Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-19, 23:50
  #1
Medlem
Jag köpte en ny stationär dator, en Acer TC 230.
Den skulle ha dvi utgång stod det på media markts hemsida.

I verkligheten hade den bara vga.
Och sladden till bildskärmen hade dvi.

Jag köpte då en adapter på Kjell & co.
Den första var skadad, men nu har jag bytt den mot en ny.

Dessvärre så visar skärmen ingen bild alls.
Vad kan det vara för fel?

Jag har alltså nyss startat den nya datorn för första gången. Det enda som händer är att det kommer upp en liten ruta på skärmen som växlar mellan orden analog och digital några gånger, sen visar skärmen inget alls

Skärmen är en Samsung 2032 BW
Den är inte ny, den har jag haft till en annan dator tidigare, och då fungerade den.

Är det datorn, skärmen, kabeln eller adaptern som är den mest sannolika felkällan?

Tacksam för alla eventuella hjälpsamma svar
Citera
2017-05-20, 01:04
  #2
Medlem
Harald99s avatar
Verkar vara VGA eller HDMI som gäller för den datorn, men jag ser även att R5 310 bör ha DVI?
Kolla upp detta med Media Markt är det primära rådet.

Eftersom din skärm endast har VGA eller DVI ingångar, så använd i nuläget en vanligt VGA kabel.
Adaptrar mellan analogt och digitalt kan lätt strula.
Alternativen är att skaffa ett dedikerat grafikkort med DVI utgång, eller en nyare skärm som stödjer HDMI.
Men hade jag varit dig så hade jag som sagt kollat upp med MM först.
Citera
2017-05-20, 09:03
  #3
Medlem
Tack för svaret!
Vad är R5 310? Jag ska åka och köpa en vga-kabel och prova med.
Citera
2017-05-20, 12:23
  #4
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2017-06-03, 13:36
  #5
Medlem
Jag köpte en VGA-kabel, och jag fick dessutom lämna tillbaka adaptern fast jag inte hade nåt kvitto, så det var ju bra. Dessutom fick jag bild på skärmen!

Men säg den glädje som varar. Skärmen började direkt att blinka, typ var femte sekund.
Den växlar upplösning, så texten varierar mellan stor och liten flera gånger i minuten.

På Samsungs supportsida fanns det drivrutiner att ladda ner.
Men de var omöjliga att installera.

Går det att lösa på nåt sätt?
Citera
2017-06-03, 23:03
  #6
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maida
Den växlar upplösning, så texten varierar mellan stor och liten flera gånger i minuten.
Förutsätter du kollat det basala, d.v.s att drivrutienrna till grafikkort (om sådant finns) och chip-uppsättning/moderkort mm är installerade.

Titta på köpeavtalet. Står det där exakt vad som ska finnas i datorn? alltså vilken processormodell, grafikkortsmodell, minnesmängd, lagringsutrymme osv. Kolla noga att det verkligen stämmer med vad som faktiskt finns i datorn. Använd t.ex hwmonitor - http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html , den brukar kunna plocka fram all väsentlig info om vad som finns i burken. Står det på säljföretagets site att datorn har DVI och den du fått har enbart VGA så kan mycket annat vara felaktigt också och det borde vara skäl nog att får lämna tillbaka eländet fastän kanske öppet-köp inte finns eller gått ut. Den utannonserade varan får inte väsentligen skilja sig från vad som levereras.

Ser allt korrekt ut där, då kan det vara värt att försöka åberopa garantin. Om du köpt i närliggande butik, ta gärna med monitorn och visa kundmottagningen hur bilden uppför sig. Dom KAN skylla på monitorn, men om dom visar på en annan att det funkar, kräv då att dom visar via VGA och inget annat. Du ska inte behöva köpa en HDMI-monitor (om datorn ens har sådana utgångar) bara för att vga inte vill sig med just den modellen.

Citat:
På Samsungs supportsida fanns det drivrutiner att ladda ner.
Men de var omöjliga att installera.
Man brukar aldrig behöva installera specifika drivrutiner till monitorn, annat det är nån väldigt speciell/dyr sådan.
Citera
2017-06-08, 22:13
  #7
Medlem
Stort tack för svaret! Jag har inte kollat nåt av det som du skrev eftersom jag och datorn vistas på olika orter. Ska försöka kolla lite mer den 14-15 juni när jag och datorn ses nästa gång. Jag är (som säkert alla redan har insett) ingen dataexpert, så egentligen vet jag inte hur man kollar grafikkortet osv, men jag antar att det bara är att leta sig fram genom alla inställningar.

Det är denna dator:
https://www.mediamarkt.se/sv/product...0-1295448.html

Det kanske inte stod nåt om dvi, men på produktbild 2 ser man dvi-uttag, och inte vga.
Citera
2017-06-15, 00:21
  #8
Medlem
Idag var det ännu värre.
Nu är skärmen svart i ca 4 sekunder, och visar bilden i ca 1 sekund, vilket gör det enormt svårt att komma fram till inställningarna.

Tillslut lyckades jag trycka på uppdatera drivrutinerna. Men efter en stund kom det upp ett felmeddelande:
"C program files x 86 Acer Acer Drive LogDll.dll är antingen inte utformad för att köras på windows, eller så innehåller filen ett fel. Felstatus 0xc000012f"
(Meddelande lite förkortat)

När jag lyckades ändra upplösningen till 600 x 800, så slutade skärmen att blinka! Dock blev texten väldigt stor.
__________________
Senast redigerad av maida 2017-06-15 kl. 00:36.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback