• 19 551 online
  • 1 106 163 medlemmar
  • 57 587 697 inlägg
2017-03-20, 22:05
Medlem
Fick precis resultat från ftDNA, 100% skandinav. Finns några andra tjänster jag kan köra rådatan i för att bryta ner min härkomst ytterligare?
Citera
2017-03-20, 22:51
Medlem
Keonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onecogens
Fick precis resultat från ftDNA, 100% skandinav. Finns några andra tjänster jag kan köra rådatan i för att bryta ner min härkomst ytterligare?

Du kan prova dessa två om du inte är nöjd med att vara 100% skandinav.
Gedmatch.com
Dna.land

Hos Wegene.com kan man även få veta om man har anlag för en riktig FB-dase samt få sitt "rainbow index" mm.
(Endast 23andme & Ancestry)
Citera
2017-04-02, 13:34
Avstängd
DaBeasts avatar
Kan ni säga till om det blir rabatt eller rea på någon sida? Hur mycket kostar dom billigare, och är det någon skillnad på dom?

Mvh

edit: 24andme ska vara populärast, kostar $99 (vet inte om dom jobbar i sverige med?). Jag vill veta mer än bara det dom erbjuder. Finns det teknologi att see om man är jude, eller något speciell ras? Brukar dessa också ha rea, och när har dom det?
Senast redigerad av DaBeast 2017-04-02 kl. 13:50.
Citera
2017-04-28, 22:21
Medlem
BarbraStreisands avatar
Nu är jag andra generationens invandrare, med ursprung från sydamerika. Jag kan inte se att sydamerika eller amerika öht finns med som "ras", som ex. europa i de flesta testen. Vilken kategori bör jag då hamna i, eller räknas till?
Citera
2017-04-28, 22:49
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbraStreisand
Nu är jag andra generationens invandrare, med ursprung från sydamerika. Jag kan inte se att sydamerika eller amerika öht finns med som "ras", som ex. europa i de flesta testen. Vilken kategori bör jag då hamna i, eller räknas till?
Både Nord- och Sydamerika har ju koloniserats av européer, så det blir nog mestadels en blandning av Native American och European.
Citera
2017-04-29, 00:43
Medlem
twoeggss avatar
Hmm är lite nybörjare på dna tester. Men som jag förstått det så överförs y-dna från fader till son, medan mt-dna överförs från mor till barn. Betyder detta alltså att farmoderssidan och morfaderssidan inte är spårbar genom ens eget dna? Jag är egentligen mest intresserad av min farmors sida av släkten så skulle vilja veta hur det ligger till.
Citera
2017-04-30, 16:00
Medlem
KilgeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Hmm är lite nybörjare på dna tester. Men som jag förstått det så överförs y-dna från fader till son, medan mt-dna överförs från mor till barn. Betyder detta alltså att farmoderssidan och morfaderssidan inte är spårbar genom ens eget dna? Jag är egentligen mest intresserad av min farmors sida av släkten så skulle vilja veta hur det ligger till.

Du har fattat rätt, för att få reda på din farmors mt-dna behöver du testa din far eller faster/farbror eftersom du själv har din mors mt-dna. För att veta din farmors y-dna måste du testa hennes far alternativ bröder till henne eller söner till bröder till henne. Du själv har din farfars y-dna.
Citera
2017-05-07, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Beror på vad du är intresserad av. y-dna och mt-dna är ju synnerligen ointressant nuförtiden när man kan få en sekvens av sin autosomala DNA för en tusenlapp.
Vill du söka din farmors släktingar bakåt i tiden i 200-300 år är det autosomalt DNA som är intressant.
Citera
2017-05-22, 16:34
Medlem
MrEtabetas avatar
Finns det någon statistik på hur "genomsnittssvenskens" ursprung ser ut? T.ex. procentuell fördelning. Gjorde nyligen ett test och var till övervägande del skandinav, men fick även typ 15% brittisk och överraskande nog ett par enstaka procent judisk (ashkenazi). Borde väl vara ganska vanligt med brittiskt urspung hos oss svenskar, om det är nu är från vikingatiden eller att våra folk har haft nära kontakt via sjöfart och liknande.
Citera
2017-05-22, 16:55
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEtabeta
Finns det någon statistik på hur "genomsnittssvenskens" ursprung ser ut? T.ex. procentuell fördelning. Gjorde nyligen ett test och var till övervägande del skandinav, men fick även typ 15% brittisk och överraskande nog ett par enstaka procent judisk (ashkenazi). Borde väl vara ganska vanligt med brittiskt urspung hos oss svenskar, om det är nu är från vikingatiden eller att våra folk har haft nära kontakt via sjöfart och liknande.

Om du bor i södra Sverige nära havet alternativt dina föräldrar komner från en hamnstad ökar ju definitivt möjligheten att du har andra folkslag i dig. Likaså om du bor i gränstrakter. Bor du t ex i Skåne och Blekinge så kan du ha allt från dansk till tysk (jude?) eller polack (jude.) i dig. Det är likadant om du bor i Norrbotten där det inte är ovanligt att du har inslag av finne eller same i dig.
Citera