• 8 181 online
  • 1 101 307 medlemmar
  • 57 357 079 inlägg
2017-04-19, 11:26
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Skulle jag bosätta mig i vildmarken permanent så skulle jag för det första ta ställning till om jag skulle bo i hydda eller i ett litet hus. Vintertid när termometern kryper under 20 minusgrader så är naturligtvis ett litet hus en fördel. Mao, jag skulle kontakta en markägare och höra med denna om jag kunde få hyra/arrendera ex 1 ha mark och spika upp en friggebod på 15 kvm. Som gentjänst för att jag fick hyra/arrendera markbiten så skulle jag erbjuda markägaren att jag höll skogen ren från stormfällningar mm.

Isolera friggeboden maximalt och sätta in en spis/öppen spis för att kunna laga mat och få värme i "huset" vintertid. Allt detta skulle jag kunna göra utan att ansöka till myndigheterna om tillstånd. Livsföringen skulle bli både praktisk och spartansk. Enda problemet är väl vattenfrågan och tillgång på mat och dryck. Men förhoppningsvis är väl markägaren en bonde som erbjuder mig dessa tjänster mot motprestation.

För övrigt, att dricka ytvatten från bäckar och vattendrag funkade säkert för några hundra år sedan men inget jag skulle våga mig på idag med tanke på alla dioxiner.

Ut och ta prover först innan du bosätter dig då? Jag tvivlar på att alla Sveriges små bäckar och vattendrag är fulla av gifter. Men de vattendrag som ligger nära industriområden, antika som nya, bör man vara väldigt misstänksam mot.

Ser du grodor, massor av insekter och larver i vattnet så är det förmodligen säkert att dricka. Man bör ändå alltid filtrera och koka sjövatten eftersom det finns mycket amöbor, e-coli och annat som kan ge magbesvär. Men rinnande källvatten skall inte vara något problem, speciellt inte i fjällen.

Senast redigerad av SituationReport 2017-04-19 kl. 11:29.
Citera
2017-04-19, 11:30
Avstängd
Har tänkt i dom banorna sen jag var 12, det som håller mig tillbaka är brist på mänsklig kontakt. hade jag en flickvän som ville haka hade ja dragit idag!
Citera
2017-05-09, 08:41
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Härom dagen, eller om det var härom veckan hade STV letat upp Ulf Svensson, en leva-hela-livet-i-skogen människa från trakterna kring Söderköping tror jag.

Ulf har ju verkligen genomfört det ni drömmer om i den här tråden. Han har också vänner bland de vanliga dödliga i trakten, som brukar sticka åt honom en och annan godbit - av en av dem hade han nyligen fått en lite mer permanent koja av plywood.

Så ställer TV-reporten den vibrerande frågan:
"Nå - hur är det där ute i skogen"?
"Det är som vanligt", blev svaret.
Så nu vet ni vad som väntar.

Lite sent, visserligen - men här är länken till texten + inslaget.

Uffe har bott i skogen i 50 år
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...skogen-i-50-ar
Citat:
Det är först de senaste åren som Uffe Svensson har börjat prata med människor överhuvudtaget.

– För femton år sedan gick han omkring med en plastpåse på huvudet och tittade ner i marken och svarade inte folk som försökte få kontakt med honom. Han var helt sluten och hade vänt sig ifrån samhället, berättar Torsten.

Kanske är det just det att flera i Uffes omgivning har visat att de bryr sig om honom, som har fått honom att öppna sig mer och mer.
Citera
2017-05-13, 15:43
Medlem
Harbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PellAlsing
Alltså, hur hade du tänkt ladda telefonen?

Äldre generationens mobiler håller en laddning i drygt 2-3 veckor i standby läge. Ringer man bara nån enstaka gång varje dag så håller batteriet 2 veckor om man har lite flyt. Annars är det mobil av som gäller, precis som vid vilken vandring eller ÖVL som helst.

Solceller funkar också ypperligt.
Citera
2017-05-19, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
Äldre generationens mobiler håller en laddning i drygt 2-3 veckor i standby läge. Ringer man bara nån enstaka gång varje dag så håller batteriet 2 veckor om man har lite flyt. Annars är det mobil av som gäller, precis som vid vilken vandring eller ÖVL som helst.

Solceller funkar också ypperligt.

Mobiltelefoner och solceller...du vill ha lite av båda världar? tänker du som rubriken lyder så bör du avgifta dig från elektronisk skit, annars lär du flytta tillbaka till civilisationen illa kvickt.
Citera