Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-09, 22:28
  #4345
Medlem
Kommer man få ett medelmåttigt/bra jobb utomlands som civilekonom från Örebro universitet? Om man har gjort ett bra jobb under tiden som man har jobbat i Sverige som just civilekonom.
Citera
2017-05-09, 22:33
  #4346
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okkkkk
Kommer man få ett medelmåttigt/bra jobb utomlands som civilekonom från Örebro universitet?
Helt omöjligt att svara på.

1. Vad menar du med medelmåttigt/bra jobb?
2. Vilket land är "utomlands"?
3. Vilken inriktning har du tänkt läsa?
4. Kommer du att ha bra eller dåliga betyg?
5. Alla övriga faktorer som påverkar din anställningsbarhet som inte är direkt kopplad till skolan.

Förmodligen kommer ingen utomlands att ha hört talas om Örebro Universitet, men det innebär inte att du inte kan få jobb ändå.
Citera
2017-05-09, 22:46
  #4347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Helt omöjligt att svara på.

1. Vad menar du med medelmåttigt/bra jobb?
2. Vilket land är "utomlands"?
3. Vilken inriktning har du tänkt läsa?
4. Kommer du att ha bra eller dåliga betyg?
5. Alla övriga faktorer som påverkar din anställningsbarhet som inte är direkt kopplad till skolan.

Förmodligen kommer ingen utomlands att ha hört talas om Örebro Universitet, men det innebär inte att du inte kan få jobb ändå.
1) En motsvarade svensk lön (Självklart beroende på hur rikt landet är), till exempel Norge så kan man förvänta sig 50% högre lön än i Sverige? När man är nyexad ska man tjäna 27.000/månad och efter 20 år ska man tjäna 55.000/månad som en genomsnittlig civilekonom i Sverige.

2) Central Europa och Norden.

3) Vet inte, företagsekonomi?

4) Medelmåttiga betyg
__________________
Senast redigerad av Okkkkk 2017-05-09 kl. 22:49.
Citera
2017-05-16, 11:33
  #4348
Medlem
Freebops avatar
Jag är i slutskedet av min kandidat inom företagsekonomi och funderar på om jag ska hoppa på magister direkt eller jobba ett år och sedan ta en magister. Hur har ni andra gjort? Jag tror inte jag har två år inom mig att plugga till en master men ett år tror jag kan klara av, och då en magister inom redovisning.

Vore kul att höra hur ni andra har gjort, är ganska trött på att plugga men samtidigt kan det vara skönt att få det avklarat så slipper man tänka på det
Citera
2017-05-16, 16:42
  #4349
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Jag är i slutskedet av min kandidat inom företagsekonomi och funderar på om jag ska hoppa på magister direkt eller jobba ett år och sedan ta en magister. Hur har ni andra gjort? Jag tror inte jag har två år inom mig att plugga till en master men ett år tror jag kan klara av, och då en magister inom redovisning.

Vore kul att höra hur ni andra har gjort, är ganska trött på att plugga men samtidigt kan det vara skönt att få det avklarat så slipper man tänka på det

Beror ju på vad alternativet är. Har du ett/flera jobberbjudanden just nu? Ser du utvecklingsmöjligheter inom dem?
Citera
2017-05-16, 19:20
  #4350
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Beror ju på vad alternativet är. Har du ett/flera jobberbjudanden just nu? Ser du utvecklingsmöjligheter inom dem?

Ett jobberbjudande har jag och nej jag ser ingen utvecklingsmöjlighet då det inte relaterar överhuvudtaget till det jag studerar till och det är inget jag vill arbeta med i framtiden. Jag har dock gått på ett x antal intervjuer som jag hoppas få besked inom kort där jag ser större utvecklingspotential och relaterar mer till ekonomiyrket (controller, revisorassistent etc)
Citera
2017-05-16, 20:20
  #4351
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Ett jobberbjudande har jag och nej jag ser ingen utvecklingsmöjlighet då det inte relaterar överhuvudtaget till det jag studerar till och det är inget jag vill arbeta med i framtiden. Jag har dock gått på ett x antal intervjuer som jag hoppas få besked inom kort där jag ser större utvecklingspotential och relaterar mer till ekonomiyrket (controller, revisorassistent etc)

Om du får in en fot som revisorsassistent eller controller är nog 1/2 års erfarenhet mer värt än 1/2 års ytterligare studier.
Citera
2017-05-17, 09:29
  #4352
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Om du får in en fot som revisorsassistent eller controller är nog 1/2 års erfarenhet mer värt än 1/2 års ytterligare studier.

Håller fullständigt med, nu har jag dock inte gjort GMAT och är tveksam om man kan få 400 i det testet helt utan förberedelser till nästa vecka? Ungefär det man behöver för att komma in på masterprogramet i redovisning på SU
Citera
2017-05-17, 15:15
  #4353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Håller fullständigt med, nu har jag dock inte gjort GMAT och är tveksam om man kan få 400 i det testet helt utan förberedelser till nästa vecka? Ungefär det man behöver för att komma in på masterprogramet i redovisning på SU


Det klarar du lätt. Är du en normalbegåvad individ som kan prata engelska blir det inga problem.
Citera
2017-05-20, 12:20
  #4354
Medlem
phosphors avatar
Är det så att man inte kan läsa i 200% studietakt längre? Jag har för mig att man får högst läsa 45 hp per termin.
Citera
2017-05-20, 15:10
  #4355
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phosphor
Är det så att man inte kan läsa i 200% studietakt längre? Jag har för mig att man får högst läsa 45 hp per termin.

Det går max att bli antagen på 45 hp via antagning.se. Om man redan läser ett program där antagningen till enskilda kurser inom programmet inte sköts via antagning.se utan via en intern sida för lärosätet så finns det inget som hindrar att man söker ett till program via antagning.se.
Citera
2017-05-21, 10:56
  #4356
Medlem
phosphors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det går max att bli antagen på 45 hp via antagning.se. Om man redan läser ett program där antagningen till enskilda kurser inom programmet inte sköts via antagning.se utan via en intern sida för lärosätet så finns det inget som hindrar att man söker ett till program via antagning.se.

Fast det är inte ett ytterligare program man vill söka till, utan man vill läsa ekonomutbildningen i dubbel studietakt. Hur gör man för att få det att hända eller är det omöjligt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback