Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-18, 19:23
  #13
Medlem
Bluepants avatar
Varför finns det inte mer information kring detta ifall det är vanligt förekommande och inget konstigt? hittar liksom ingenting varken på svenska eller engelska sidor & forum.
Citera
2017-05-19, 23:34
  #14
Medlem
robertlus avatar
du har fått ett panikpåslag (hjärnan går in i överlevnadmode) då stryps blodtillförseln till händer och ben. För utifall du skulle allvarligt skada dig så förlorar du inte en massa blod i onödan. Därav att det sticker och domnar i händer och fötter. detta sker när man tar CS medel någon gång. jag har har varit på akuten 6 gånger i tron att det är stroke eller hjärtfel, men icke. Men som alltid, är man orolig,sitt inte och vänta ut saker för länge. Ring 112 eller ta en bulle till akuten. Dom kommer ge dig dig stess. tills du mår prima igen. Droppet är inte underskattat heller......
Citera
2017-05-19, 23:48
  #15
Medlem
robertlus avatar
cs medel (amfetamin eller dylikt ) skapar kramper (speciellt ihop med Tramadol) Många epilepsi anfall som skett på grund av CS droger...
Citera
2017-05-20, 03:24
  #16
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robertlu
du har fått ett panikpåslag (hjärnan går in i överlevnadmode) då stryps blodtillförseln till händer och ben. För utifall du skulle allvarligt skada dig så förlorar du inte en massa blod i onödan. Därav att det sticker och domnar i händer och fötter. detta sker när man tar CS medel någon gång. jag har har varit på akuten 6 gånger i tron att det är stroke eller hjärtfel, men icke. Men som alltid, är man orolig,sitt inte och vänta ut saker för länge. Ring 112 eller ta en bulle till akuten. Dom kommer ge dig dig stess. tills du mår prima igen. Droppet är inte underskattat heller......

Citat:
Ursprungligen postat av robertlu
cs medel (amfetamin eller dylikt ) skapar kramper (speciellt ihop med Tramadol) Många epilepsi anfall som skett på grund av CS droger...

Misstänker kanske något i den stilen, dock brukar jag få detta surrande i händer och läpp även när jag inte kanske gränsar till panikattack eller liknande. Och de gånger jag faktiskt HAR känt att "shit med tanke på hur stressad jag känner mig och hur hårt hjärtat dunkar så kanske jag får en panikattack snart eller nåt" så har jag inte fått några domningar. Antingen är det milt och kommer I STIL med att jag hyperventilerat. Ofta när jag märker det brukar jag se till att jag verkligen andas lugnt och inte hyperventilerar, då försvinner det inte direkt men eftersom att jag känner mig lugnt och aldrig stressar upp mig så blir det heller inte värre, och försvinner ofta inom ett par minuter.

Dessa gånger där det varit grovt kommer det ofta dock väldigt plötsligt. Ena gången satt jag på en bänk ute under upgången, kändes väldigt intensivt men var helt lugn och sansad, surrandet börjar byggas upp och jag tänker, "Vafan är det här? Serotonin syndrom?" men kände mig ändå väldigt lugn ( i sinnet). Säger till min polare att han får hålla koll på mig för kanske svimmar snart. (Dock tror jag denna känsla berodde på starkt E-påslag).

Andra gången sitter jag på toaletten när det börjar surra/sticka lite i händerna och underläppen. Stressar inte upp mig direkt men det ökar och blir mer och mer, och MER. Tills hela händerna surrar som elektricitet eller som om de somnat helt, känns dock inte riktigt avdomnade, dock känns det som att de börjar krampa/bli mer stela. Sätter mig med händerna under varmt vatten (ifall jag har dålig blodcirkulation), men försvinner inte riktigt. Känner mig hela tiden ganska lugn trots att hjärtat dunkar i säkert 150bpm, plötsligt försvinner den stressade känslan och jag mår bara bra, ingen ångest eller liknande ALLS, men surrandet fortsätter. Går ut från toaletten och går runt litegrann. Efter nån minut eller två till försvinner det.

Den enda "gemensamma nämnaren" i dessa fall har varit att jag setat ner. Kanske, ifall det helt enkelt beror på dålig cirkulation, så kan det ha berott på 1. "Come-up" och 2. Stillasittande. Dock undrar jag varför det kommer så plötsligt.

De gånger det kommer mer milt känner jag mer bara ett svagare surrande i händer och läpp. Då har jag bara lagt mig ner och försökt tagit det lugnt en stund, och då har det alltid försvunnit. Har dock inget som antyder att det försvunnit PÅ GRUND AV att jag lagt mig, men det har fortfarande försvunnit och känns inte alls allvarligt förutom små tankar om att detta kanske inte är något alla upplever? Men dessa mer intensiva gångerna så har det byggts upp snabbt tills det som sagt surrar EXTREMT mycket i händerna, så gott som så starkt surrande som det bara kan bli, och alltifrån minimal kramp till väldigt mycket kramp i händerna (så jag inte ens kan öppna dem).

Skulle det möjligtvis kunna vara början av ett krampanfall? Dock har jag aldrig tagit tramadol i samband med någon CS-stimulant överhuvudtaget, bara cannabis. Och ingen av dessa gånger var tramadol inblandat, så ser inte varför jag skulle få kramp. Dock känns det väl (på handkramperna) som att det kanske är på gång. Men det kanske inte funkar så, vad vet jag...

Uppskatta alla svar då som sagt, detta känns ganska "viktigt" ändå att ha koll på innan man knarkar loss mer framöver (ifall det SKULLE vara något ovanligt/mindre bra).
Citera
2017-05-21, 00:02
  #17
Medlem
Centralstimulantias avatar
Låter som en klassisk överdos. Fått samma sak när jag tagit för mycket ladd. Men det går över efter nån timme så de är chill
Citera
2017-05-21, 02:27
  #18
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centralstimulantia
Låter som en klassisk överdos. Fått samma sak när jag tagit för mycket ladd. Men det går över efter nån timme så de är chill

Okej skönt att höra har du som jag fått en mycket starkt surrande? Nästan exakt som när de somnat, alltså inga småkrypningar & stickningar (som jag kan få oftare, kanske varannan gång på CS som sagt, känns inte alls "dåligt" och försvinner efter några minuter) utan även tillfällen där det som sagt EJ går att missa ö.h.t? Frågar mer specifikt då det säkert kan vara lätt att känna igen sig även om man kanske inte fått det på alls samma nivå.

När det är litegrann känns det ju inte alls konstigt men när det känns som att man har ett par starkt vibrerande handskar på sig så börjar man ju undra liksom. Tack för svar hursomhelst, uppskattas!

EDIT:
Förutom att jag haft extraslag under en period (som jag nämnde, inte så mycket nu längre, bara när jag druckit eller tagit CS länge i sträck, 12h+ typ) så har jag inga som helst problem med hjärtat (från vad jag vet). Får väldigt hög puls ibland på ladd eller metylfenidat men har i övrigt låg vilopuls, har uppmätt 55bpm och 57bpm när jag setat i soffan ett tag och vilat (nykter dvs).
__________________
Senast redigerad av Bluepant 2017-05-21 kl. 02:29.
Citera
2017-05-29, 14:12
  #19
Medlem
Kan inte låta bli att fråga varför du fortsätter om du märker att kroppen tar stryk? Jag hänger inte
riktigt med. För allt obehagligt som händer utgår ju från hjärnan, och i längden blir det stora skador
som inte går att reparera. Det här var ett av skälen till att jag slutade. När jag läste om vad som
händer i hjärnan av droger så blev jag riktigt mörkrädd. Att du dessutom känner problem från
hjärtat gör väl inte saken bättre. Vill inte verka moraltant, stoppade i mig tabletter i 25 år, men
som sagt, när jag läste vad som händer i hjärnan så fick jag bara nog.
Citera
2017-05-29, 15:33
  #20
Medlem
robertlus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Kan inte låta bli att fråga varför du fortsätter om du märker att kroppen tar stryk? Jag hänger inte
riktigt med. För allt obehagligt som händer utgår ju från hjärnan, och i längden blir det stora skador
som inte går att reparera. Det här var ett av skälen till att jag slutade. När jag läste om vad som
händer i hjärnan av droger så blev jag riktigt mörkrädd. Att du dessutom känner problem från
hjärtat gör väl inte saken bättre. Vill inte verka moraltant, stoppade i mig tabletter i 25 år, men
som sagt, när jag läste vad som händer i hjärnan så fick jag bara nog.

Men så sjukt är det tyvärr. Nu vill inte jag vara den som jämför beroenden, missbruk (kalla det vad ni vill). Men att du käka tabletter i 25 år och sedan fick fakta ifrån en bok (eller hur det nu var) och turligt nog fattade att du måste sluta går inte att jämföra med en sådan här situation. Många som käkar tabletter hela livet utan att veta att dom leker med döden. På grund av att Benz/smärtstillande trubbar av din hjärna. Speciellt benzo!?. Varför tror du man sätter inte kramplösande/stesolid nästan jämnt vid akuta fall när det gäller överdos/Intoxikation med CS medel. För det funkar och lugnar ner dig!!! Undantag med Tramadol kanske. Vet inte till 100% om jag vågar påstå att dom skulle ge det till en som fått i sig både CS-prepp+tramadol. Tramadol är lömska piller och något jag själv upplevt negativa saker på. Kommer aldrig att underskatta dom igen om man säger så.....

Men det här med att man fortsätter.....Har gått ifrån akuten och AVA-Avdelningen 6 ggr och minst 5 ggr lovat mig själv "Aldrig MER!!". 1-5 dagar senare har jag glömt gått vidare och tror att jag kan prova på ett "annat" sätt att droga.
*En gång gick därifrån självmant för dom vägrade ge mig mer stess. Då slet jag ur droppet och fjärilen i armvecket och bad dom dra åt helvete....Så funkar jag på för mycket benzo iaf.

Jag är tyvärr inte fullt ren idag. Kört olika behandlingar (12-stegs) men tycker att det är något som fattas inom det. Jag ville kunna dricka bärs och njuta av en hövding i framtiden, men 12-stegs metoden säger att det är bara glöm och dröm.

Håller med om att alkoholen får hjärnan att vilja ha mer av annat, men med rätt sällskap och kunskap om dina begränsningar tror jag att det är möjligt att behålla några få laster utan allt för stora konsekvenser.

Jag har själv en dröm om att få jobba inom det här och hjälpa andra, men 12-behandlingar kräver total avhållsamhet från en som själv vart beroende för att få utbilda sig och även jobba inom det. Så jag funderar på min egen grej.

Största problemet idag? = RC-Droger. Har man provat Mephedrone (4/3mmc) så vet alla hur man så gärna vill uppleva det ruset igen! Sen att det var en livsfarlig drog och enormt beroendeframkallande, det sket man i. Idag säljs det sådan skitsubstanser som är "lagliga" och ger minimal effekt, men sliter enormt på kroppen. Det vill jag jobba med och få bort. Själv en sucker på det, men jag fattar att det kommer att döda fler än dom vanliga "Old school" drogerna tillslut.

Jag köper nästan att det är en sjukdom idag. Mer att det är en mental besatthet av något. Vi vill alla åter igen uppleva första kicken (mötet med paradiset). Det dom vanliga aldrig kommer att förstå.

Hoppas inte att jag trycker ner dig på något sätt, men jag var som du förut. Idag har jag full förståelse för folk som mår så dåligt när dom snedtänder/överdoserar, men fortsätter att ta mer o mer i hoppet att kanske kan få ett välmående. Men tillslut är det bara dårhus eller bårhus som gäller.
Citera
2017-06-06, 19:51
  #21
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Kan inte låta bli att fråga varför du fortsätter om du märker att kroppen tar stryk? Jag hänger inte
riktigt med. För allt obehagligt som händer utgår ju från hjärnan, och i längden blir det stora skador
som inte går att reparera. Det här var ett av skälen till att jag slutade. När jag läste om vad som
händer i hjärnan av droger så blev jag riktigt mörkrädd. Att du dessutom känner problem från
hjärtat gör väl inte saken bättre. Vill inte verka moraltant, stoppade i mig tabletter i 25 år, men
som sagt, när jag läste vad som händer i hjärnan så fick jag bara nog.

Fast det är ju därför jag skrev tråden, för att avgöra ifall det är något dåligt eller ej Det kan hända lite underliga saker på alla substanser, alkohol, nikotin och koffein inräknat.

Jag missbrukar inte tabletter eller CS. Därför händer inte så avsevärt mycket vad gäller skador på hjärnan i jämförelse med att t.ex supa som många gör.
Citera
2017-07-07, 13:54
  #22
Medlem
Bluepants avatar
Råkade snubbla över en artikel och sedan flera berättelser som verkar intyga att det här med vibrationerna/krypningarna & kramperna i händerna verkar vara kopplat till någon form av panikattack?

Det underliga är att jag aldrig fått någon direkt panik när det skett även om jag av naturliga skäl blivit oroad. Det verkar som att det är mer någon slags fysisk panikattack och ej psykisk, hur det nu går till. Jag har börjat spåna lite på att det ev. kan ha något med adrenalinet att göra? Att min kropp av någon anledning bygger upp för mycket adrenalin av noradrenalin--upptagshämmare. Vad skulle detta kunna bero på? Brist på niacin/vitaminer?

EDIT:
Har nu läst att panikattacker inte nödvändigtvis behöver innefatta rädsla eller panik, utan att de ofta kan komma som resultat av själva attacken, men att de inte behöver vara det. Jag har även läst om många som utvecklat panikattacker som följd av överdriven cannabiskonsumtion, vilket såklart stämmer in på mig.

Kan överdriven konsumtion sätta adrenalinet ur balans på något sätt? Som leder till dessa panikattacker. De fall jag hört om folk som utvecklat det av cannabis så har det varit som följd av många års rökande. Dvs. inte på samma sätt som färskingar kan få panikattacker pga rädsla orsakat av ovana kring ruset. Utan att det uppstår någon form av inbalans med åren? Skulle kunna vara svaret på mina besvär. Och då återstår ju bara en paus från rökat antar jag. Och helt kanske koffein och övriga CS inkluderat (pga inverkan på adrenalinet)?
__________________
Senast redigerad av Bluepant 2017-07-07 kl. 14:16.
Citera
2017-07-07, 19:36
  #23
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluepant
Råkade snubbla över en artikel och sedan flera berättelser som verkar intyga att det här med vibrationerna/krypningarna & kramperna i händerna verkar vara kopplat till någon form av panikattack?

Det underliga är att jag aldrig fått någon direkt panik när det skett även om jag av naturliga skäl blivit oroad. Det verkar som att det är mer någon slags fysisk panikattack och ej psykisk, hur det nu går till. Jag har börjat spåna lite på att det ev. kan ha något med adrenalinet att göra? Att min kropp av någon anledning bygger upp för mycket adrenalin av noradrenalin--upptagshämmare. Vad skulle detta kunna bero på? Brist på niacin/vitaminer?

EDIT:
Har nu läst att panikattacker inte nödvändigtvis behöver innefatta rädsla eller panik, utan att de ofta kan komma som resultat av själva attacken, men att de inte behöver vara det. Jag har även läst om många som utvecklat panikattacker som följd av överdriven cannabiskonsumtion, vilket såklart stämmer in på mig.

Kan överdriven konsumtion sätta adrenalinet ur balans på något sätt? Som leder till dessa panikattacker. De fall jag hört om folk som utvecklat det av cannabis så har det varit som följd av många års rökande. Dvs. inte på samma sätt som färskingar kan få panikattacker pga rädsla orsakat av ovana kring ruset. Utan att det uppstår någon form av inbalans med åren? Skulle kunna vara svaret på mina besvär. Och då återstår ju bara en paus från rökat antar jag. Och helt kanske koffein och övriga CS inkluderat (pga inverkan på adrenalinet)?

Kan inte ge något bra svar men vissa personer bryter ner katekolaminer (t ex adrenalin och noradrenalin) långsammare än andra. Det är ju isåfall rimligt att dessa drabbas av högre tillfälliga koncentrationer av dem.

Sen finns det ju ett stresshormon som heter kortisol också. En del människor har en mycket större tendens än andra att gå omkring med ständigt höga nivåer av detta, de får helt enkelt lättare påslag av det. De är "ständigt stressade" vad jag har hört. Om du är en sån lite stressad person till vardags och sedan smäller på med en del noradrenalin ovanpå det så kanske det blir extra jobbigt. Men jag vet inte hur du är.
__________________
Senast redigerad av esant 2017-07-07 kl. 19:42.
Citera
2017-07-07, 22:15
  #24
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Kan inte ge något bra svar men vissa personer bryter ner katekolaminer (t ex adrenalin och noradrenalin) långsammare än andra. Det är ju isåfall rimligt att dessa drabbas av högre tillfälliga koncentrationer av dem.

Sen finns det ju ett stresshormon som heter kortisol också. En del människor har en mycket större tendens än andra att gå omkring med ständigt höga nivåer av detta, de får helt enkelt lättare påslag av det. De är "ständigt stressade" vad jag har hört. Om du är en sån lite stressad person till vardags och sedan smäller på med en del noradrenalin ovanpå det så kanske det blir extra jobbigt. Men jag vet inte hur du är.

Uppskattar dina svar låter logiskt. Är inte en sån som känner mig särskilt stressad men det kan ju vara för att jag röker dagligen också. Tror dock att jag kan vara ganska undermedvetet stressad, har ständigt ganska mycket på gång i livet i övrigt och flyr väl stressen (a.k.a trycker undan) en del genom att röka. Ska pröva ta paus i ett par veckor!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback