• 28 492 online
  • 1 123 348 medlemmar
  • 58 320 083 inlägg
  • 1
  • 2
2017-05-20, 09:17
Medlem
dobbelinas avatar
Om de filer man blivit av med har ett värde, antingen emotionellt, ekonomiskt,
eller man har lagt ner mycket tid på dom, tror jag nog många desperat betalar.

Människor som råkar ut för detta, lär sig med lite tur en läxa, och börjar arkivera externt.

Det är inte bara "ransomware" som kan radera/kryptera filer,
en kraschad HD kan också ställa till det.
Acronis backup's, som kopierar hela disken ,har jag använt sen evigheter.
Har räddat min röv ett par gånger.
Citera
2017-05-20, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stunni
Jag har för mig att jag läste att någon hade kapat deras wallet och lyckats ta över betalningarna. Minns tyvärr inte vart dock. Kanske var typ VICE

Det tror jag inte. Se gärna om du kan hitta artikeln igen.

Som en parentes skulle möjligheten att återställa filer hos offer inte vara beroende av BTC-betalningar.
Citera
2017-05-20, 12:56
Medlem
Varför elaka slagsmål i tråden?

Backup är den enda fungerande lösningen för att undvika dataförluster. Finns inget operativsystem som är befriat från behov av backup. Ett byte av OS kan förändra risken för olycka. Och förändra exakt vilka fadäser eller virus som kan förstöra dagen. Men i slutändan gäller backup eller ett beslut att skita i risken för dataförluster.

Och OT, men backup är alltså inte detsamma som RAID som är ett sätt att förbättra tillgänglighet.

Finns mer info om eventuellt kapade betalningar och info om folk som fått eller inte fått sina filer tillbaka efter betalning så är det intressant information. Men grundregeln för denna typ av attack är att ge tillbaka filerna eftersom man annars förstör sina chanser till att få inbetalningar. Myndigheten för samhällsskydd m fl må bräka på om att inte betala - det är ju inte deras filer som debatteras. För de som inte har fungerande backuplösningar är det nästan alltid värt pengarna att betala eftersom summorna brukar vara låga och man i efterhand brukar komma på ytterligare filer som man glömt att ta backup på och som man inte ville tappa. Datorer går byta - det är innehållet i dem som är värt någonting.
Citera
  • 1
  • 2