2017-05-23, 00:03
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det här är en filosofisk diskussion. Man måste skilja på naturvetenskaplig bevisning och filosofisk argumentation.

Ingen (vettig) har någonsin påstått att det går att bevis Gud naturvetenskapligt.
Det här handlar om om filosofisk argumentation baserat på induktion, sannolikhet och logik.
Om man strikt tänker naturvetenskaplig bevisning blir all filosofi omöjlig.
Det är två olika typer av bollsporter. Försök förstå det en gång för alla.
Man ska också förstå att naturvetenskap (empirism/materialism) också är en filosofisk idé likställd med alla andra filosofiska idéer.

Problemet du och Bogomil med flera gör är att försöka bestrida filosofiska resonemang med argumentet "men bevis då".

Istället ska ni bemöta det med andra filosofiska argument. Då blir det en diskussion. Så har filosofer jobbat genom tiderna.

Fast att påstå att Gud finns bara för det står så i Bibeln är ju inte heller speciellt filosofiskt.

Har du någon mer intelligent och filosofisk definiton av gud, och fram för allt ett filosofiskt argumet varför denne typ av gud skulle finnas?
Citera
2017-05-23, 07:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du menar väl inte på allvar, att pseudo-vetenskap, pseudo-filosofi och demagogi skulle vara kritik-befriade?

Citat:
Ursprungligen postat av frevelm
Du kallar allt det där för pseudo! Och du kallar det du själv har för kritik. Underförstått, antar jag, menar du att det till och med är konstruktiv kritik du har?

Det finns inte det minsta "underförstått" i att jag anser (nutidig, västlig) akademisk kritik vara konstruktivt. Jag förespråker öppet det konstruktiva värdet av en sån kritik.

Och vad angår min egen position har jag också tydligt förklarat, att jag har akademisk kunskap och metodologi som mitt underlag.
Citera
2017-05-23, 07:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror att herr bogomil inte heller har nån verklighet att komma med!

Visst har jag det. Frånsett den subjektiva del av min verklighet, hämtar jag med hjälp av BÅDA empiri och filosofisk rationalism information om den externa existens.
Citera
2017-05-23, 07:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag anser att det möjligen finns absoluthet.

Citat:
Då är vi överens

Skall jag förstå detta som, att du liksom jag endast ser absoluthet som en hypotetisk MÖJLIGHET och INTE som en bevisad existens-form?
Citera
2017-05-23, 07:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det här är en filosofisk diskussion. Man måste skilja på naturvetenskaplig bevisning och filosofisk argumentation.

Ingen (vettig) har någonsin påstått att det går att bevis Gud naturvetenskapligt.
Det här handlar om om filosofisk argumentation baserat på induktion, sannolikhet och logik.
Om man strikt tänker naturvetenskaplig bevisning blir all filosofi omöjlig.
Det är två olika typer av bollsporter. Försök förstå det en gång för alla.
Man ska också förstå att naturvetenskap (empirism/materialism) också är en filosofisk idé likställd med alla andra filosofiska idéer.

Problemet du och Bogomil med flera gör är att försöka bestrida filosofiska resonemang med argumentet "men bevis då".

Istället ska ni bemöta det med andra filosofiska argument. Då blir det en diskussion. Så har filosofer jobbat genom tiderna.

Även inom filosofin, specifikt i filosofisk rationalism och där särskild i logiken, är bevisföring helt legitim.

Ett exempel är ju t.ex. matematisk logik, som på denna tråd ofta har missbrukats till att pseudo-bevisa absoluthet.
Citera
2017-05-23, 08:52
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jodå. Filosofisk rationalism KAN också beskriva en "verklighet".
Hur ser den ut?

Citat:
Jo, men tills vidare inte i nån "absolut" beskrivnings-modell.
Skulle du säga att E=mc2 är absolut?
Citera
2017-05-23, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderation
Jag har dock alltid föreställt mig Gud som en man, och inte som en kvinna. Det känns som det måste vara en maskulin gud, varför vet jag inte riktigt, men kan inte tänka mig en kvinnlig gud. Världen som vi lever i känns manlig helt enkelt
Men Gud är både och!

för Gud finns i varje individ, man som kvinna!
Citera
2017-05-23, 10:59
Medlem
Citat:
Men Gud är både och!

Du uttalar dig som om du vet detta?
Citera
2017-05-23, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Icke att förväxla med syfte. Just saying.
Vad är syfte?
Citera
2017-05-23, 13:02
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Men Gud är både och!

Nej, gud har ingen platsbestämning - och enl genomgående teistisk förklaringsmodell har gud varken början eller slut.
Människan har däremot ett väl detaljerat status, med ett slut.

Det betyder att gud och människa är två helt olika slags natur, om nu gud öht går att inrymmas i vad människan menar med natur.

Hittills ter det sig mest sannolikt att gud som ospårbart "fenomen" försigkommer där människan artikulerar och ger namn åt "någonting" , då kan man medvetet välja att statuera namnet Gud som ett egennamn, men fortfarande åt någonting ännu obefintligt dvs icke-manifesterande, vilket inkluderar manifestering i människan.. men man kan säga att det är så.. precis som man kan säga att "den galopperande kaninen är min fader och krypande zebran är min moder" , då har man påstått någonting som inte tycks ha någon sannolikhet...

Erfarenheten expliicit är ju människans bästa kunskapsbank, om inte den enda. som går att lita på, dock får man kanske ta hänsyn till att människor är olika, alla förstår inte ord och symboler (t.ex det matematiska språket)
Många är också analfabeter och semianalfabeter med liksom blinda/ej aktiverade områden i sin medvetandebank.

Krävs ju vissa stimuli för aktivering också, det dimper inte bara in för att det finns ett underlag, dna.
Citera
2017-05-23, 13:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Filosofisk rationalism KAN också beskriva en "verklighet".

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Hur ser den ut?

Denna möjlighet för en filosofisk rationalistisk verklighetsbeskrivning manifesterar sig genom abstrakte symboler, som beskriver icke-empirisk observerbara egenskaper i kosmos.

Det kan möjligen också finns andra manifestationer av en filosofisk rationalistisk verklighets-beskrivning, som jag dock inte känner.

Citat:
Skulle du säga att E=mc2 är absolut?

Nej. Ekvationen är inte ens valid som en ultimativ beskrivning av kosmiska fenomen (~p.g.a. quantum-entanglement).
Citera
2017-05-23, 13:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Speak for yourself. Det finns vad jag vet ingen 'gud' i mig, före jag har fått belägg för att så är fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in