Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-22, 16:09
  #193
Medlem
SylvesterLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arneko
Helt rätt.

inte fick man vara hemma för de var OS. Min tro är sport. fast har dom själva beslutat o göra.
Du kunde lika gärna stannat hemma och titta på sport då du ändå inte verkar ha lärt dig läsa!
Citera
2017-05-22, 16:47
  #194
Medlem
Vilka jönsar till rektorer detta var dömt att misslyckas på förhand. Dessutom är det inte så jäkla dramatiskt, de lite äldre barnen som fastar under ramadan gör det bara del av tid, inte hela dagen. Som regel. Det här är löjligt. Kritisera gärna islam, invandring m.m. men på rätt grunder.
Citera
2017-05-22, 18:10
  #195
Avstängd
konstigt att man blir hemskickade jag åt aldrig i skolan tex bara när de var pannkakor. antar de handlar om lågstadie elever
Citera
2017-05-22, 19:28
  #196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosszze
konstigt att man blir hemskickade jag åt aldrig i skolan tex bara när de var pannkakor. antar de handlar om lågstadie elever

Nej. Det handlade även om högstadie elever.
Tycker nu att rätt beslut har fattats.
Vi har religionsfrihet i Sverige så enkelt är det, de av er som inte gillar det kan väl ta sitt pick och pack och flytta till Nordkorea?
Citera
2017-05-22, 19:53
  #197
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eric09
Nej. Det handlade även om högstadie elever.
Tycker nu att rätt beslut har fattats.
Vi har religionsfrihet i Sverige så enkelt är det, de av er som inte gillar det kan väl ta sitt pick och pack och flytta till Nordkorea?

Ja, vi har religionsfrihet men vi är också ETT SEKULARISERAT LAND - DET BETYDER ATT RELIGION ÄR EN PRIVATSAK - HUR kan det vara så svårt att fatta??!!! Religion är alltså som vilken jävla hobby som helst - nåt du sköter PRIVAT - och som du INTE låter påverka vare sig skola, arbete eller annat som inte är privat.

Gillar man inte att vi är ett så pass utvecklat & civiliserat land att kyrka och stat är skilda åt, så kan man ju flytta till valfritt land där t ex islam styr. För där har de ju det så jävla roligt. Eller?
__________________
Senast redigerad av deltoro 2017-05-22 kl. 20:05. Anledning: Tillägg
Citera
2017-05-22, 20:28
  #198
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Är väl inte rektorns ensak att bestämma om barn fastar? Det är inte så att barn far illa av muslimskt "fastande" som består i att de inte äter på dagen och frossar på kvällarna.
Obalanserad blodsockernivå och vätskenivå kan ha dödlig utgång.


Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Eh ja. Vad fan har hänt med principen "sköt dig själv och skit i andra?"
Om mina ungar skjuter heroin på skoltid, så skulle du inte heller bry dig nämnvärt förstås?
Citera
2017-05-22, 20:44
  #199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deltoro
Ja, vi har religionsfrihet men vi är också ETT SEKULARISERAT LAND - DET BETYDER ATT RELIGION ÄR EN PRIVATSAK - HUR kan det vara så svårt att fatta??!!!

I religionsfriheten inkluderas rätten för människan att utöva sin religion både öppet och privat. Om en individ önskar fasta som en utövning av deras tro så har dem rätt till det - det är deras ensak och inte din. Så länge folk inte lider skada ska du bokstavligen skita i vad de väljer att göra med sina liv. Tvingar dem dig att fasta? Vem är du att lägga dig i?

När de väljer att äta, när de väljer att be och vart de väljer att be har du inte med att göra, vill du leva i en stat där allt sådant är förbjudet ta ditt pick och pack och dra till Nordkorea. Eller skapa en egen diktatur där dina regler är de enda som gäller.

Och lägg ner skitsnacket om att fasta kan vara farligt. Tusentals elever i Sverige skippar frukost och lunch varje dag. Att ha sex har också risker men likväl är det enligt svensk lag helt lagligt för två minderåriga (under 15 år) att ha sex med varandra. Så om en 12,13 eller 14-årig individ enligt svensk lag är kapabel, självbestämmande nog och innehar rätten till att fatta ett medvetet beslut gällande sexuellt umgänge så är denne sannerligen också kapabel till att fatta ett korrekt beslut gällande om de är kapabla att fasta eller inte.

Så håll ditt inkonsekventa skitsnack utanför eller dra till Nordkorea, är allt jag säger.

Hejdå.
Citera
2017-05-22, 20:58
  #200
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eric09
I religionsfriheten inkluderas rätten för människan att utöva sin religion både öppet och privat. Om en individ önskar fasta som en utövning av deras tro så har dem rätt till det - det är deras ensak och inte din. Så länge folk inte lider skada ska du bokstavligen skita i vad de väljer att göra med sina liv. Tvingar dem dig att fasta? Vem är du att lägga dig i?

När de väljer att äta, när de väljer att be och vart de väljer att be har du inte med att göra, vill du leva i en stat där allt sådant är förbjudet ta ditt pick och pack och dra till Nordkorea. Eller skapa en egen diktatur där dina regler är de enda som gäller.

Och lägg ner skitsnacket om att fasta kan vara farligt. Tusentals elever i Sverige skippar frukost och lunch varje dag. Att ha sex har också risker men likväl är det enligt svensk lag helt lagligt för två minderåriga (under 15 år) att ha sex med varandra. Så om en 12,13 eller 14-årig individ enligt svensk lag är kapabel, självbestämmande nog och innehar rätten till att fatta ett medvetet beslut gällande sexuellt umgänge så är denne sannerligen också kapabel till att fatta ett korrekt beslut gällande om de är kapabla att fasta eller inte.

Så håll ditt inkonsekventa skitsnack utanför eller dra till Nordkorea, är allt jag säger.

Hejdå.

Jag har inte sagt ett ord om att fasta skulle vara farligt - du blandar kanske ihop mig med någon annan.

Och vem är DU att lägga dig i vad JAG skriver - om vi nu ska bete oss som 12-åringar. Men du kanske inte är äldre än så med tanke på kvalitén på ditt inlägg vars förvirrade argument inte ens är värda att bemöta. Hej då
Citera
2017-05-22, 21:41
  #201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deltoro
Ja, vi har religionsfrihet men vi är också ETT SEKULARISERAT LAND - DET BETYDER ATT RELIGION ÄR EN PRIVATSAK - HUR kan det vara så svårt att fatta??!!! Religion är alltså som vilken jävla hobby som helst - nåt du sköter PRIVAT - och som du INTE låter påverka vare sig skola, arbete eller annat som inte är privat.

Gillar man inte att vi är ett så pass utvecklat & civiliserat land att kyrka och stat är skilda åt, så kan man ju flytta till valfritt land där t ex islam styr. För där har de ju det så jävla roligt. Eller?

Om du har som hobby att måla innebär så kankse du har färgrester på händerna i skolan. Men om du sköter ditt skolarbete så ska du inte bli hemskickad pga det.
Om du väljer att inte äta men sköter skolan som du ska , då ska du inte bli hemskickad pga att du inte äter.

Sverige är ett sekulärt land i mångt å mycket men var och en har rätt att ha sin religion och man behöver inte gömma undan den och endast utöva den bakom stängda dörrar. Du verkar ha missuppfattat svensk lag rejält.

Citat:
Ursprungligen postat av Eric09
I religionsfriheten inkluderas rätten för människan att utöva sin religion både öppet och privat. Om en individ önskar fasta som en utövning av deras tro så har dem rätt till det - det är deras ensak och inte din. Så länge folk inte lider skada ska du bokstavligen skita i vad de väljer att göra med sina liv. Tvingar dem dig att fasta? Vem är du att lägga dig i?

När de väljer att äta, när de väljer att be och vart de väljer att be har du inte med att göra, vill du leva i en stat där allt sådant är förbjudet ta ditt pick och pack och dra till Nordkorea. Eller skapa en egen diktatur där dina regler är de enda som gäller.

Och lägg ner skitsnacket om att fasta kan vara farligt. Tusentals elever i Sverige skippar frukost och lunch varje dag. Att ha sex har också risker men likväl är det enligt svensk lag helt lagligt för två minderåriga (under 15 år) att ha sex med varandra. Så om en 12,13 eller 14-årig individ enligt svensk lag är kapabel, självbestämmande nog och innehar rätten till att fatta ett medvetet beslut gällande sexuellt umgänge så är denne sannerligen också kapabel till att fatta ett korrekt beslut gällande om de är kapabla att fasta eller inte.

Så håll ditt inkonsekventa skitsnack utanför eller dra till Nordkorea, är allt jag säger.

Hejdå.

Håller med och är mycket tacksam att vi har frihet Både att utöva den religion man önskar Och att avstå från religion om man så önskar i detta land.

Jag förstår inte hur folk kan tycka att de blir kränkta av att Andra människor, fastar, har det ena eller andra på huvudet etc. Jag har fullt upp med att hålla styr på mitt eget hår och komma på vad jag ska laga till middag. Hur kn man orka engagera sig i hur varenda människa i detta land gör. T o m människor man aldrig ens träffat! Jisses....
Citera
2017-05-22, 21:56
  #202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Om du har som hobby att måla innebär så kankse du har färgrester på händerna i skolan. Men om du sköter ditt skolarbete så ska du inte bli hemskickad pga det.
Om du väljer att inte äta men sköter skolan som du ska , då ska du inte bli hemskickad pga att du inte äter.

Sverige är ett sekulärt land i mångt å mycket men var och en har rätt att ha sin religion och man behöver inte gömma undan den och endast utöva den bakom stängda dörrar. Du verkar ha missuppfattat svensk lag rejält.



Håller med och är mycket tacksam att vi har frihet Både att utöva den religion man önskar Och att avstå från religion om man så önskar i detta land.

Jag förstår inte hur folk kan tycka att de blir kränkta av att Andra människor, fastar, har det ena eller andra på huvudet etc. Jag har fullt upp med att hålla styr på mitt eget hår och komma på vad jag ska laga till middag. Hur kn man orka engagera sig i hur varenda människa i detta land gör. T o m människor man aldrig ens träffat! Jisses....

Jisses, det handlar inte om religion överhuvudtaget utan om barn som inte äter och dricker. Självklart är det farligt och har som sagt inte med ert sätt att resonera. Du verkar dock skita om någon far illa för att de inte äter eller dricker. Bara du får orera om religion.
Citera
2017-05-22, 22:52
  #203
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Obalanserad blodsockernivå och vätskenivå kan ha dödlig utgång.

Blodsockret är bara farligt om man har diabetes. Däremot så är vätskenivåerna mer kritiska: Kom i håg att fastande muslimer inte får dricka (ens vatten) mellan solens uppgång och nedgång.
(Jag fattar inte att ett ökenfolk kan hitta på en så totalt hjärndöd regel att man inte får dricka vatten på dagen i öknen där det är 50 grader+, men men..)

En grej var ganska kul några år sedan: Ett "gäng" muslimer fick problem i Kiruna under fastemånaden. Då inföll fastemånaden i Kiruna när solen var uppe dygnet runt. De fick ringa sin mullah och be om råd!
-Har för mig att svaret var att de skulle använda sig av soltiden i Mekka..
Citera
2017-05-22, 23:09
  #204
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Obalanserad blodsockernivå och vätskenivå kan ha dödlig utgång.



Om mina ungar skjuter heroin på skoltid, så skulle du inte heller bry dig nämnvärt förstås?

Absolut. Men knappast under en skoldag, såvida man inte lider av extrem diabetes.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback