Citat:
Ursprungligen postat av
526
Det är ju det den här tråden handlar om. Vad menas med Gud (oavsett om han finns eller inte).
Dvs vad skulle alla kunna enas om vore gudomligt (om det fanns)
Jag tycker att kosmiskt medvetande skulle räcka för att få kallas gud. Dvs om kosmos var som en enda stor hjärna, eller om det finns flera dimensioner som samexisterar (vilket är inte är omöjligt med tanke på bl.a kvantfysiken) och alla dimensioner tillsammans utgjorde en slags tänkande organism.
I mitt tycke, gränsar den slags filosofi isf mer till existentialism.. vad kan människans makt beröra och vad är redan utom all mänsklig förmåga att tillägna sig. Att människa förmår ränka, resonera, filosofera är vad som också utvecklar henne... lär henne, skapar nya erfarenheter att överlämnas till nästa generationer osv.. låter henne liksom resa i sin medvetandevärld..
Utöver det, måste väl finnas något som vi fortf. kallar för fantasi.. att föreställa sig.. att resa i sina drömmars landskap.. och det förhåller sig nog fortfarande i viss mening i den existentiella konsistenta värld.. samtidigt som parallellt med detta gudsbegreppet finns kvar men också, förflyktigar...
och behöver sätta vissa värden på skam där gudshypotesen ännu önskas förädlas.. eller nyförädlas? eller skapa helt annan beklädnad, annan värdebestämning i et redan existerande, för att något "allra högsta", eller allra intelligentaste.. eller helt enkelt det maktligaste.. själva "ursprunget" , fadetrskapet,.. roten till varandet, den så stora stora frågan.. icke ska glömmas ska nås, ja.. påstås.. att kunna nås...
Blir det inte chimärt? att ens försöka kvarhålla sig vid gudsfantasin?
Då vill jag inte därmed nedvärdera, det chimära eller tvunget inordna det chimära att tävla el jämföras med redan fullpotenta filosofiska resonemang som finns i olika avancerade och enkla utformningar, som bevisligen utvecklat människan och stimulerat helt enormt till den grad att teoribildning numera finns redan i förskolan för småbarn att leka med, som naturliga inslag.
(inte minst, för att fantasin.. är DEN mänskliga komponent som behövs och måste finnas där kreativt tänkande ger och kommer att ge tillväxt)