Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-19, 10:25
  #3745
Medlem
Fick nu precis mail om att utbetalning 2 är klar. men jag har inte fått några mer pengar.

Infon från dem hur mitt konto ser ut börjar så här:

Total balance SEK
10508,3301

Borde inte det betyda att jag har 10 508 kr innestående som de kan betala ut? De svarar inte när jag frågar dem.

EDIT: Nu svarade de precis och skrev att min utbetalning #2 är 2400 SEK. Humm okej. Märkligt att min balans är på 10 508 SEK då kan jag tycka.
__________________
Senast redigerad av Agathorn 2017-05-19 kl. 10:35.
Citera
2017-05-21, 00:45
  #3746
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agathorn
Infon från dem hur mitt konto ser ut börjar så här:

Total balance SEK
10508,3301

Borde inte det betyda att jag har 10 508 kr innestående som de kan betala ut? De svarar inte när jag frågar dem.

EDIT: Nu svarade de precis och skrev att min utbetalning #2 är 2400 SEK. Humm okej. Märkligt att min balans är på 10 508 SEK då kan jag tycka.

Jag tror den totala balansen är din andel av vad som borde ha funnits på Trustbuddys klientmedelskonto om allt gått rätt till, d.v.s. om oegentligheterna som ledde till konkursen aldrig inträffat.
Citera
2017-05-21, 01:25
  #3747
Medlem
Centauris avatar
Att folk litar på företag som är så pass nystartade är för mig en gåta.

Hoppas att ni alla har lärt er en läxa.
Citera
2017-05-23, 13:03
  #3748
Medlem
För intresserade lyssnare: Jag har fortfarande inte fått min slutbetalning (erbjudandet). Jag har heller inte fått ngt mejl av TB på länge och de svarar inte på mejl från mig. Jag syftar på styrningsgruppen alltså..
Citera
2017-05-29, 08:35
  #3749
Medlem
Westridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsguru
För intresserade lyssnare: Jag har fortfarande inte fått min slutbetalning (erbjudandet). Jag har heller inte fått ngt mejl av TB på länge och de svarar inte på mejl från mig. Jag syftar på styrningsgruppen alltså..
16:e maj fick jag ett mejl om att ännu en gång fylla i bankuppgifterna
19:e maj kom det ett mejl att utbetalning 1 och 2 är genomförda och att nr3 kommer ske i augusti

Jag har ännu inte fått några pengar till mig
Citera
2017-05-31, 15:13
  #3750
Medlem
Jag fick svar sedan att jag har lite över 2000 kr och pga att summan understider 5000 kr så får jag ingenting.

Kom erbjudande nu igen. Vet inte om jag ska ta det eller vänta och hålla tummarna på att några kronor till kommer in.

Hur resornerar ni andra?
Citera
2017-06-01, 11:13
  #3751
Medlem
Jag har fått ett erbjudande om att alla nu omfattas av erbjudandet om första utbetalning plus 10 %. Jag antar att fler än jag fått erbjudandet. Hur kommer ni att göra?
Jag har funderat på att acceptera erbjudandet. Enligt Alektum kommer det att dröja 3 år att få tillbaka motsvarande belopp.
För min del har har jag tidigare, innan konkursen inklusive första utbetalningen från Styringsgruppen, fått igen knappt 50 % av mitt hos TB insatta kapital. Om jag accepterar erbjudandet kommer jag att ha fått igen ca. 60 %. Till detta kan jag addera vad jag tjänar på skatteavdraget för reaförlusten så att jag totalt hamnar på ca. 72 % återvunnet kapital.
Å andra sidan kan detta erbjudande innebära att om många tackar ja till erbjudandet så kan de övriga kanske få tillbaka mer pengar.
Citera
2017-06-07, 16:33
  #3752
Medlem
Funderar på att ta erbjudandet men om jag ligger när 5000:- gränsen för utbetalning så känns det inte värt det så jag frågade Styrningsgruppen var jag ligger(fått utbetalning 1 men inte 2) men fick till svar att det kan dem inte svara på. Väldigt konstigt men kanske beror på att dem som drar sig ur via erbjudandet kommer ta pengarna från potten som ligger och troligen så kommer kapitalet vara nära noll om många drar sig ur. Bör var ca 200miljoner kvar i utlånade medel och att betala 20miljoner för dem är förstås en bra affär för oss långivare, det är vi som betalar enligt info om förra utköpet: We have set aside NOK 1.9 million to this offer. "Payout 2" may therefore be reduced with a corresponding amount that must be used to cover this offer.

Ca 3500st långivare var det från början och ca 800st tog första erbjudandet som var begränsat till en minoritet. 2700st kvar som nu har möjlighet att dra sig ur och jag gissar på att minst 1000st kommer tacka ja, kanske fler. Så ca 1700st långivare kvar och kassan kommer troligen vara tom eller nära tom och det skulle ta Alektum ca 6månader att dra in 8miljoner i exemplet Styrningsgruppen gav senast, vilket jag antar är lågt räknat för första året om det inte är taget ur luften av Styrningsgruppen.

Alektum säger att indrivningen gått bra men tydligen så är denna månad den bästa indrivningsmånaden pga att skatteåterbäringen. Räknade lite på vad jag tror att jag kan förvänta mig få tillbaka om Alektum lyckas få in 50% av alla skulder och då skulle jag få tillbaka 3ggr mer än vad dem erbjuder i senaste mailet vilket förstås låter lockande men det kommer ta flera år och när Styrningsgruppen samt Alektum inte ser någon vinst i att driva in pengarna så kommer dem lägga ned och tacka för sig så det är en risk.

Hur tänker ni andra?
Citera
2017-06-19, 21:23
  #3753
Medlem
Jag kommer inte anta erbjudandet från styrningsgruppen. De skulle inte ge det erbjudandet om de inte är säkra på att de kommer tjäna på det genom att utköpet ger rättighet att driva in de utköptas lån mot en relativt låg ersättning. För egen del är jag inte heller i behov av snabba pengar så ser då hellre att jag får in så mkt som möjligt av de utestående lånen genom Alektums indrivning. Förstår dock er som vill få ett avslut på affären och därför väljer att anta erbjudandet.
Citera
2017-06-26, 10:57
  #3754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarumbar

Alektum säger att indrivningen gått bra men tydligen så är denna månad den bästa indrivningsmånaden pga att skatteåterbäringen. Räknade lite på vad jag tror att jag kan förvänta mig få tillbaka om Alektum lyckas få in 50% av alla skulder och då skulle jag få tillbaka 3ggr mer än vad dem erbjuder i senaste mailet vilket förstås låter lockande men det kommer ta flera år och när Styrningsgruppen samt Alektum inte ser någon vinst i att driva in pengarna så kommer dem lägga ned och tacka för sig så det är en risk.

Hur tänker ni andra?

Jag tror att det är mycket optimistiskt att tro att Alektum kommer att lyckas driva in 50% av utestående lån. Styringsgruppen säger ju i sitt erbjudande att de 10% som erbjuds nu kommer att ta 3 år för Alektum att driva in. Anta i stället att Alektum lyckas driva in 25% på 5 år. Det är nog optimistiskt i överkant men kanske inte helt orealistiskt.. Då ska dessa 25% jämföras med de 10% som man kan få nu. Får jag pengar i handen nu kan dessa placeras och ge avkastning under dessa 5 år. Dessutom är det en vinst att kunna göra förlustavdraget nu i stället för om 5 år.
Jag tycker att det är mycket svårt att räkna på dessa siffror eftersom allt bygger på gissningar men det lutar åt att jag inte kommer att anta erbjudandet.
Citera
2017-06-26, 19:30
  #3755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Jag tror att det är mycket optimistiskt att tro att Alektum kommer att lyckas driva in 50% av utestående lån. Styringsgruppen säger ju i sitt erbjudande att de 10% som erbjuds nu kommer att ta 3 år för Alektum att driva in. Anta i stället att Alektum lyckas driva in 25% på 5 år. Det är nog optimistiskt i överkant men kanske inte helt orealistiskt.. Då ska dessa 25% jämföras med de 10% som man kan få nu. Får jag pengar i handen nu kan dessa placeras och ge avkastning under dessa 5 år. Dessutom är det en vinst att kunna göra förlustavdraget nu i stället för om 5 år.
Jag tycker att det är mycket svårt att räkna på dessa siffror eftersom allt bygger på gissningar men det lutar åt att jag inte kommer att anta erbjudandet.

De norrmän som startat upp styrningsgruppen är de långivare som lånat ut
särklassigt mest. Just därför har de startat styrningsgruppen.

Att då anta att de ger ett erbjudande till oss övriga, som är mer fördelaktigt
än att vänta. Ja, det känns väldigt långsökt.

Behöver man pengarna snart. Ja, då skall man naturligtvis tacka ja.

Men, det kan ju vara så att de är överoptimistiska. Shetland, Färöarna, Island
och mer. Några av sjöfararna från Norge kom i alla fall fram för 1000 år sedan
eller längre sedan. Hur det går för norrmännen i styrningsgruppen nu har vi inte
sett än.
Citera
2017-07-01, 11:32
  #3756
Medlem
Efter en del övervägande skulle jag idag gå in och acceptera erbjudandet sista dan är ju fredag 1 juli... får då nedan text, nån som fått liknande? Hur har det sett ut för er som accepterat erbjudandet? Har inte gett dem fullmakt tidigare.

Sorry!

Your profile is temporary closed for editing. Please contact Styringsgruppen Trustbuddy if you have any questions.

Thank you
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback