Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-20, 08:31
  #25
Medlem
Jag tänkte dra ut idag men är helt själv, bör jag avstå?

Hos mig finns ingen strand, bara en trång brygga och ett område med stenar och jag fattar inte hur jag ska få ner sakerna i vattnet!

Nä nu när det är dags så är jag rädd!

Jag är rädd att driva ut och inte komma tillbaka.

Igår provade jag att rigga seglet och hålla upp det med händerna men det var OTROOOOOLIGT svårt att hålla balansen bara på land!!

Seglet är tungt och trots att det inte blåste så kunde jag inte hålla balansen!

Känns som att jag gjort ett misstag redan nu! 😢
Citera
2017-05-21, 15:55
  #26
Medlem
Kommer srglet snart att hå sönder om det har bildats veck som detta?

http://www.bilddump.se/bilder/201705...18.251.148.jpg
Citera
2017-05-22, 16:25
  #27
Medlem
lugna ner digs avatar
Kort svar pga ont om tid. Vecken är normala. Det kommer hända fler gånger och betyder inte att det kommer gå sönder även om det sista vecket där var lite väl mycket. Kolla videos på internet där folk riggar, det blir veck.

Sa ju att det är svårt att hålla balansen Vänta bara till du är ute på vattnet.

Det kommer vara jobbigt i början, riktigt svårt. Rekommenderar fortfarande att gå en kurs när sommaren startar. Gå inte ut själv och simma alltid tillbaka om du inte kan dra upp seglet!!
Citera
2017-06-06, 15:31
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Kort svar pga ont om tid. Vecken är normala. Det kommer hända fler gånger och betyder inte att det kommer gå sönder även om det sista vecket där var lite väl mycket. Kolla videos på internet där folk riggar, det blir veck.

Sa ju att det är svårt att hålla balansen Vänta bara till du är ute på vattnet.

Det kommer vara jobbigt i början, riktigt svårt. Rekommenderar fortfarande att gå en kurs när sommaren startar. Gå inte ut själv och simma alltid tillbaka om du inte kan dra upp seglet!!
Tja, det har fungerat rätt bra.

Det är inga större problem att dra upp seglet tycker jag men att hålla balansen! Ojoj!

Balnsen är den knepigaste biten.

Vet du om man kan plana med en 175 liters bräda?

Jag kommer inte upp fart trots att det blåser. Vad gör jag för fel?
Citera
2017-06-07, 11:09
  #29
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Tja, det har fungerat rätt bra.

Det är inga större problem att dra upp seglet tycker jag men att hålla balansen! Ojoj!

Balnsen är den knepigaste biten.

Vet du om man kan plana med en 175 liters bräda?

Jag kommer inte upp fart trots att det blåser. Vad gör jag för fel?
Kul att det verkar gå bra ändå. Det tar lång tid av träning innan man lär sig plana kontrollerat i stark vind. Det går bra med 175 L men det kräva en hel del vind. Man får även se till att inte dra seglet för hårt med bommen, det ska bli lite buk i seglet. Tyckte själv det var myclet svårt att trimma seglet i början.
Blir lättare att plana sen när du lärt dig använda fotstroppar och framförallt hängsele.
Citera
2017-06-09, 07:10
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Kul att det verkar gå bra ändå. Det tar lång tid av träning innan man lär sig plana kontrollerat i stark vind. Det går bra med 175 L men det kräva en hel del vind. Man får även se till att inte dra seglet för hårt med bommen, det ska bli lite buk i seglet. Tyckte själv det var myclet svårt att trimma seglet i början.
Blir lättare att plana sen när du lärt dig använda fotstroppar och framförallt hängsele.
Då är det vinden det är fel på då?

Hur höga vindhastigheter behöver jag för att plana med denna 175 litersbräda och 6,7 rigg?

Segletär rätt stort så jag trodde det skulle gå snabbt vid små vindar.
Citera
2017-06-09, 10:39
  #31
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Då är det vinden det är fel på då?

Hur höga vindhastigheter behöver jag för att plana med denna 175 litersbräda och 6,7 rigg?

Segletär rätt stort så jag trodde det skulle gå snabbt vid små vindar.
Skulle nog säga att det krävs vind på 7 m/s minst för att plana med din setup. Gärna 8-10 m/s.
Citera
2017-06-09, 14:03
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Skulle nog säga att det krävs vind på 7 m/s minst för att plana med din setup. Gärna 8-10 m/s.
Fasen, jag har gjort en tabbe med andra ord.

Varför skulle jag köpa den här brädan om jag inte ens kan komma upp i fart?

Jag står ju mer eller mindre still och pråmar mig fram i vattnet.

Farter på 4 m/s ger inget.
Citera
2017-06-09, 14:30
  #33
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Fasen, jag har gjort en tabbe med andra ord.

Varför skulle jag köpa den här brädan om jag inte ens kan komma upp i fart?

Jag står ju mer eller mindre still och pråmar mig fram i vattnet.

Farter på 4 m/s ger inget.
Tabbe vet jag inte. Själv drar jag bara ut när det blåser över 11 m/s.
Citera
2017-06-09, 20:40
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Tabbe vet jag inte. Själv drar jag bara ut när det blåser över 11 m/s.
Herregud ok!

Så det är ingen ide att gå ut när det är 3 - 4 med den här brädan?

Vet du om jag kan köpa en bräda som passar till alla andra delar jag har så jag kan plana tidigare?
__________________
Senast redigerad av normallekman 2017-06-09 kl. 20:43. Anledning: Stavfel
Citera
2017-06-10, 09:18
  #35
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Herregud ok!

Så det är ingen ide att gå ut när det är 3 - 4 med den här brädan?

Vet du om jag kan köpa en bräda som passar till alla andra delar jag har så jag kan plana tidigare?
Finns nog inget som kommer plana i dom vindarna. Finns väldigt dyra och stora segel som kan plana vid 5-6 tror jag men har inte så bra koll på den biten. Det har inte med din bräda att göra alltså.
Citera
2017-06-11, 15:59
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Finns nog inget som kommer plana i dom vindarna. Finns väldigt dyra och stora segel som kan plana vid 5-6 tror jag men har inte så bra koll på den biten. Det har inte med din bräda att göra alltså.
Makalöst jävla kul!

Idag är andra dagen som jag är klar med kursen och jag har kört sen 9 imorse och jag fick bra fart!

Ibland tappar jag balansen och trillar i men det går framåt även om jag inte kan vända tillbaka när jag åker.

Vilka alternativ kan jag gå vidare med om jag vill ha en snabbare bräda?

Tidigare sa ni att det här inte är den vindsurfingen jag vill hålla på med... Jag tänker bara att det här är grymt jävla roligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback