Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-22, 16:09
  #457
Medlem
Finns det bilder på hennes fejs? alltså efter olyckan, gjorde en snabb googling som självfallet bara gav bilder på den ''framgångsrike Anna''
Citera
2017-05-22, 17:15
  #458
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordman
Finns det bilder på hennes fejs?

Nej, självfallet inte.
Citera
2017-05-22, 17:16
  #459
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordman
Finns det bilder på hennes fejs? alltså efter olyckan, gjorde en snabb googling som självfallet bara gav bilder på den ''framgångsrike Anna''

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, självfallet inte.

Bilder komner bara att finnas om familjen släpper in en reporter eller själva bidrar med bilder. I nuläget verkar det inte vara aktuellt.
Citera
2017-06-16, 10:16
  #460
Medlem
IncredibleBulks avatar
Enligt (trigger warning) AB och DN så verkar det gå framåt, även bilder på Anna.
Citera
2017-06-16, 10:48
  #461
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IncredibleBulk
Enligt (trigger warning) AB och DN så verkar det gå framåt, även bilder på Anna.

Tack, för infon
,
Citerar en bråkdel av DN:s långa artikel med bra bilder och mycket info om den första tiden efter olyckan och nu:

http://www.dn.se/sport/viljan-att-vi...lunds-nya-liv/

Citat:
Den första måndagen i juni 2017 följer jag i stället med Anna när pappa Lars kör upp henne i rullstol från Edsvikens strand mot Danderyds sjukhus. På vägen stannar vi och tar en match i något jag aldrig testat. Tumbrottning.

Jag och Anna låser fast varandras händer så att bara vänstertummarna är fria. De pendlar från sida till sida medan Lars räknar ner. Och så. Tummarna i mitten, matchen börjar, först till tre segrar.

Jag ska låsa fast Annas tumme och vill inte ta i för mycket så jag förlorar första försöket. I de två följande tar jag i, men det spelar ingen roll. Jag är chanslös mot Annas snabba reflexer och starka näve.

När jag tittar upp och tittar in i hennes ögon ser jag den där glädjen jag sett förr. När hon stått högst upp på en prispall eller när jag träffat henne hemma på Stora Essingen där vi båda bott.

Hennes seger visar att Anna Holmlund fortfarande gillar att tävla och att vinna.

Den visar också att vänstra sidan återhämtat sig bra efter hennes mycket svåra hjärnskada. Hon hälsar med vänster hand och trycker på dörrknappen med vänster fot. Den högra sidan släpar långt efter. Hon har svårt med talet eftersom den högra delen av ansiktet inte hänger med. Det högra ögat får hon kämpa för att hålla öppet.

Citat:
Från att hon vaknar till att hon försöker somna är dagen uppdelad i ett schema. Det kan vara upp till 22 punkter. Hon tränar på att äta, på att sköta sin personliga hygien. Hon tränar på att få igång kroppen, hon tränar på koncentration och tal. Hon tränar på allt som var självklart förut.

När vi sitter nere vid Edsviken frågar jag Anna:

Vad vill du träna på?

– Hoppa. Springa. Sen.

Citat:
– Anna klarar ingenting helt själv från det att hon går upp på morgonen, säger Margaretha Holmlund. Minst två personer måste vara med vid alla förflyttningar eftersom hon är så ostadig.

Citat:
När de träffade Anna efter olyckan var hon uppskrapad på högra delen av ansiktet. Okbenet var av. Hon var medvetslös men också nedsövd för att kroppen skulle få vila så mycket som möjligt.

Det finns fyra grader av hjärnskador. Anna Holmlunds skada var på tredje nivån. Den fjärde innebär att man är hjärndöd.

Citat:
– Läkare säger att det inte borde vara möjligt att komma så långt som hon redan gjort. Är det någon som ska klara det här så är det Anna, säger Lars.

– Nu har det planat ut lite men hjärnan håller på att reparera sig under två års tid så vi har inte gett upp hoppet om att det ska bli ytterligare förbättringar, säger Margaretha.
Citera
2017-06-16, 11:19
  #462
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Tack, för infon
,
Citerar en bråkdel av DN:s långa artikel med bra bilder och mycket info om den första tiden efter olyckan och nu:

http://www.dn.se/sport/viljan-att-vi...lunds-nya-liv/
Ser ju mycket bättre ut än vad man kunde väntat sig, hon verkar vara enastående stark, jättekul!
Citera
2017-06-16, 11:31
  #463
Medlem
Känslosamma bilder med tanke på hur hon var innan olyckan och hur illa hon var innan. Man ser ju i ögonen att hon har lång väg kvar, men leendet och lyckan finns där, riktigt kul att se och att det går framåt! Hoppas hon får all stimulering och hjälp hon behöver.
Citera
2017-06-16, 12:20
  #464
Medlem
BootyLuvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Ser ju mycket bättre ut än vad man kunde väntat sig, hon verkar vara enastående stark, jättekul!
Var det som slog mig också, samt att hon verkar vara tämligen klar i huvudet - var rädd att hon skulle vara en grönsak som inte klarar av att kommunicera alls med omvärlden. Är väldigt glad att mina farhågor visade sig vara fel.

Ge det ett par år och jag skulle inte bli förvånad alls om hon klarar sig relativt bra på egen hand vid det laget, för det är väldigt tydligt att Anna inte kommer ge upp utan kommer träna stenhårt på att bli bättre.
Citera
2017-06-16, 12:45
  #465
Medlem
goelens avatar
Heja Anna! Trevliga nyheter.
Det kanske finns hopp om ett drägligt liv för henne i framtiden ändå?
Citera
2017-06-16, 14:02
  #466
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael-ScarN
Media ändrar lite folk som du misstolkar och då blir det så här!

Swanberg att de sett positiva signaler gällande Holmlunds tillstånd. Han sa då att läkarna har sett tecken på basal kommunikation, genom bland annat blinkningar och handtryckningar.
Swanberg betonade dock att det är svårt att säga huruvida det VAR en slump eller inte.
När man har svåra hjärnskador är det vanligt att man har ryckningar i muskulaturen som kan se medvetna och viljemässiga ut, men man vet inte om de är det, sa Swanber.. Källa expressen

Snälla !!!

Har du läst dagens artikel i DN? Anna kan prata om än begränsat, tycker om att tävla i tumbrottning och är uppenbarligen inte en grönsak.

http://www.dn.se/sport/viljan-att-vi...lunds-nya-liv/
Citera
2017-06-16, 14:04
  #467
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Ser ju mycket bättre ut än vad man kunde väntat sig, hon verkar vara enastående stark, jättekul!

Ja, helt otroligt. Hennes tävlingsinstinkt och träningsvilja hjälper henne mycket i nuläget.
Citera
2017-06-16, 16:01
  #468
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Har du läst dagens artikel i DN? Anna kan prata om än begränsat, tycker om att tävla i tumbrottning och är uppenbarligen inte en grönsak.

http://www.dn.se/sport/viljan-att-vi...lunds-nya-liv/


Nu!!! har jag läst de ny uppgifterna & sanningen blir bara mer ledsam
uttrycket grönsak gillar jag inte, men då den benämningen används i dessa fall så står jag fast

Sen var du drar linjen för "grönsak" de vet jag inte, men här går min.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback