Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-23, 07:18
  #529
Medlem
bissensess avatar
Terrordådet i Manchester skapar oro inför stora musikevenemang

Nu har det hänt igen, då ett terrordåd inträffar vid en musik konsert och man undrar hur folk tänker inför konsert besök.
Har själv tänkt besöka Rolling Stones evenemanget i Stockholm men en bakomliggande, olustig känsla har börjat dyka upp i bakhuvudet och man märker oron i de allt mer rigorösa säkerhetspådragen runt dessa tilldragelser och hur sköra dessa former av evenemang är.
Vad tänker ni andra musikälskare ?
Citera
2017-05-23, 07:48
  #530
Medlem
Clock10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bissenses
Nu har det hänt igen, då ett terrordåd inträffar vid en musik konsert och man undrar hur folk tänker inför konsert besök.
Har själv tänkt besöka Rolling Stones evenemanget i Stockholm men en bakomliggande, olustig känsla har börjat dyka upp i bakhuvudet och man märker oron i de allt mer rigorösa säkerhetspådragen runt dessa tilldragelser och hur sköra dessa former av evenemang är.
Vad tänker ni andra musikälskare ?

Musik är haram för de flesta inom beduin-kulten. Men fotboll är däremot har större populäritet fast beroende på vem du frågar. Bin Ladin sägs ha gillat fotboll medan ISIS och Boko Haram har dödat folk för att ha tittat på fotboll.
Citera
2017-05-23, 07:55
  #531
Medlem
mikkelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bissenses
Nu har det hänt igen, då ett terrordåd inträffar vid en musik konsert och man undrar hur folk tänker inför konsert besök.
Har själv tänkt besöka Rolling Stones evenemanget i Stockholm men en bakomliggande, olustig känsla har börjat dyka upp i bakhuvudet och man märker oron i de allt mer rigorösa säkerhetspådragen runt dessa tilldragelser och hur sköra dessa former av evenemang är.
Vad tänker ni andra musikälskare ?


Tänker att det bara var en tidsfråga, hade själv satsat på konsert eller match ifall man var lagd åt terrorhållet..
Har ju redan gjorts misslyckade försök under fotbollsmatcher för ett tag sedan men då utlöstes sprängladdningarna utanför.

ha en fin dag alllesammans!
Citera
2017-05-23, 08:40
  #532
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bissenses
Nu har det hänt igen, då ett terrordåd inträffar vid en musik konsert och man undrar hur folk tänker inför konsert besök.
Har själv tänkt besöka Rolling Stones evenemanget i Stockholm men en bakomliggande, olustig känsla har börjat dyka upp i bakhuvudet och man märker oron i de allt mer rigorösa säkerhetspådragen runt dessa tilldragelser och hur sköra dessa former av evenemang är.
Vad tänker ni andra musikälskare ?
Skiter i det. Ska på Håkan Hellström på stadion. Visst, man kanske har ett vakande öga. Men det har jag haft sen Bataclan.
Men jag ska fan se min konsert. Folk som vill skrämma upp mig kan dra åt helvete. Vill se min musik.

Har alltid tänkt vid matcher/konserter att ska man smälla som effektivast är der vid utgången.
Så har väl en plan på att kanske vänta med att gå ut från konserten tills den största massan har gått.
Kanske ta en omväg för att inte vara mitt i en folkmassa.
Och sen ta taxi från konserten, vilket jag gör annars också, pga lathet.

Klart man ska se sin konsert. Men man kanske får vara lite mer..taktisk eller mer övervakande. Närmsta nödutgång osv.
Citera
2017-05-23, 10:24
  #533
Medlem
JustZlatans avatar
I morgon spelar Manchester United mot Ajax på Friends Arena. Säkerheten borde vara stärkt men det finns säkert radikala islamistjävlar i Sverige som ser en möjlighet nu när Manchester är på terrorkartan.
Citera
2017-05-23, 13:08
  #534
Medlem
I-van-Toers avatar
Gröna Lund borde öka säkerheten vid insläppen och runt hela planket redan idag. Gröna Lunds säkerhet är ett skämt och kanske den platsen, där det samlas mycket folk, som är sämst skyddad i hela landet.
Citera
2017-05-23, 13:32
  #535
Medlem
Ett fullsatt globen måste vara drömstället för ett terrordåd. En fet bomb mitt i skiten, hundra om inte tusentals döda, tänk er ca 14000 personer och det tar lite tid att ta sig ut.

Mobbade barn med automatvapen vid varje utgång...
Citera
2017-05-30, 15:35
  #536
Medlem
Jag tror flygplatser, tågstationer, konserter och andra uppenbara platser är för bevakade och enkla.

Däremot Stockholms tunnelbana i rusningstrafik, utanför efter stora evenemang (liknande Manchester) och liknande publika folksamlingar ligger i farozonen. Även typ fullsatta biografer och köpcentrum en lördag.

Det florerar massa Ak47r i Sverige. Ponera att 3 män med fulladdade jägarmagasin ställer sig i varsin ingång i ett stort köpcentrum på en lördag i centrala Stockholm eller Göteborg och bara mejar ner allt de ser. De åker lugnt från förorten raka vägen och parkerar utanför. Väldigt många dkulle stryka med innan polisen ens är på plats.

Eller att någon med bombväska ställer sig i en fullsatt tunnelbanevagn mitt i rusningstrafiken.

Hur i helvete skulle polisen eller SÄPO kunna skydda oss mot en sådan attack?!

Att det redan finns folk som kan göra det och ingen​ har koll på är ju bevisligen reellt.
Citera
2017-05-30, 16:54
  #537
Medlem
ace_secs avatar
Lättast borde väl vara ett X2000 typ?

Placera en tidsinställd bomb på hatthyllan eller bagageutrymmet. Sedan gå av tåget.

Någon timme senare smäller bomben av - när hastigheten ligger runt 200 km/h.

Bara en tidsfråga innan terroristerna börjar inrikta sig på lätta mål som tåg här i Sverige
Citera
2017-05-30, 16:55
  #538
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Ponera att 3 män med fulladdade jägarmagasin ställer sig i varsin ingång i ett stort köpcentrum på en lördag i centrala Stockholm eller Göteborg och bara mejar ner allt de ser. De åker lugnt från förorten raka vägen och parkerar utanför. Väldigt många dkulle stryka med innan polisen ens är på plats.

Detta.

MOS eller Nordstan, en lördag. Terroristerna skulle kunna skjuta ihjäl minst ett par hundra innan polis kom till undsättning.
Citera
2017-05-30, 19:09
  #539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Detta.

MOS eller Nordstan, en lördag. Terroristerna skulle kunna skjuta ihjäl minst ett par hundra innan polis kom till undsättning.


I Nordstan florerar ju mest araber. Tror hellre de väljer ett mer svenskt tillhåll.

Undra vilket köpcentrum som har flest besökare i Sverige.
Citera
2017-05-30, 19:28
  #540
Medlem
Söker man på sthlm tunnelbana och rusningstrafik så finns det bilder där det är fruktansvärt mycket folk på liten plats. En bomb i en fullpackad vagn som stoppat på en perrong som är lika full skulle göra enorm skada.

Eller under ett event på Sergels torg.

Hur är bevakningen in till perrongerna hos SL idag? De kollar väl knappast väskor? Teoretiskt sätt kan man alltså ett par man släpa in några hockeytrunkar fullproppade med sprängämnen?

Fyfan blir helt svettig av blotta tanken. Varför i helvete skulle vi släpat in massa araber och muslimer?!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback