Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-21, 16:20
  #253
Medlem
En annan märklig sak med ett rymdskepp med över 2000 personer ombord är att det bara tycks vara utrustat med ETT landningsskepp. Om det skeppet kraschar med 10 pers så är de andra 2000 körda.
Citera
2017-05-21, 16:45
  #254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
En annan märklig sak med ett rymdskepp med över 2000 personer ombord är att det bara tycks vara utrustat med ETT landningsskepp. Om det skeppet kraschar med 10 pers så är de andra 2000 körda.

man har också bara en enda 'android' att sköta dessa 2000+ personer medans dom är i cryo. varför inte ett flertal? också lustigt att man valt att använda exakt samma utseende på den nya 'android modellen' trots att man konstaterade att det fanns problem med modellen som david tillhör.

Citat:
Ursprungligen postat av PrinceMeandor

Detta är heller inget nytt. Du kan skriva en uppsats på hundratals sidor om karaktärer som beter sig korkat i skräckfilmer. Räcker med att titta på de tidigare Alien filmerna för att få gott om exempel.


fast detta är ingen 'lågbudget' slasher från 87' det är en 100+ miljoner kronors film, så att då se alla karaktärer bete sig som detta är helt oförsvarbart. är inte ens att karaktärerna beter sig irrationellt, dom beter sig som om dom på riktigt vore mindre vetande.

valet av andre kapten är ju också helt ''fantastiskt'' förste kaptenen dör tragiskt och det förste crudups karaktär gör är uttrycker panik nästan över att han placerats i en ansvarsposition?

franco var riktigt smart som såg till att bli utskriven från filmen redan i början av den. (detta är f.ö inte spoilers, utan är sådant som släpptes i allt promotion material)
__________________
Senast redigerad av dip 2017-05-21 kl. 16:51.
Citera
2017-05-21, 17:43
  #255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrinceMeandor
Detta är heller inget nytt. Du kan skriva en uppsats på hundratals sidor om karaktärer som beter sig korkat i skräckfilmer. Räcker med att titta på de tidigare Alien filmerna för att få gott om exempel.

I kassa skräckfilmer så är det mycket riktigt så, och prometheus är en kass film, men vem tycker du beter sig korkat i alien?
Citera
2017-05-21, 17:49
  #256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
men vem tycker du beter sig korkat i alien?

john hurt's karaktär till exempel, men å andra sidan besättningen i första alien filmen är ett gäng gruvjobbare, hela inramningen är ju 'truckers in space'

och även karaktärerna i prometheus beter sig mer begåvat än vad besättningen i covenant gör, och då ska man ha i åtanke att prometheus besättning valdes ut för att maximera chanserna att man misslyckades med uppdraget.
Citera
2017-05-21, 19:55
  #257
Medlem
santacls avatar
https://www.youtube.com/watch?v=klsy8PiscEw

Half in the Bag Episode 126: Alien: Covenant
Citera
2017-05-22, 16:44
  #258
Medlem
Janne-Taikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebel
Varför var slutet dåligt gjort? Slutscenen var ju stora behållningen i filmen så att säga.

Vi kanske inte pratar om samma slutscen, vilken del av den var bra, tycker du?
Citera
2017-05-22, 20:31
  #259
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebel
Varför var slutet dåligt gjort? Slutscenen var ju stora behållningen i filmen så att säga.
Nej, slutet renderade ner Alien francheise till generisk sci fi. Alien universumet är nu Star trek med lite mer våld, David är en Star trek skurk och inte ens någon utomjording.
Ska man vara pretentiös och hävda att en android från jorden var skurken som låg bakom xenomorphs hela tiden adderar någon form av filosofiskt djup och att det är ytligt med utomjordingar så kan man ju se Blade runner istället.
Du hade kunnat göra samma historia på jorden, David är inget annat än en galen vetenskapsman som har skapat terminators, tar man Covenant som 100% canon så kan man inte hävda att det är någon poäng med att första filmen utspelar sig i rymden och att det skulle vara smaklöst att placera handlingen på jorden med noll utomjordingar och att xenomorphen är skapad på jorden istället.
Om man gillar denna nya inriktningen, hur kan man då påstå att det hade varit en dålig idé om Alien från 1979 hade utspelat sig på jorden istället? Det finns ju ingen poäng längre att försöka skildra något utomjordiskt bortom mänskligt förstånd som ska skapa rädsla för det okända.
__________________
Senast redigerad av xenomorph-ball 2017-05-22 kl. 20:41.
Citera
2017-05-24, 09:46
  #260
Medlem
Tampiss avatar
Random tankar samt en fråga om Covenant och eventuell ny prequel. Småspoilers för Prometheus/Covenant och fan vet vad.

Citera
2017-05-24, 13:11
  #261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tampis
Random tankar samt en fråga om Covenant och eventuell ny prequel. Småspoilers för Prometheus/Covenant och fan vet vad.

Mycket enkelt:
Citera
2017-05-24, 14:37
  #262
Medlem
EliasAlucards avatar
Såg den igår och den var inget vidare, typ okej film om man ska vara snäll. Väldigt förutsägbar handling, intelligensförnedrande karaktärer och stor besvikelse i hur xenomorphen "skapades". Jag hade föredragit om det var ingenjörerna bakom hela grejen, men ingenjörerna fick man inte se mycket av. Hade varit betydligt intressantare om xenomorphen var ingenjörernas biologiska vapen som de tänkt använda för att utrota högmodiga människor med, som ju var den ursprungliga idén, men antagligen tyckte producenterna att det hade blivit för dyrt/svårt att filmatisera något liknande.

För mycket Blade Runner tema igenom hela filmen. Ridley Scott bör pensioneras illa kvickt, han har inget av värde att erbjuda inom filmbranschen. För mycket rehash av hans Blade Runner trams i Alienfilmerna, och Blade Runner i övrigt är ju en ganska medioker film som har fått oförtjänt kultstatus. Nåja, den var inte sämre än Prometheus i alla fall, men det beror på att xenomorphs var med denna gång, medan Prometheus knappt visade något av ingenjörerna och inte mycket aliens heller för den delen; det var typ mest kurragömma i Prometheus (det var det väl här också, om än lite action i alla fall).

Enda bra med filmen, precis som i Prometheus, var Fassbender; han är alltför bra skådis för filmer av den här typen. Överlag kändes det som att filmen led på tidsbrist, allt gick så snabbt och xenomorpherna poppar upp direkt osv, istället för ett dygn som var mer hur det gick till i de andra alienfilmerna.

Hollywood har idétorka och har inte släppt något bra på länge, undantaget var Interstellar men sådana guldfilmer släpps inte ofta nuförtiden.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-05-24 kl. 14:43.
Citera
2017-05-24, 15:18
  #263
Medlem
Tampiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenomorph-ball
Mycket enkelt:

Jag läste "Mycket enkelt" varpå jag tänkte "Vad fan är det jag har missat?!"
Sen tryckte jag på spoilern och skrattade som fan. Tack
Men du har väl en poäng. Sakerna jag skrev var långt ifrån det enda jag tänkte på under filmens gång...
Citera
2017-05-24, 19:27
  #264
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tampis
Jag läste "Mycket enkelt" varpå jag tänkte "Vad fan är det jag har missat?!"
Sen tryckte jag på spoilern och skrattade som fan. Tack
Men du har väl en poäng. Sakerna jag skrev var långt ifrån det enda jag tänkte på under filmens gång...
Det där med skeppet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback