2017-05-21, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Lite mera substans, tack. T.ex. med hjälp av exempel.

Efter att jag har sett dig göra detta i ett enda inlägg så ska jag fundera på saken, till exempel så kan du få försöka förklara din tes om hur empirisk vetenskap fungerar trots att världen är relativ.
Citera
2017-05-21, 12:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toduah
till exempel så kan du få försöka förklara din tes om hur empirisk vetenskap fungerar trots att världen är relativ.

Empirisk vetenskap fungerar i sin "lokala" objektiva, kosmiska miljö. Hurvida nånting öht fungerar bortom kosmos ... eller om det FINNS något bortom kosmos ... är ju frågan.

Men varför läsar du inte lite mera av trådens tidigare innehåll? Så behöver vi inte börja om från ruta étt med att älta det samma igen.
Citera
2017-05-21, 12:37
Medlem
Citat:
Empirisk vetenskap fungerar i sin "lokala" objektiva, kosmiska miljö. Hurvida nånting öht fungerar bortom kosmos ... eller om det FINNS något bortom kosmos ... är ju frågan.

Detta är snarare slutet på frågan, längre bort än så kan man bara spekulera om men kommer aldrig att komma fram till förrän man dör, förutsatt att någonting händer och att man har kvar sitt minne, annars så kommer man aldrig någonsin att få reda på det.

Edit: Och det är där tro kommer in, ateister tror att allting tar slut, österländska religioner tror att allting börjar om, kristendomen menar att det blir en evig, absolut sanning/kärlek/godhet (kontra evig avsaknad av godhet).

Personligen kom jag fram till att det mest sannolika är att allting tar slut och sen börjar om för evigt, men jag tycker att den tanken är extremt deprimerande så jag hoppas på kristendomen (och hoppas att mitt hopp räcker i den mån det är sant).
Senast redigerad av toduah 2017-05-21 kl. 12:44.
Citera
2017-05-21, 13:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Detta är snarare slutet på frågan, längre bort än så kan man bara spekulera om men kommer aldrig att komma fram till förrän man dör,

Precis. Det är en ofalsiferbar spekulation, som bl.a. omfattar frågan om det öht finns nån absoluthet.
Citera
2017-05-21, 13:13
Medlem
Citat:
Precis. Det är en ofalsiferbar spekulation, som bl.a. omfattar frågan om det öht finns nån absoluthet.

Att argumentera för att det inte finns någon "absoluthet", är dock värre än att argumentera för solipsism, då "alla" kan vara överens om att det finns "något" dvs, det finns absolut 1 och inte 0, medan det inte är ologiskt att tro att vi alla är varsin uppdelade del av samma sak (det är egentligen vad vetenskapen säger också).
Citera
2017-05-21, 13:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att argumentera för att det inte finns någon "absoluthet",

Det får du ta med nån som argumenterar för att det INTE FINNS nån absoluthet. Inte med mig.
Senast redigerad av Bogomil 2017-05-21 kl. 13:25.
Citera
2017-05-21, 13:23
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Detta är snarare slutet på frågan, längre bort än så kan man bara spekulera om men kommer aldrig att komma fram till förrän man dör, förutsatt att någonting händer och att man har kvar sitt minne, annars så kommer man aldrig någonsin att få reda på det.

Edit: Och det är där tro kommer in, ateister tror att allting tar slut, österländska religioner tror att allting börjar om, kristendomen menar att det blir en evig, absolut sanning/kärlek/godhet (kontra evig avsaknad av godhet).

Personligen kom jag fram till att det mest sannolika är att allting tar slut och sen börjar om för evigt, men jag tycker att den tanken är extremt deprimerande så jag hoppas på kristendomen (och hoppas att mitt hopp räcker i den mån det är sant).

En rättelse bara; ateister har det gemensamt att de inte tror på gud. Det går alldeles utmärkt att tro på reinkarnation, själavandring, andliga världar etc etc. Som ateist behöver man alltså inte tro att allt tar slut.
Citera
2017-05-21, 13:25
Medlem
Citat:
Det får du ta med nån som argumenterar för att det INTE finns nån absoluthet. Inte med mig.

Är du på riktigt?
Allt detta trots att du egentligen höll med mig?
Varför ville du då ha bevis för absoluthet?
Hitta på dina egna!
Citera
2017-05-21, 13:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Varför ville du då ha bevis för absoluthet?

P.g.a. att vissa ... bl.a. du ... postulerar att absoluthet finns.
Citera
2017-05-21, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
En rättelse bara; ateister har det gemensamt att de inte tror på gud. Det går alldeles utmärkt att tro på reinkarnation, själavandring, andliga världar etc etc. Som ateist behöver man alltså inte tro att allt tar slut.

Personligen skulle jag definiera dessa som agnostiker och inte ateister, menmen.
Citera
2017-05-21, 13:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Personligen skulle jag definiera dessa som agnostiker och inte ateister, menmen.

Det finns agnostiska ateister, men det kan du diskutera på relevant tråd.
Citera
2017-05-21, 13:34
Medlem
Citat:
P.g.a. att vissa ... bl.a. du ... postulerar att absoluthet finns.

Så ditt enda mål på detta forum är att argumentera för absolut ingenting, alternativt argumentera emot precis allting, uppfattat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in