2017-05-20, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
den historiske guden bland molnen

...

Gud, nej.. den är fortfarande diffust svävande bland molnen/i rymden.. någonstans.. lika osynlig som alltid och ingen vet avståndet..

Halmgubbe, inge förutom barn har någonsin trott att Gud bor i molnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
guden, värdebestäms I TRO, och tron förstärks i god tro för människans bästa, det har aldrig förr filosoferats fram någonstans!

Jag kanske missförstår, men menar du att det aldrig har filosoferats om Gud?
Citera
2017-05-20, 23:13
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är ju det den här tråden handlar om. Vad menas med Gud (oavsett om han finns eller inte).
Dvs vad skulle alla kunna enas om vore gudomligt (om det fanns)

Jag tycker att kosmiskt medvetande skulle räcka för att få kallas gud. Dvs om kosmos var som en enda stor hjärna, eller om det finns flera dimensioner som samexisterar (vilket är inte är omöjligt med tanke på bl.a kvantfysiken) och alla dimensioner tillsammans utgjorde en slags tänkande organism.
I mitt tycke, gränsar den slags filosofi isf mer till existentialism.. vad kan människans makt beröra och vad är redan utom all mänsklig förmåga att tillägna sig. Att människa förmår ränka, resonera, filosofera är vad som också utvecklar henne... lär henne, skapar nya erfarenheter att överlämnas till nästa generationer osv.. låter henne liksom resa i sin medvetandevärld..

Utöver det, måste väl finnas något som vi fortf. kallar för fantasi.. att föreställa sig.. att resa i sina drömmars landskap.. och det förhåller sig nog fortfarande i viss mening i den existentiella konsistenta värld.. samtidigt som parallellt med detta gudsbegreppet finns kvar men också, förflyktigar...

och behöver sätta vissa värden på skam där gudshypotesen ännu önskas förädlas.. eller nyförädlas? eller skapa helt annan beklädnad, annan värdebestämning i et redan existerande, för att något "allra högsta", eller allra intelligentaste.. eller helt enkelt det maktligaste.. själva "ursprunget" , fadetrskapet,.. roten till varandet, den så stora stora frågan.. icke ska glömmas ska nås, ja.. påstås.. att kunna nås...

Blir det inte chimärt? att ens försöka kvarhålla sig vid gudsfantasin?

Då vill jag inte därmed nedvärdera, det chimära eller tvunget inordna det chimära att tävla el jämföras med redan fullpotenta filosofiska resonemang som finns i olika avancerade och enkla utformningar, som bevisligen utvecklat människan och stimulerat helt enormt till den grad att teoribildning numera finns redan i förskolan för småbarn att leka med, som naturliga inslag.
(inte minst, för att fantasin.. är DEN mänskliga komponent som behövs och måste finnas där kreativt tänkande ger och kommer att ge tillväxt)
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-05-20 kl. 23:16.
Citera
2017-05-20, 23:32
Medlem
Honey.B.Blues avatar
RE 526 :

Kosmos, är ju människans självaste hemvist.. det är isf livgivande andedräkten , en enda stor vomb i vilken vi vältrar och färdas i , men i nyfött tillstånd har man isf inte fått ett skit av insikt/erfarenhet med sig.. vilket jag skulle förvänta mig utifrån tanken att kosmos är den stora intelligenta entiteten..

.. som isf, inte ens förmår göra sig så pass förstådd eller mindre trögforcerad utifrån så storslagen titel : skapelsens orsak

..vid ögonblicket där människan möter sin isf sin store anfader eller ande eller väsen.. så svävar människan iaf i total hjälplöshet och kan enbart hjälpa sig själv, dvs till varenda cell helt beroende av sig själv och sin livgivare modern vilken också lever i symbios med avkomman och inte alls för den skull känner någon slags större omfamnande trygghet utifrån att he kosmos en värdigare titel som anstiftande.. mäniskan är för den skull lika hjälplöst inte alls mer behhjälplig av stilmässig omfokusering från en styck gammal bok, till stora rymden istället.. att ses som det betryggande..

det är vår hemvist.. men samtidigt också i kosmos vi förlorar oss. filosofiskt kanske inte, men det handlar om den andliga bestyrkan som människan hämtar ifrån, för det krävs ändå viss syustematik och rationellt resonemang vilken rensar bort illusionerna, skulle chimära klyschor och illusioner aldrig ha rensats ur människan i takt med människans erfarenheter, så skulle vi ju fortfarande sitta och vänta på hur olika djur "kom til undsättning" och rådfråga stormen, lövprasslet och diverse drömska formationer långt utanför vår maktliga förmåga att ta kommando , där människans egna sinnliga uppsättning.. ändå tycks vara det enda som går att sant förlita sig på.

om du nu talar om tillit, alltså.. med tanke på behovet att skapa en bättre gudsdefinition, frågan är vad det skulle gynna?

människor tycks uppskatta värdekonservartism och älskar att damma av forntida försvunnen glans.. ta in gamla värden och trollmannualer och ibland t.o.m innerligt tro (sig veta, på nåt mysko sätt) .. att det-var-bättre-förr--
Citera
2017-05-21, 10:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toduah
Som sagt, den som kommer med den nya teorin är den som generellt sett ska komma med belägg, så när du kommer med något som stöder att ingenting är absolut så ska jag bemöta detta påstående.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du jonglerar med bevisbördan omkring existensen av "absoluthet".

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ytterligare en diskussion som du förstör.

Tvärtom är kritik per se konstruktivt, även om det naturligvis kan upplevas som obekväm av den som kritiseras. (1)

Citat:
Abosolutitet är en filosofisk tes ...

Ja, i detta fall från en del håll presenterat som en a priori-premiss.

Citat:
...och inte som "bevisas".

Även a priori-premisser kan ifrågasättas och belägg för dom kan efterlysas.

Citat:
Det fel du alltid gör är att gapa om bevis inom filosofi.

Se (1).

Citat:
Det är inte naturvetenskap med empiriska bevis.

Jag är bekant med skillnaden mellan empirisk vetenskap och filosofisk rationalism.

Citat:
Inom filosofin argumenterar man mot eller för en tes.

Så när kommer ditt eget epistemiska underlag för din "tes"?

Citat:
Om du inte tror på absolutitet så ska du argumentera varför du inte gör det och komma med ett mot resonemang.

Been there, done that ... i och med att jag efterlyser ett epistemiska underlag för absoluthet.
Citera
2017-05-21, 11:08
Medlem
Citat:
Tvärtom är kritik per se konstruktivt, även om det naturligvis kan upplevas som obekväm av den som kritiseras. (1)

Ja, i detta fall från en del håll presenterat som en a priori-premiss.

Även a priori-premisser kan ifrågasättas och belägg för dom kan efterlysas.

Se (1).

Jag är bekant med skillnaden mellan empirisk vetenskap och filosofisk rationalism.

Så när kommer ditt eget epistemiska underlag för din "tes"?

Been there, done that ... i och med att jag efterlyser ett epistemiska underlag för absoluthet.

Nej, vad du gör är att anklaga andra för diverse argumentationsfel och frågar om bevis/belägg, inget annat, ingen egen tes, inget diskussionsunderlag ingenting, någonsin.

Edit: Det finns säkert något fint ord för det också, kanske skulle kolla upp det så kan jag skriva det ordet efter varenda ett av dina inlägg och också få tusentals meningslösa inlägg som inte raderas.
Senast redigerad av toduah 2017-05-21 kl. 11:21.
Citera
2017-05-21, 11:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, vad du gör är att anklaga andra för diverse argumentationsfel och frågar om bevis/belägg, inget annat, ingen egen tes, inget diskussionsunderlag ingenting, någonsin.

Kritik ... som en del av filsofisk skepticism ... är inte beroende av att kunne konstruera eller presentera en anti-tes.

Tvärtom skulle detta ... om det blev en allmän princip ... kunne leda till att diskutioner till stor del hamnade i falska dikotomier.
Citera
2017-05-21, 11:33
Medlem
Citat:
Kritik ... som en del av filsofisk skepticism ... är inte beroende av att kunne konstruera eller presentera en anti-tes.

Absolut, riktig kritik, från någon som kan argumentera och inte bara kommer med regler om hur man får och inte får göra (som någon dessutom själv konstant bryter mot), är det inget fel på.
Citera
2017-05-21, 11:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Absolut, riktig kritik, från någon som kan argumentera och inte bara kommer med regler om hur man får och inte får göra (som någon dessutom själv konstant bryter mot), är det inget fel på.

DU har kanske dina egna regler för vad som är "riktigt" i en vetenskaplig/filosofisk diskussion.

Jag använder nutidig, västlig, akademisk metafysiks procedurer som MITT underlag.
Citera
2017-05-21, 11:39
Medlem
Citat:
DU har kanske dina egna regler för vad som är "riktigt" i en vetenskaplig/filosofisk diskussion.

Jag använder nutidig, västlig, akademisk metafysiks procedurer som MITT underlag.

Tvärtom.
Citera
2017-05-21, 11:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
DU har kanske dina egna regler för vad som är "riktigt" i en vetenskaplig/filosofisk diskussion. Jag använder nutidig, västlig, akademisk metafysiks procedurer som MITT underlag.

Citat:
Tvärtom.

Exempel, tack.
Citera
2017-05-21, 11:44
Medlem
Citat:
Exempel, tack.

Det är underhållande att du bevisar min tes gång på gång.
Citera
2017-05-21, 11:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är underhållande att du bevisar min tes gång på gång.

Lite mera substans, tack. T.ex. med hjälp av exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in