Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-23, 14:53
  #9001
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Min 3-årsdag som snusfri! Inte ett enda återfall! Så jävla härligt

Tänk att jag slösade 25 år av mitt liv på något jag mår så himla bra utan....
Bra jobbat!
Citera
2017-05-23, 19:52
  #9002
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IIMorbiid
Min sista snus tog slut igårkväll och nu sitter jag här ute i skogen utan en ända prilla. Funderar på om man ska ta tillfället i akt och inte åka till affären och köpa mer utan bara ta steget att sluta istället!

Man blir lite inspirerad av andra här i tråden så får se om jag klarar mig!

Klart du ska sluta, finns inget positivt som snus medverkar till.
Citera
2017-05-30, 10:52
  #9003
Medlem
Suprahs avatar
Så har även jag bestämt mig för att sluta. Var beroende av nässpray sedan 3 år tillbaka och snus ca 10 år tillbaka samt sömntabletten imovane på kvällarna.
Räknade ut att jag la 27.000kr/år på detta och det var det som fick mig att bestämma mig.

Började med sömntabletterna. Det var ett RENT JÄVLA HELVETE. Sov absolut ingeting, svettades med sjuklig ångest, hallicunerade och fan och hans moster. Har varit fri från dem 6 månader nu.

Slutade med nässprayen för 1 månad sen. Fick jävligt ont i huvet någon vecka och en nästäppa utan dess like. Trodde skallen skulle sprängas.

Nu mina vänner är det dags att klippa snuset. Jag är en person som gärna trappar ner med hjälpmedel. Är det någon som gjort liknande. Plåster? Tuggummi? Vad fungerar? Help me out snusfria vänner!
Citera
2017-05-30, 11:29
  #9004
Medlem
Har bestämt mig för att sluta snusa helt. Ingen nedtrappning eller liknande då jag vet att jag isåfall bara hade fallit tillbaka, denna gång slutar jag på en gång.

Anledningen till att jag tog beslutet är att jag senaste tiden bara blivit äcklad att snus. Igår kväll satt även jag och sambon och slängde ihop en budget över hur vi ska lägga upp ekonomin. Insåg hur dum man är som lägger ca 1000 kr /mån på något man bara mår skit av...

Känslan just nu: 15 timmar utan snus. Yrsel som blir starkare och starkare, koncentrationssvårigheter samt ett svagt illamående. Får då och då ett starkt sug men det ger faktiskt med sig efter någon minut. Är lite förvånad över hur lätt det går (nu i början iaf).
Citera
2017-05-31, 10:13
  #9005
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
Så har även jag bestämt mig för att sluta. Var beroende av nässpray sedan 3 år tillbaka och snus ca 10 år tillbaka samt sömntabletten imovane på kvällarna.
Räknade ut att jag la 27.000kr/år på detta och det var det som fick mig att bestämma mig.

Började med sömntabletterna. Det var ett RENT JÄVLA HELVETE. Sov absolut ingeting, svettades med sjuklig ångest, hallicunerade och fan och hans moster. Har varit fri från dem 6 månader nu.

Slutade med nässprayen för 1 månad sen. Fick jävligt ont i huvet någon vecka och en nästäppa utan dess like. Trodde skallen skulle sprängas.

Nu mina vänner är det dags att klippa snuset. Jag är en person som gärna trappar ner med hjälpmedel. Är det någon som gjort liknande. Plåster? Tuggummi? Vad fungerar? Help me out snusfria vänner!
Jävligt bra kämpat med dina andra beroenden.
Statistiskt sett i denna tråd är det bäst att sluta cold turkey. Nilkotinhjälpmedel tenderar att hålla en kvar i beroendet. För att sluta måste man bort från snuset, nikotinet, rutinerna och brukartänket. Nikotinhjälpmedel tar bara bort snuset ur denna ekvation och kvar är nikotin, rutiner och brukartänket.

Det är inte mycket till vinst, ska du veta. Detta brukar hålla en borta från snuset ett tag, men vanligt är att man till slut faller tillbaka med tankar som "nu tar jag nikotinhjälpmedel var dag, då kan jag lika gärna börja snusa igen."
Man har ju kvar ett nikotinberoende precis som förr, man följer samma rutiner med att ta (snuset)nikotinhjälpmedlet på morgonen, efter måltider, efter kaffe, när man dricker alkohol.
Och man har alltid kvar i bakhuvudet "är det inte dags för en (snus)nikotinhjälpmedel snart?"

Så det bästa är att lämna allt vad snus heter bakom dig och gradvis vänja dig vid detta. För många är detta skitsvårt och man har tusen anledningar till varför man ska "behålla kontakten" delvis. Men du ska sluta.
Inte byta drog.
Sluta. Lägga av. Upphöra med.

Och nu till det ironiska: Jag kunde inte detta. Jag kände mig som ett skrämt djur vid tanken på att gå till jobbet utan snus. Så jag tyckte jag behövde nikotintabletter, och det funkade faktiskt bra för mig. Efter en förpackning insåg jag dock att jag höll på att bli beroende av dem i stället, så då slutade jag med dem också. Jag har klarat mig i 3+ år utan återfall och har inga planer på att börja igen.
Citera
2017-05-31, 10:19
  #9006
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Jävligt bra kämpat med dina andra beroenden.
Statistiskt sett i denna tråd är det bäst att sluta cold turkey. Nilkotinhjälpmedel tenderar att hålla en kvar i beroendet. För att sluta måste man bort från snuset, nikotinet, rutinerna och brukartänket. Nikotinhjälpmedel tar bara bort snuset ur denna ekvation och kvar är nikotin, rutiner och brukartänket.

Det är inte mycket till vinst, ska du veta. Detta brukar hålla en borta från snuset ett tag, men vanligt är att man till slut faller tillbaka med tankar som "nu tar jag nikotinhjälpmedel var dag, då kan jag lika gärna börja snusa igen."
Man har ju kvar ett nikotinberoende precis som förr, man följer samma rutiner med att ta (snuset)nikotinhjälpmedlet på morgonen, efter måltider, efter kaffe, när man dricker alkohol.
Och man har alltid kvar i bakhuvudet "är det inte dags för en (snus)nikotinhjälpmedel snart?"

Så det bästa är att lämna allt vad snus heter bakom dig och gradvis vänja dig vid detta. För många är detta skitsvårt och man har tusen anledningar till varför man ska "behålla kontakten" delvis. Men du ska sluta.
Inte byta drog.
Sluta. Lägga av. Upphöra med.

Och nu till det ironiska: Jag kunde inte detta. Jag kände mig som ett skrämt djur vid tanken på att gå till jobbet utan snus. Så jag tyckte jag behövde nikotintabletter, och det funkade faktiskt bra för mig. Efter en förpackning insåg jag dock att jag höll på att bli beroende av dem i stället, så då slutade jag med dem också. Jag har klarat mig i 3+ år utan återfall och har inga planer på att börja igen.

Tror det finns tre typer av snusare/rökare som försöker sluta med sitt beroende.

1. Först har vi de som endast kan sluta genom att helt enkelt köra cold turkey. Man lägger av direkt.
2. Sen har du de som gärna vill trappa ner och har mer av ett beteende-beroende än ett substansberoende - de använder plåster eller tuggisar.
3. Sist har vi de som inte kan sluta, de är förmodligen extremt beteendeberoende och substansberoende.

Det är svårt att sluta med nikotin - många säger att det är bland de svårare drogerna att sluta med.
Citera
2017-05-31, 15:49
  #9007
Medlem
OrganiCs avatar
En fråga till er som har lyckats att sluta (bra gjort!) och till er som håller på att sluta (bra gjort!);

Vad gör ni när abstinensen kickar in?
Försöker ni hålla er sysselsatta med något eller har ni börjat småäta mer?
Citera
2017-05-31, 23:05
  #9008
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrganiC
En fråga till er som har lyckats att sluta (bra gjort!) och till er som håller på att sluta (bra gjort!);

Vad gör ni när abstinensen kickar in?
Försöker ni hålla er sysselsatta med något eller har ni börjat småäta mer?

Jag skrattar åt det och njuter över att jag är kung över min kropp

Vänd den negativa känslan till en bra och positiv känsla. Varje gång du känner sug eller abstinens så påminn dig själv om hur jäkla gött det faktiskt är utan snus, hur bra du mår utan den och hur äckligt det skulle vara med en i käften.
Citera
2017-05-31, 23:23
  #9009
Medlem
musttomtes avatar
Jag har slutat. Det kom bara en dag, att nu räcker det. Inget större behov om man jämför med andra droger så är nog snus/cigg svårast att göra sig av med.
Citera
2017-06-01, 12:03
  #9010
Medlem
OrganiCs avatar
De säger att det är svårare att sluta snusa än att sluta röka och personligen kan jag själv hålla med om det. Efter drygt 10 år slutade jag röka helt tvärt. Vaknade en dag och kände att nu får det fan vara nog. Dessvärre började jag snusa något år efteråt och det har varit oerhört svårt att sluta. Jag har testat det mesta i avvänjningssyfte, men inte lyckats. Jag läste i tråden att någon hade använt havregryn(!) som substitut för snus. Jag har svårt att föreställa mig havregryn under läppen då det skulle synas efter en stund eftersom grynen löses upp i vätska (saliv). Folk man träffar skulle väl börja undra om jag hamstrar eftersom jag har frukosten kvar i käften.

Vad har ni använt för andra substitut (om man bortser från produkter som är nikotinavvänjande såsom nikotinplåster m.m)?
Citera
2017-06-02, 09:53
  #9011
Medlem
Jag käkade lök och morötter första tiden, gick mycket och tog många löprundor.

När det värsta började lägga sig körde jag med vanliga tuggummin.

//B
Citera
2017-06-02, 11:26
  #9012
Medlem
Internpostkuverts avatar
Hållt uppe i två år nu, efter >25 års intensivt nästan dygnet runt snusande. Slutade cold turkey och fick alla klassiska abstinenstecken. Klarade inte att sova, sköta jobbet eller knappt köra bil första veckan. Det som räddade mig var Onico. Det lurade min hjärna att skruva på feelgood kranen och må nästan lika bra som med riktigt snus. Efter några månader när själva nikotinet var ute av kroppen så var jag redo att sluta också med ovanan att ha något under läppen. Men än i dag så händer det att jag t.ex river isär en tepåse och knycklar ihop en liten "prilla" när suget på snus blir för stort. Låter ju idiotiskt men jag är fri från det kemiska giftet iaf, och känner inget sug efter nikotinet som sådant och det är ju det viktigaste.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback