Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-19, 23:09
  #1
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Ni som är nyexade från en högskoleutbildning och finns med i belastningsregistret - vad tar ni er till?

Begär arbetsgivare regelmässigt att få titta på belastningsregistret? Om ni finns med, var svarar ni på en sådan begäran?

Om ni är dömda för skitbrott men samtidigt läst en attraktiv utbildning med möjlighet till bra lön, hur hanterar ni er situation? Får ni jobb trots att ni finns med i registret?

Berätta gärna vad ni pluggat samt hur länge ni letat jobb (om ni gjort det)!
Citera
2017-05-19, 23:29
  #2
Medlem
RaketDoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ni som är nyexade från en högskoleutbildning och finns med i belastningsregistret - vad tar ni er till?

Begär arbetsgivare regelmässigt att få titta på belastningsregistret? Om ni finns med, var svarar ni på en sådan begäran?

Om ni är dömda för skitbrott men samtidigt läst en attraktiv utbildning med möjlighet till bra lön, hur hanterar ni er situation? Får ni jobb trots att ni finns med i registret?

Berätta gärna vad ni pluggat samt hur länge ni letat jobb (om ni gjort det)!
Det beror ju verkligen på vad det är för brott och vad det är för jobb.
Citera
2017-05-19, 23:39
  #3
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaketDoris
Det beror ju verkligen på vad det är för brott och vad det är för jobb.

Vissa arbetsplatser (bank, säkerhetsbolag, mm) har i princip nolltolerans, det kvittar om du åkt dit för grov penningtvätt eller att ha kört bil utan bälte.

Nyexade ingenjörer/ekonomer/jurister har ju möjlighet att nå bra löner - hur går det för en sådan om man döms för ngt?
Citera
2017-05-20, 09:19
  #4
Medlem
Har aldrig hört talas om någon på en ingenjörstjänst eller ekonom som fått visa utdrag. Mao lär det vara irrelevant...
Citera
2017-05-20, 11:16
  #5
Medlem
ljugerbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Har aldrig hört talas om någon på en ingenjörstjänst eller ekonom som fått visa utdrag. Mao lär det vara irrelevant...

Har inte hört talas om någon som inte visat utdrag, utöver för de bolag som själva kontrollerar mot diarieförda ärenden hos domstolarna. Vill man slippa bakgrundskontroll får man nog undvika bank och finans, alternativt söka sig till riktigt små aktörer.
Citera
2017-05-20, 12:40
  #6
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Har aldrig hört talas om någon på en ingenjörstjänst eller ekonom som fått visa utdrag. Mao lär det vara irrelevant...

Citat:
Ursprungligen postat av ljugerbara
Har inte hört talas om någon som inte visat utdrag, utöver för de bolag som själva kontrollerar mot diarieförda ärenden hos domstolarna. Vill man slippa bakgrundskontroll får man nog undvika bank och finans, alternativt söka sig till riktigt små aktörer.

Instämmer med det senare. Alla ekonomer jag känner har fått visa utdrag (för bankjobb), detsamma gäller jurister jag känner (advokatbyråer). Även ingenjörer, om vi bortser från dem som sökt jobb på typ Åkes Mekaniska AB på en småort.
Citera
2017-05-20, 13:01
  #7
Medlem
Pope666s avatar
Det är kört. Satsa på lagerjobb, där krävs det inte alltid utdrag från belastningsregistret. Lycka till.
Citera
2017-05-20, 13:25
  #8
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Inga trollinlägg tack.


Jag har rätt. Varför skulle ett stort företag vilja anlita dig om du inte kan hålla dig från att begå våldsbrott eller stjäla pengar?

Sorry för att jag säger sanningen.
Citera
2017-05-20, 13:29
  #9
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Jag har rätt. Varför skulle ett stort företag vilja anlita dig om du inte kan hålla dig från att begå våldsbrott eller stjäla pengar?

Sorry för att jag säger sanningen.

Nu är frågan rent teoretisk, jag har inga brott i belastningsregistret för min egen del.

Snarare är frågan riktad till dem som faktiskt är med i registret. Men jag håller med om att det inte finns argument att anställa ngn som tidigare dömts om det finns andra att välja på.

Möjligen kan argumentationen ändras om det rör sig om småbrott.
Citera
2017-05-20, 22:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Instämmer med det senare. Alla ekonomer jag känner har fått visa utdrag (för bankjobb), detsamma gäller jurister jag känner (advokatbyråer). Även ingenjörer, om vi bortser från dem som sökt jobb på typ Åkes Mekaniska AB på en småort.

Ingenjörer får regelmässigt visa utdrag? Knappast.
Citera
2017-05-22, 13:02
  #11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ingenjörer får regelmässigt visa utdrag? Knappast.

Inte på de minsta bolagen, men samtliga ingenjörer jag känner som sökt attraktiva jobb på stora företag har fått visa det. Främst inom de jobben där man har ekonomiskt ansvar, typ på bank eller konsultbyrå.
Citera
2017-05-28, 12:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Har aldrig hört talas om någon på en ingenjörstjänst eller ekonom som fått visa utdrag. Mao lär det vara irrelevant...

Helt fel! Är själv akademiker och min förrförra arbetsgivare var en av Sveriges större konsultfirmor. När vi skulle nysätta ett uppdrag inom försvarsindustrin (SAAB-Bofors Dynamics och BAE Systems) så var det utdrag ur belastningsregistret som gällde innan uppdraget kunde påbörjas.

Samma sak om du söker jobb inom det som är skyddsklassat. Jag sökte ett sådant jobb förra året hos ett av de större energibolagen och under intervjun fick jag veta att de kandidater som var aktuella för anställning var tvungna att bli granskade av SÄPO innan anställning kunde erbjudas.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback