Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-15, 10:07
  #13
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag lever ingen alternativ livsstil.
Det finns säkert trådar här där folk skriver hur bra dom trivs på landet också, eller att fiska, köra cross osv, det är väl inte mer med det.
Nej det gör jag inte, det är ingen stan vs landet-tråd. Tror väldigt många trivs med att bo lantligt och fler skulle nog behöva göra det. Vi i familjen har tillgång till lantställe så jag är där ibland också och hugger ved och kör åkgräsklippare eller badar i sjön. Men JAG trivs i stan och ser fördelar med stan.

Vad handlar egentligen tråden om?
Citera
2017-01-15, 10:14
  #14
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Vad handlar egentligen tråden om?
Det står ju i första inlägget
Citera
2017-01-15, 15:54
  #15
Avstängd
11217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Alla ser ju att du är ute med håven för att söka bekräftelse för din livsstil och det har du ju full rätt att göra utan att vi annat än sakligt ska bemöta dig.

Hur får du det till att han söker bekräftelse? Många lever som honom. Inget konstigt.
Citera
2017-01-16, 12:31
  #16
Medlem
jaybones avatar
Svår sak att förklara men jag trivs inte i förorten. Det skulle isf vara i en villaförort så som jag växte upp. Men då ska man ha barn och en anledning att leva så.

Vet inte om alla känner så men för mig är Solna jämfört med Södermalm ungefär som att jämföra Estland med Italien. Första är fult och tråkigt. Det andra alternativet är lite dyrare men har en själ.

Kommer bo i stan tills jag köper villa.

Hur går ditt civilstånd då? Undviker du seriösare relationer för att kunna bo kvar i stan?
Citera
2017-01-16, 13:15
  #17
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
1) Gå förbi ett bageri en helgmorgon. Kö utanför.
Min närmaste affär har jag handlat i i 5 år, vi ses ju ett par gånger i veckan, klart att man blir lite 'hallå' med dom.

1) Lol. Vilket bageri menar du? De flesta köper butiks-bakat bröd i affären.

2) Vad är det för mataffär du går till? Det här känner jag inte igen. Köper du mat på 7-11 eller Pressbyrån?

Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
2) Ja visst är det lite dyrare men det är ju inte så att man inte har råd. Om dasspappret kostar 23:90:- för ett 6-pack istället för 22:- får det inte mig att sätta kursen mot nån köplada utanför stan. Dessutom har jag intresse för ekonomi och har koll på priser och var det är bra pris på olika saker på olika ställen
Jag har bott här hela mitt vuxna liv och arbetat i stan och har aldrig behövt äga en bil. Det kompenserar med råge eventuellt dyra priser på varor.

En del saker är mycket dyrare bara för att det är innerstan. Samma sak gäller i bättre kommuner.
Citera
2017-01-16, 20:42
  #18
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaybone
Svår sak att förklara men jag trivs inte i förorten. Det skulle isf vara i en villaförort så som jag växte upp. Men då ska man ha barn och en anledning att leva så.

Vet inte om alla känner så men för mig är Solna jämfört med Södermalm ungefär som att jämföra Estland med Italien. Första är fult och tråkigt. Det andra alternativet är lite dyrare men har en själ.

Kommer bo i stan tills jag köper villa.

Hur går ditt civilstånd då? Undviker du seriösare relationer för att kunna bo kvar i stan?
Jag har funderat mycket på hus men tänkt noga och jag är inte 'klar' med stan. Om jag någonsin blir det. Och jag misstänker att jag är för lat för hus..
Ja, jag har inga kärleksrelationer av varaktigt slag. Trivs själv och vill inte ha några barn. Hade jag det däremot hade det ju funnits fördelar med hus med tomt.
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Lol. Vilket bageri menar du? De flesta köper butiks-bakat bröd i affären.

2) Vad är det för mataffär du går till? Det här känner jag inte igen. Köper du mat på 7-11 eller Pressbyrån?



En del saker är mycket dyrare bara för att det är innerstan. Samma sak gäller i bättre kommuner.
Dom flesta ja självklart. Men testa att gå förbi ditt närmaste bageri en lördag klockan 8-9 så är det förmodligen mycket folk där. Det är väl inte ens nåt att reagera på.
Går till olika matbutiker beroende på vad jag ska ha men aldrig kiosker som pressbyrån.
Citera
2017-01-17, 00:13
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Varför just ett par mil? När jag funderar på hus så har jag någon slags gräns att det ska vara 'cykelavstånd', alltså farbara cykelbanor även vintertid.

Nej, faktiskt inte. Men ibland kan det ju vara kul att 'ses vid lägerelden' och snacka gemensamma intressen oavsett om det är bostad, favoritdataspel eller hur man gör sin pulled pork.

Ja, jo den sista delen håller jag med dig om. Jag är inte som pöbeln vad gäller konsumtion osv.
Just för att det finns superfåniga juicesbarer betyder inte att jag besöker dom. Det sker inte.
Och jag har ena foten i en villaförort och har spenderat mycket tid även på landet så jag är inte världsfrånvänd.
Mer hus för pengarna om man åker ut till kommungränsen. Sen vill jag gärna bo lite avsides så man kan hålla på med vissa högljudda aktiviteter utan att störa grannarna.
Citera
2017-05-15, 22:49
  #20
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Kolla på Stockholm som ett utmärkt exempel, det är dyrast att köpa bostad i innerstaden för att folk helst vill bo där även om de som bor i förorterna nekar till det!o
Citera
2017-05-19, 03:08
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Vissa i din ålder väljer inte att skaffa familj och stannar därför kvar i stan. Till en början fortsätter ni att umgås med alla kompisar som fått barn och flyttat ut till Bromma, Täby eller Sollentuna, men ganska snabbt börjar det omvända intresset att klinga av och ni som väljer att bo kvar i stan blir lite av ufon som man inte vet var man har. Ni blir betraktade som udda figurer som saknar en mutter eller två.

Jag tror att sanningen är precis tvärtom... Det är de som flyttar ut och skaffar barn som tappar kontakten med sitt umgänge och snart börjar umgås enbart med par som har barn i samma ålder - för det är enklast så. Det är egentligen barnen som är kompisar och det är ju så praktiskt. Kanske betraktar ni era gamla kompisar som bor i stan som udda, men ni har inte direkt någon utanför familjen att berätta det för. Medan den "udda figuren" lever på som vanligt och har kul.
Citera
2017-05-19, 03:39
  #22
Medlem
Jag hoppar in som en marodör, en motsättare till den nominella ordningen av att trivselfaktorn är dito med att ha 10 familjer ovanför ditt huvud.
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Hej troll.

1) Ingen går till bageri eller känner folk i mataffären om man bor i stan. Om man inte är en stekar-farbror som hänger på caféer.

2) Allting är så dyrt i innerstan att det inte är värt att gå till mindre affärer eller äta ute. Man kan göra det men det är inte värt pengarna.

3) Om man har små barn måste man planera även om man bor i stan.

4) Man bor i stan för att det är mer fritt än att bo i villa. Man kan går vart man vill, man behöver inte umgås med grannarna, och så vidare.
1) jag som troligtvis inte betraktas som stekare (eller så är jag überstekig, svårt att säga) är tjenis med: närmsta krogs ägare, grannarna + på andra sidan vägen-grannarna + butikspersonal på gatan där jag bor + några hundrastare i området, ganska soft. Dock skyr anonymiteten mig trots att jag bor mitt i Sveriges näst mest folktäta storstad.

2) äta ute är väl dyrt oavsett?

3) jadajada

4) Finns inget socialt tvång överallt. Flyttade till storstan som novis/lantman, holy shit likzom. Jävlar vad med folk, inom ett år så hade jag fått mig ett barn.

Appropå det med pendling & cykelavstånd så går smärtgränsen generellt (förhoppningsvis) vid sju km, det tar mig/dig 13 minuter med flås. 20 i skitlugn takt. Kan tänka mig gott att bo en mil ifrån metropolens kärna, det skulle jag trivas med. För mycket liv "mitt i smeten"
__________________
Senast redigerad av lolicon 2017-05-19 kl. 03:48.
Citera
2017-05-21, 23:06
  #23
Medlem
Det är nog bara kul om man är ung. Är själv 27 och bor jätte nära innerstan. Går smidigt att promenera eller cykla. Kul.
Citera
2017-07-01, 22:41
  #24
Medlem
Ringhals3s avatar
Stan - landet 1-0.
Räcker att kolla var det är dyrast att köpa bostäder så kan man räkna ut var det är bäst att bo!
Uppenbarligen är Östermalm i stockholm attraktivast att bo på i Sverige!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback