Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-19, 08:10
  #1
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Såg en film på Youtube från "Nordisk språk i Skole" där Norrmännen hävdar att dem är unika för att dem kan både Svenska och Danska.

Enligt statistik så är Norrmännen bäst. Sedan kommer Svensken och sist Dansken. Dansken har problem att skilja mellan Norska och Svenska i många meningar.

Men jag hävdar att Norrmännen fuskar lite här.
För det första så anser jag att Norrmännen inte alls är så duktig på Danska enligt vad jag personligen har frågat Norrmän.

Många Norrmän läser Svensk media väldigt mycket och Svensk TV producerar mest film än Norrmännen som släpper knappt något.

Allt detta har självklart gjort en påverkan på Norska folket att dem har enkelt kunnat ta del av Svenska språket.

Sedan anser jag att den enda riktiga orsaken varför Norrmännen anser sig förstå Svenska än vad en Svensk förstår Norska, är för att i Sverige uttalar vi samma ord medan i Norge så använder dem dialekt i ta mig fan alla meningar.

En Norrman kan man avslöja direkt vart den kommer ifrån då alla Norrmän har olika stavningar och talesätt. Jämfört med Svenska språket då är Svenska språket grymmt stabilt.

Frågor:
Varför envisas Norrmännen med att dem förstår Svenska språket bättre än oss när dem själva talar dialekt och vi Svenskar talar inte dialekt?

Detta är ju helt självklart och Norrmännen borde inte alls få beröm för att dem är #1 i statistiken. Snarare skulle jag vilja säga att Svensken är #1 när det kommer att tala rent och förståeligt så andra ska förstå.

Vad tror ni? Statistiken är vinklad.
Citera
2017-05-19, 08:21
  #2
Medlem
RiverStyxs avatar
Den vanliga förklaringen är väl att norska liknar svenska i tal och danska i skrift och att de därför skulle ha en fördel på något sätt.

Jag vete fan om just den förklaringen är korrekt, men rent erfarenhetsmässigt är norrmän åtminstone MYCKET bättre på att förstå svenska än vad danskar är.
Citera
2017-05-19, 09:21
  #3
Medlem
Glisseurs avatar
Håller med dig, många svenskar bor i Norge och i synnerhet förr i tiden var det många svenska program på norsk TV för deras utbud var ren skit. Gällande danskan har jag hört att de kan läsa språket väldigt bra men inte förstå det i tal. Varför de envisas med detta vet jag inte, kanske har det med lillebroskomplexet att göra?
Citera
2017-05-19, 12:19
  #4
Medlem
Frawjons avatar
I den här tråden kom vi ju fram till att norrmän förstår 95% talad svenska och 84% danska, medan svenskar förstår 99% norska och 69% danska, så norrmän förstår danskar bättre än vad svenskar gör, men de förstår oss svenskar lite sämre än vad vi förstår dem.

Sedan finns det två norska språk eller möjligen tre, då det finns bokmål, nynorsk och en sorts högnorska som talas officiellt.
Citera
2017-05-19, 12:55
  #5
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Såg en film på Youtube från "Nordisk språk i Skole" där Norrmännen hävdar att dem är unika för att dem kan både Svenska och Danska.

Enligt statistik så är Norrmännen bäst. Sedan kommer Svensken och sist Dansken. Dansken har problem att skilja mellan Norska och Svenska i många meningar.

Men jag hävdar att Norrmännen fuskar lite här.
För det första så anser jag att Norrmännen inte alls är så duktig på Danska enligt vad jag personligen har frågat Norrmän.

Många Norrmän läser Svensk media väldigt mycket och Svensk TV producerar mest film än Norrmännen som släpper knappt något.

Allt detta har självklart gjort en påverkan på Norska folket att dem har enkelt kunnat ta del av Svenska språket.

Sedan anser jag att den enda riktiga orsaken varför Norrmännen anser sig förstå Svenska än vad en Svensk förstår Norska, är för att i Sverige uttalar vi samma ord medan i Norge så använder dem dialekt i ta mig fan alla meningar.

En Norrman kan man avslöja direkt vart den kommer ifrån då alla Norrmän har olika stavningar och talesätt. Jämfört med Svenska språket då är Svenska språket grymmt stabilt.

Frågor:
Varför envisas Norrmännen med att dem förstår Svenska språket bättre än oss när dem själva talar dialekt och vi Svenskar talar inte dialekt?

Detta är ju helt självklart och Norrmännen borde inte alls få beröm för att dem är #1 i statistiken. Snarare skulle jag vilja säga att Svensken är #1 när det kommer att tala rent och förståeligt så andra ska förstå.

Vad tror ni? Statistiken är vinklad.
Men för HELVETE! Detta är ju ändå språkforumet, klarar man inte av att skilja på de och dem, skriv för helvete dom konsekvent. I kombination med ditt i övrigt virriga och felaktiga språk gör det dina inlägg närmast obegripliga.
(alla dina 'dem' ovan borde varit 'de').

OnT så talar svenskar också dialekt, och det är hyfsat lätt att höra varifrån en person ursprungligen kommer.
Citera
2017-05-19, 22:26
  #6
Medlem
Efter att jag pallat läsa igenom ditt inlägg som är fullt av diverse språkfel så kan jag bara säga så här att norrmännen förstår danska och svenska bäst då norskan delar sitt vokabulär med danskan i mycket större grad än svenskan. Danskan var fram till slutet av 1800-talet det officiella skriftspråket i Norge, och det har givetvis starkt präglat det norska språket. Även om uttalet skiljer sig åt är orden tämligen lika varandra. Men varför det norska uttalet i större drag liknar det svenska är just att danskan i detta fall gått sin egna utveckling där det under medeltiden tillkom de så kallade "blöta konsonanterna". Ett exempel är hur bok blev till bog osv., alltså de konsonanter som för oss låter grötiga är från denna tid. Alltså att danskan i sig utvecklade sig ifrån de andra fastlandsskandinaviska språken.
Citera
2017-05-19, 23:55
  #7
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Men för HELVETE! Detta är ju ändå språkforumet, klarar man inte av att skilja på de och dem, skriv för helvete dom konsekvent. I kombination med ditt i övrigt virriga och felaktiga språk gör det dina inlägg närmast obegripliga.
(alla dina 'dem' ovan borde varit 'de').

OnT så talar svenskar också dialekt, och det är hyfsat lätt att höra varifrån en person ursprungligen kommer.

Käft.

Svenskar talar dialekt på hemmaplan. Men Norrmännen talar alltid dialekt och följer inte någon standard alls.
Detta är orsaken varför Svenskar förstår Norska sämre än vad Norrmän förstår Svenska, än fast det inte är så stor skillnad.

Slutsats: Norrmän följer inte en språkstandard, medan Svenskarna är duktiga på att göra det så vi gör oss enkla att förstå. Till skillnad från Norrmännen.
Citera
2017-05-19, 23:59
  #8
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EagleswordTW
Efter att jag pallat läsa igenom ditt inlägg som är fullt av diverse språkfel så kan jag bara säga så här att norrmännen förstår danska och svenska bäst då norskan delar sitt vokabulär med danskan i mycket större grad än svenskan. Danskan var fram till slutet av 1800-talet det officiella skriftspråket i Norge, och det har givetvis starkt präglat det norska språket. Även om uttalet skiljer sig åt är orden tämligen lika varandra. Men varför det norska uttalet i större drag liknar det svenska är just att danskan i detta fall gått sin egna utveckling där det under medeltiden tillkom de så kallade "blöta konsonanterna". Ett exempel är hur bok blev till bog osv., alltså de konsonanter som för oss låter grötiga är från denna tid. Alltså att danskan i sig utvecklade sig ifrån de andra fastlandsskandinaviska språken.

Eller så är det så att Norrmännen inte har en språkstandard.
Om jag säger "Jag förstår Norska bra!". Då kan man ha rätt att ställa motfrågan "Vilken dialekt? Vilket skriftspråk?"

Om jag säger "Jag förstår Svenska bra". Då kan man inte stätta en motfråga "Vilken dialekt? Norrländska eller Skånsk skrift?"

För Skånska är inte Svenska. Skånska är Skånska. Samma sak med Norrländska. Norrländska har egna ord som inte övriga Sverige har.

I Norrland gör man ingen skillnad på dem och de. Man säger "He" till exakt allt. Sedan är vaccum i munnen ett annat ord för "Ja".
Citera
2017-05-20, 00:29
  #9
Medlem
Att normännen vårdar sina dialekter gör ju att de blir språkligt smartare än svenskar och danskar. Är man vid variation inom sitt eget skandinaviska språk är inte steget jättelångt till att förstå andra skandinaviska språk, men är man helt fastkörd i att där bara finns ETT sätt att uttala saker och ting på - ja, då får man det ju lite svårare när folk kommer med helt andra uttal. Svenskar och danskar är helt enkelt språkligt dumma pga intolerans för variationer i uttal.
Citera
2017-05-20, 09:12
  #10
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

I Norrland gör man ingen skillnad på dem och de. Man säger "He" till exakt allt. Sedan är vaccum i munnen ett annat ord för "Ja".
Det borde du också göra, då skulle det bli rätt oftare än nu.
I övrigt har du, som vanligt, fel.
Citera
2017-05-21, 18:22
  #11
Moderator
Hamilkars avatar
Rubriken språktvättad och därigenom begripligare. Originalrubrik: Norrmännens envishet att den förstår bäst Svenska och Danska

/Mod.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback