• 7 947 online
  • 1 101 307 medlemmar
  • 57 357 075 inlägg
2013-04-27, 10:44
Medlem
ReggaeWigges avatar
Hur stor är chansen att man får cancer av snus? om jag förstått det rätt så det bara bara en bråkdel av chansen att få cancer av cigg. Men hur stor är egentligen chansen? man kan ju leva med gula tänder och ett halv taskigt tandkött.

trevlig helg FB:are!
Citera
2013-04-27, 10:54
Avstängd
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReggaeWigge
Hur stor är chansen att man får cancer av snus? om jag förstått det rätt så det bara bara en bråkdel av chansen att få cancer av cigg. Men hur stor är egentligen chansen? man kan ju leva med gula tänder och ett halv taskigt tandkött.

Chans? Du menar väl ändå risk?
Det är så här, att för att utveckla cancer så krävs det
taskiga gener. Man kan inte säga att man får cancer per automatik av snusning.
Vissa kan supa snusa röka och knarka som svin, men de överlever, medan vissa
renlevnadsmänniskor dör av ett bloss.

Jag tror att "risken" är rätt liten, kolla statistiken.
Citera
2013-04-27, 10:55
Medlem
Istället för en massa inlägg om jag tror ditten, och jag tror datten, så är det väl lika bra o länka till någon som understödjer sina ord med hjälp av forskningen.
http://tobaksfakta.se/fakta/halsoeffekter-av-snus/
Citera
2013-04-27, 10:57
Medlem
ReggaeWigges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Chans? Du menar väl ändå risk?
Det är så här, att för att utveckla cancer så krävs det
taskiga gener. Man kan inte säga att man får cancer per automatik av snusning.
Vissa kan supa snusa röka och knarka som svin, men de överlever, medan vissa
renlevnadsmänniskor dör av ett bloss.

Jag tror att "risken" är rätt liten, kolla statistiken.
ja menade risk, tack=)
Citera
2013-04-27, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReggaeWigge

Din fråga har ju givetvis inget givet svar, alla är vi individer med olika förutsättningar inför olika påverkan. Även under lika påverkan.
En fingervisning kan vara hur avhandlat, utforskat, uttjatat och utmanglat ett ämne blir så fort det visar sig farligt. Det finns en lång tradition av att tugga och röka örter för att få nån slags stimulans och välbefinnande, och vårt vanliga snus som vi har idag har ju inte till närmelsevis kommit att synas i det rampljus som diverse röka har gjort.
Jämför kat med injicerade eller inhalerade droger på det narkotiskaklassade planet t.ex.

Tumregel nr1 här i världen är att; Är det stimulerande och dyrt - är det med all säkerhet ohälsosamt. Det goda livet har helt enkelt sitt pris, ibland två.
Men... skulle man använda all skrämselpropaganda som publiceras som statistik så skulle vår medellivslängd vara ett fucking jävla mirakel. Men nu finns det ju dom som aldrig röker, snusar, super eller knarkar... Dom lever på tallbarrssoppa, ginseng och fiskleverolja men inte fan blir dom 1500 år gamla ändå.

Så visst kan säkert snus ge cancer, men du kan nog inte va alltför säker på din bädd att det var det som gjord'et.
Citera
2013-04-27, 12:28
Avstängd
Avva66s avatar
Är du orolig över döden, så ge fan i det.
Men jag är övertygad om att oro skapar fler dödsfall än snus i alla fall.
Citera
2013-04-27, 12:55
Medlem
Pardons avatar
Ptja, eftersom att varningstexten numera är "Denna tobaksvara kan skada din hälsa och är beroendeframkallande" så tror jag inte att kopplingen mellan cancer och snus är särskilt tydlig. För du kan lite på att det hade stått på dosorna i så fall. Men visst, som med allt annat, vill du vara på den säkra sidan så kanske du bör låta bli.
Citera
2017-05-11, 18:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Myten kanske äntligen får ett slut nu. Har också hört detta men nu borde det väl då vara bevisat en gång för alla.

Citat:
Snusning innebär ingen risk för cancer i bukspottkörteln.
Det är slutsatsen i en ny stor vetenskaplig studie från Karolinska Institutet.
– Vi ser inget samband, säger professor Cecilia Magnusson som är en av forskarna bakom studien.

Cancerläkaren Lars–Erik Rutqvist som arbetar för tobaksbolaget Swedish match, har sedan tidigare varit mycket kritisk mot det påstådda sambandet mellan snus och bukspottskörtelcancer.
Redan 2005 sa han i Aftonbladet att det var ”osaklig skrämselpropaganda” och att han aldrig haft en patient som fått cancer av snus.
– Det är väldigt värdefullt att den här nya studien nu kommit. De svenska hälsomyndigheterna och även många av mina kollegor har tidigare gått helt vilse i den här frågan. Man har inte haft något stöd i folkhälsostatistiken när man påstått av snus orsakar cancer, snarare tvärtom, säger han.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...lig-cancerform
Citera
2017-05-11, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Myten kanske äntligen får ett slut nu. Har också hört detta men nu borde det väl då vara bevisat en gång för alla.

Bukspottskörtelcancerrisken visste jag inte ens om däremot borde väl risken för munhålecancer öka om man snusar?
Citera
2017-05-11, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Är du orolig över döden, så ge fan i det.
Men jag är övertygad om att oro skapar fler dödsfall än snus i alla fall.

Långvarig, destruktiv oro är i längden betydligt mycket mer skadligt för kroppen än snus.

Men snus är ju precis som cigaretter, cancerframkallande, fast inte i alls samma utsträckning. Men man kan kort och gott säga att alla laster, allting som skadar kroppen, som tär på dess vitala reserv, kan ge eller åtminstone bidra till sjukdomar varav cancer är en av dem.

Med det sagt, snus är ett bättre alternativ än cigaretter, för den som känner sig tvungen att bruka tobak i någon form.
Citera
2017-05-19, 23:30
Medlem
Mr.Woodss avatar
Den förhöjda risken för cancer i pankreas man talat om, men som nu tydligen skall vara omdiskuterad, har sagts ligga på omkr. 60%, vilket är att jämföra med den förhöjda risken för lungcancer vid cigarettrökning på omkr. 1500%.
Att nikotin ökar risken för att utveckla diabetes typ 2 är att betrakta som klarlagt.
Citera