Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-23, 18:42
  #217
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Har också hört den anekdoten. Rätt roligt. Har man ett fysiskt arbete, så bör man ju ta ledigt under ramadan, så att man inte är en säkerhetsrisk. Ser inget problem i att skolelever också tar ledigt, så länge de inte hamnar efter för mycket.

Man behöver inte lida av extrem diabetes för att bli en grinig fitta på tom mage. Det är ju delvis individuellt, men de allra flesta underskattar hur mycket de påverkas av att de inte tar hand om sin kropp, och hur
griniga de blir i onödan. Som om det inte redan var tillräckligt med bråk och tjafs i svenska flum-skolan.

Det fetade: Just därför har man så kallade "representationsmiddagar" i näringslivet där man bjuder "motparten" på en rejäl brakmiddag: Folk är nöjda, glada och belåtna efter ett rejält skrovmål, och undertecknar vilka avtal som helst..

Men de muslimer jag känner, och jag känner en hel del rejält schyssta muslimer, tycker det är kul med fastan: De går hem och "nattäter" efter solens nedgång. Men dessa är vuxna, inga barn/tonåringar. Fastan är lite för muslimerna som vår kristna/kommersiella jul. Man behöver ju inte vara kristen fundamentalist för att fira jul?
-Vem fan gillar inte att nattäta?
Citera
2017-05-23, 20:53
  #218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Måste säga att jag tycker detta är fel även om jag välkomnar att man sätter ned foten mot islam och dess sjuka ideologier. Men att förbjuda barn från att inte äta i skolan? Brukade själv inte käka i skolan. Måste få vara varje människas egna val om man vill käka lunch i skolan eller inte.

Trots denna långa tråd har du inte förstått hur ramadan fungerar. Det handlar inte om att hoppa över lunchen i skolan.

Det handlar om att inte få äta frukost om solen har gått upp och det är så ljust att man kan skilja en vit tråd från en grå tråd, att inte få äta lunch heller, att inte få äta eller dricka från det att solen ar gått upp tills den gått ner, vilket är många timmar på sommarhalvåret i Sverige, att inte få äta ens ett äpple som mellanmål, att inte få äta middag eller något alls förrän solen gått ner och det är så mörkt att man inte kan skilja mellan en vit tråd och en grå tråd.

När solen har gått ner äter man en mycket riklig måltid, och det gör man varje dag i en månad. Denna måltid serveras sent och håller på länge, vilket innebär att barnen inte kan gå och lägga sig i vanlig tid. De är alltså hungriga, törstiga och sömniga varje dag i en månad om året, och det är väl ganska klart att detta påverkar deras förmåga att följa undervisningen i skolan.
Citera
2017-05-24, 09:36
  #219
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Trots denna långa tråd har du inte förstått hur ramadan fungerar. Det handlar inte om att hoppa över lunchen i skolan.

Det handlar om att inte få äta frukost om solen har gått upp och det är så ljust att man kan skilja en vit tråd från en grå tråd, att inte få äta lunch heller, att inte få äta eller dricka från det att solen ar gått upp tills den gått ner, vilket är många timmar på sommarhalvåret i Sverige, att inte få äta ens ett äpple som mellanmål, att inte få äta middag eller något alls förrän solen gått ner och det är så mörkt att man inte kan skilja mellan en vit tråd och en grå tråd.

När solen har gått ner äter man en mycket riklig måltid, och det gör man varje dag i en månad. Denna måltid serveras sent och håller på länge, vilket innebär att barnen inte kan gå och lägga sig i vanlig tid. De är alltså hungriga, törstiga och sömniga varje dag i en månad om året, och det är väl ganska klart att detta påverkar deras förmåga att följa undervisningen i skolan.

När man förklarar så bra som du gjorde, har jag nu nog bytt åsikt. En hel månad med en grupp trötta/okoncentrerade/hungriga muslimer i ett klass rum, kan lätt sabba stämningen för resten av klassen.
Citera
2017-05-24, 14:17
  #220
Medlem
PrinsAlis avatar
När jag förnyade mina svetslicenser så hade jag en klasskompis som hade ramadan, han va mycket trött och mådde dåligt så som man gör när man inte äter. Han är dock vuxen och får göra sina val men barn och yngre som växer och utvecklas borde få i sin kost om dom ska orka med vardagen i samhället.
Tycker de är grymt oansvarigt av dom föräldrar som trackar på sina barn den här perioden i deras liv!
Citera
2017-05-24, 14:51
  #221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Blodsockret är bara farligt om man har diabetes. Däremot så är vätskenivåerna mer kritiska: Kom i håg att fastande muslimer inte får dricka (ens vatten) mellan solens uppgång och nedgång.
(Jag fattar inte att ett ökenfolk kan hitta på en så totalt hjärndöd regel att man inte får dricka vatten på dagen i öknen där det är 50 grader+, men men..)

En grej var ganska kul några år sedan: Ett "gäng" muslimer fick problem i Kiruna under fastemånaden. Då inföll fastemånaden i Kiruna när solen var uppe dygnet runt. De fick ringa sin mullah och be om råd!
-Har för mig att svaret var att de skulle använda sig av soltiden i Mekka..

Allah/Muhammed borde väl ha lämnat klara anvisningar om hur muslimer ska göra i en sådan situation.

Annars är det kanske så, att muslimer inte ska bo så här långt norrut.
Citera
2017-05-24, 17:41
  #222
Medlem
Jag levde i tron att de iaf fick lov att dricka vatten. Har svårt att se att någon som varken ätit, druckit eller sovit ordentligt kan klara av skolan på ett acceptabelt sätt. Fast har aldrig fastat själv iofs, de dricker ju varje natt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback