• 7 534 online
  • 1 101 307 medlemmar
  • 57 357 065 inlägg
  • 1
  • 2
2017-03-26, 10:17
Medlem
Ratis avatar
Liknande händelse med en kvinna:
https://www.youtube.com/watch?v=mkf7HP2-pr8
Citera
2017-03-30, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det är OK att sträcka ut helt. Oavsett vilka vinklar, tyngder och extensioner (fullständiga eller ofullständiga) så ska man vara uppvärmd (öka belastningen gradvis) och inte överdriva.

Det kan vara bra i friskvårdssammanhang att sträcka ut fullständigt. Varför? För att det är intuitivt, det mest naturliga. Dock tenderar denna naturlighet också att relaxera stöttande muskulatur, eftersom ledens skelett/brosk och belastningens linjära utbredning längs det raklånga benet bär tyngden. Det gör att knäleden vid en eventuell oavsiktlig tonusförändring i muskulaturen på kort tid kan framtvinga en ögonblicklig parering med muskulaturen. Om då belastningen är hög, eller vinkeln onaturlig (knäleden överextenderad) kan denna reflexmässiga parering vara otillräcklig.

Men än en gång; full extension är en naturlig rörelse. Att jag aldrig tänkt på det som ett potentiellt skadetillfälle beror på att jag aldrig felbelastat; aldrig för stor tyngd och aldrig för konstiga vinklar. I en vanlig maskinell lårpress finns stora möjligheter att göra både rätt och fel - i både flekterat och extenderat läge. Rådet är att aldrig göra dessa rörelser där kroppen är helt utsträckt eller mer dorsalflekterad än så. Istället ska benen vara eleverade i höftled om lårpressen utförs halvliggande (som i de flesta maskiner), eller på motsvarande vis överkroppen vara framåtböjd som vid stående lårpress/knälyft.

Naturliga rörelser är ofarliga. De flesta känner igen en naturlig rörelse.
Får man lov att fråga hur du vet detta? Är du utbildad sjukgymnast, läkare eller liknande?

Jag hoppas att du är säker på din sak, för om du har fel så kan dina råd leda till att folks ben går av, precis som i filmen.
Citera
2017-03-30, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Lingstrom
Får man lov att fråga hur du vet detta? Är du utbildad sjukgymnast, läkare eller liknande?

Jag hoppas att du är säker på din sak, för om du har fel så kan dina råd leda till att folks ben går av, precis som i filmen.
Ja, utbildad. Det finns en liten - men potentiellt viktig - brasklapp till det jag skrev om att belasta vid full extension i knäleden, alltså belastning längs fullt utsträckta ben: om man har överrörliga leder, t ex felställningen genu recurvatum. Om du belastar ett sådant knä, som utsträckt är onaturligt överextenderad, då kan du vid för hög belastning knäcka knäleden åt fel håll!

Som alltid vid användande av vikter eller rörelser med hög hastighet, var försiktig, uppvärmd och öka endast gradvis, med kontrollerade rörelser på varje nivå av belastning.

Vid t ex liggande/halvsittande lårpress ska man vara lite, eller mer, flekterad i höftleden, så att fötterna ligger an mot plattan tillräckligt högt upp.
Senast redigerad av Kinuski 2017-03-30 kl. 22:36.
Citera
2017-03-30, 22:35
Avstängd
Ezitys avatar
Tur att man inte gymmar.
Citera
2017-04-03, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Liknande händelse med en kvinna:
https://www.youtube.com/watch?v=mkf7HP2-pr8

Den här kvinnan har garanterat rejält dålig bentäthet och förmodligen överrörlighet i knäleden också. Du kan sträcka ut helt och belasta i normalfall, knäet och benet är gjort för att tåla det. Annars skulle ju benet gå av om du står på ett ben med benet sträckt! För att inte tala om de som tävlar i marklyft eller tyngdlyftning, där snackar vi tyngd på benen.
Nej, var inte rädda för benpressen, träning är bara bra både för skelettet och muskulaturen, det stärker kroppen.
Senast redigerad av DarthMaul2000 2017-04-03 kl. 19:35.
Citera
2017-05-18, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randone
Shitttt, hela min kropp kom i nån sorts skräckryck.
Jag skulle gärna sett vad som hände sen.
Älskar benpress, men huvva.

https://youtu.be/6dpg2icTdQc

Här får man se lite vad som hände sen
Citera
2017-05-19, 19:26
Medlem
randones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lollsan
https://youtu.be/6dpg2icTdQc

Här får man se lite vad som hände sen

Det var väldigt lite men Taaack!
Inte världens bästa dag för honom.
Citera
2017-05-21, 12:27
Medlem
Schnyggves avatar
Bara jag som tycker sådant här är värre än långsamma huvudavsågningar? Kommer inte palla se detta klipp, Benbrott, knän och naglar som det händer hemska saker med är mitt värsta.
Citera
  • 1
  • 2