också, en sådan kändis och så lätta ledtrådar.

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Njaa... tänkte på ettan direkt på von Manstein, han körde ju en regelrätt speaking tour bland forna feinde, och var under kriget on the cover of Time. BÅDA får väl anses väl sedda, till skillnad från Keitel m fl.

Sorry för smågnabb!

Du är bara avis för att jag fick en Kubelwagen.

Återkommer med ny gåta imorgon!
Citera
2017-05-24, 01:06
  #5751
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det var min tanke också, en sådan kändis och så lätta ledtrådar.



Du är bara avis för att jag fick en Kubelwagen.

Återkommer med ny gåta imorgon!

Sant!

Hoppas på något riktigt klurigt, massa deadlines i morgon, så måste verkligen jobba, och inte bara "jobba"... hoppas Biling, vår norske vän m fl också har fullt upp så man hinner hugga som gäddan sa! (och här ville jag ha in en lip-smiley men är för korkad för att hitta dessa i denna underbara outlook-design....MVH Walther Matthau und Jack Lemmon zusammen...).
Citera
2017-05-24, 10:21
  #5752
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Sant!

Hoppas på något riktigt klurigt, massa deadlines i morgon, så måste verkligen jobba, och inte bara "jobba"... hoppas Biling, vår norske vän m fl också har fullt upp så man hinner hugga som gäddan sa! (och här ville jag ha in en lip-smiley men är för korkad för att hitta dessa i denna underbara outlook-design....MVH Walther Matthau und Jack Lemmon zusammen...).

Får se om jag kan lyckas göra dig till lags...

1. Dr. theol.
2. Adress: mitt emot Staatsoper Unter den Linden, där han såg både uppgång och fall.
3. Berest för sin tid.
Citera
2017-05-24, 15:47
  #5753
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Får se om jag kan lyckas göra dig till lags...

1. Dr. theol.
2. Adress: mitt emot Staatsoper Unter den Linden, där han såg både uppgång och fall.
3. Berest för sin tid.

Teolog/präst och då verksam vid universitetet på andra sidan Staatsoper. Ogillade säkert bokbål och NSDAP. Dietrich Bonhoeffer?
Citera
2017-05-24, 16:22
  #5754
Avstängd
96ans avatar
Vad var Hitlers älskares utbildning?
Citera
2017-05-24, 16:31
  #5755
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Visst är det Ewen Montagu!
...
En stor pink gin och en låda torris till Bilingualbvern!

Det blir alltid så uppenbart när man ser svaret Väldigt luriga och bra ledtrådar, avsaknaden av fronter, eldhastighet, operationer mm gjorde det svårt att tänka utanför boxen!
Citera
2017-05-25, 00:30
  #5756
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Teolog/präst och då verksam vid universitetet på andra sidan Staatsoper. Ogillade säkert bokbål och NSDAP. Dietrich Bonhoeffer?

Ha, visst var det rätt, bra! Då blir det du som får ställa en svår fråga som Gogge kan få brottas med.

En flaska Mosel-riesling och en bibel i Luthers tyska originalöversättning till Bilingualbvern!
Citera
2017-05-25, 10:27
  #5757
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ha, visst var det rätt, bra! Då blir det du som får ställa en svår fråga som Gogge kan få brottas med.

En flaska Mosel-riesling och en bibel i Luthers tyska originalöversättning till Bilingualbvern!

Tackar! Mmmmm vin Vem och Vad blir detta:

1) https://upload.wikimedia.org/wikiped...ermany.svg.png

2) https://pbs.twimg.com/profile_images...6/Vh7CZexs.png

3) https://media1.britannica.com/eb-med...4-CF108E83.jpg
__________________
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2017-05-25 kl. 10:42.
Citera
2017-05-25, 21:24
  #5758
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Tackar! Mmmmm vin Vem och Vad blir detta:

1) https://upload.wikimedia.org/wikiped...ermany.svg.png

2) https://pbs.twimg.com/profile_images...6/Vh7CZexs.png

3) https://media1.britannica.com/eb-med...4-CF108E83.jpg

Ja... ingen kan anklaga dig för "lätt fråga" ivf Bilingualbvern... Rhenlandet, Vattenfalls logga och Pompeji... min manliga intuition, som dock brukar svika mig och troligen gör så ånyo, säger.. ...Kesselring..?
Citera
2017-05-25, 22:03
  #5759
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ja... ingen kan anklaga dig för "lätt fråga" ivf Bilingualbvern... Rhenlandet, Vattenfalls logga och Pompeji... min manliga intuition, som dock brukar svika mig och troligen gör så ånyo, säger.. ...Kesselring..?

Tänkte göra en knepig fråga Blev kanske omständigt kryptiskt.. Bra gissning, ledtrådarna är identiferade, den sista ska man dock blicka mer mot horisonten

4) Personen ifråga ingår i samma exklusiva skara som bla. en svensk artilleriofficer/militäringenjör och greken Hipparkos.

5) Personen dog i bombräd, hade annars antagligen nått samma stjärnstatus som någon personen handledde.
Citera
2017-05-25, 22:54
  #5760
Medlem
firfirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Tänkte göra en knepig fråga Blev kanske omständigt kryptiskt.. Bra gissning, ledtrådarna är identiferade, den sista ska man dock blicka mer mot horisonten

4) Personen ifråga ingår i samma exklusiva skara som bla. en svensk artilleriofficer/militäringenjör och greken Hipparkos.

5) Personen dog i bombräd, hade annars antagligen nått samma stjärnstatus som någon personen handledde.

hmm, tenkte også på Kesselring, uten at jeg fikk det helt til å passe.
utfra 4) så skulle det være en vitenskapsmann som jobbet m ballistiske baner eller noe lignende. Kunne derfor være bomberaidet mot Peenemunde for å skade V2 programmet. Ser at raidet heter operasjon hydra, og Dr. Walter Thiel ble drept.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback