Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-05-20, 09:43
  #25
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Märks att du inte haft katt. Det går utmärkt att lära katter olika saker, tricket är att katten skall tycka att det är något roligt och trevligt. Lär en hund att gå på lådan så får vi se hur smart hunden är.

Katter har hög integritet och snarare anser sig själv lära människorna istället för tvärt om.

Enkla saker som att komma till en på kommando eller hoppa upp i ens knä klarar dom flesta katter MEN bara om dom har lust att göra det. Dom gör det inte för att DU vill det.

Jag har haft katt.
Men du förstår uppenbarligen inte vad det innebär det jag skrev om flockdjur.
Det har inget med smarthet att göra. Inget du skriver talar mot det jag skrev.

Flockdjur innebär att de har en viktig hirarki inom en grupp. Rangordning.
Det saknar katter så katter kan inte berömmas, eller bestraffas eftersom de inte förstår konceptet.
Katter gör exakt som de vill hela tiden enbart för att det gynnar dem själva.
Om du ger den mat på samma ställe varje dag så lär den sig givetvis detta.

En hund gör saker för att tillfredställa en högre rangordnad flockmedlem. En Hund blir glad när husse kommer hem och blir ledsen och orolig när något händer med husse.
En katt är helt likgiltig om den inte kopplar det till något annat som att den alltid får mat när husse kommer hem. Men den skulle skita fullständigt om det är husse eller sotaren som kommer.

Du förstår inte konceptet flockdjur tror jag.
Citera
2017-05-20, 10:06
  #26
Medlem
MLEs avatar
Egentligen så är det ju så med alla djur mer eller mindre, att det spelar ingen roll vad du säger, utan det enda som räknas är beteendet. Människan kan förlita sig på ordets makt, men bland djur så är det helt meningslöst. Är man arg på en katt, så det enda man åstadkommer är en dålig relation. Man säger ju med sitt beteende och uppförande att vi är inte vänner, och då är det ju det man får. Som människa kan man kalla det för att tillrättavisa, men i verkligheten så är uppförandet ingenting annat än fientligt.
Citera
2017-05-20, 10:10
  #27
Medlem
Jofs avatar
Klart man KAN styra djur. Beteendemodifikation. Oändligt många ex på det. Allt från bananflugor till apor.

Man kan styra katten till att lägga bytena utanför huset ex v. Det går bra.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback