Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-19, 23:13
  #1
Medlem
Ska till spanien på måndag och kommer hem(?) den 1a juni. I mitt huvud har jag tänkt att vi åkt hem i maj, så har ju inte skaffat nytt pass. Mitt pass går ju ut den sista maj. Så på ditresan är det lugnt men hemresan så har jag ett pass som kommer ha varit ogiltigt i endast 10 timmar.

Kommer jag att komma hem ifall jag kör på detta passet eller kommer den nörden som kollar mitt pass åka hem stolt den dagen för att han hindrade en svensk komma hem med ett pass som precis blev ogiltigt?

^ Isåfall, vad är bästa lösningen? Provisoriskt pass?

Blir jobbigt för mig o skaffa ett provisoriskt pass eftersom jag måste till Malmö imorgon tidigt (har över 20 mil dit) för att köpa ett för 1000kr sen tillbaka samma dag för att sedan åka förbi Malmö på söndag till måndag natt..

TILLÄGG: SAS, som jag ska åka med, har skrivit på sin hemsida att de ej har passkontroll när man åker inom Schengenområdet, där både Spanien och Sverige är med.
Citera
2017-05-19, 23:20
  #2
Medlem
Manboiiis avatar
Du behöver inte pass?...
Citera
2017-05-19, 23:22
  #3
Medlem
Du kommer inte få åka på det där passet, det ska vara giltigt minst 6 månader framåt.

Du kommer förmodligen inte ens få lämna Sverige.

OM du inte hinner fixa ett provisoriskt pass innan avgång.
Citera
2017-05-19, 23:22
  #4
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yuppi88
Ska till spanien på måndag och kommer hem(?) den 1a juni. I mitt huvud har jag tänkt att vi åkt hem i maj, så har ju inte skaffat nytt pass. Mitt pass går ju ut den sista maj. Så på ditresan är det lugnt men hemresan så har jag ett pass som kommer ha varit ogiltigt i endast 10 timmar.

Kommer jag att komma hem ifall jag kör på detta passet eller kommer den nörden som kollar mitt pass åka hem stolt den dagen för att han hindrade en svensk komma hem med ett pass som precis blev ogiltigt?

^ Isåfall, vad är bästa lösningen? Provisoriskt pass?

Blir jobbigt för mig o skaffa ett provisoriskt pass eftersom jag måste till Malmö imorgon tidigt (har över 20 mil dit) för att köpa ett för 1000kr sen tillbaka samma dag för att sedan åka förbi Malmö på söndag till måndag natt..

TILLÄGG: SAS, som jag ska åka med, har skrivit på sin hemsida att de ej har passkontroll när man åker inom Schengenområdet, där både Spanien och Sverige är med.


Använd ditt id-kort.
Citera
2017-05-19, 23:22
  #5
Medlem
Ingen expert i ämnet. Men jag tror det är helt lugnt för din del.
__________________
Senast redigerad av blaha95 2017-05-19 kl. 23:24.
Citera
2017-05-19, 23:49
  #6
Medlem
Har du svenskt körkort eller annan id-handling så räcker det. Du behöver inget pass till Spanien.
Citera
2017-05-20, 00:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Har du svenskt körkort eller annan id-handling så räcker det. Du behöver inget pass till Spanien.

svenskt körkort är ej giltigt som legitimation:
http://www.eu-upplysningen.se/faq/Fr...asset-inom-EU/

Man bör ha med sig pass eller nationellt id kort, båda tillverkas hos polisen
Citera
2017-05-20, 00:11
  #8
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passtb
Du kommer inte få åka på det där passet, det ska vara giltigt minst 6 månader framåt.

Du kommer förmodligen inte ens få lämna Sverige.

OM du inte hinner fixa ett provisoriskt pass innan avgång.
Nej Spanien är ett schengenland..
Lite förvånad att folk fortfarande saknar de mest basala kunskaperna om vad vi gått med i för samarbeten vad gäller EU och Schengen.

@TS, det ska inte vara något problem, enda som skulle kunna hindra dig är flygbolaget i så fall.
Men eftersom du skriver att SAS inte har någon passkontroll så ser jag inget hinder.
Citera
2017-05-20, 00:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nej Spanien är ett schengenland..
Lite förvånad att folk fortfarande saknar de mest basala kunskaperna om vad vi gått med i för samarbeten vad gäller EU och Schengen.

@TS, det ska inte vara något problem, enda som skulle kunna hindra dig är flygbolaget i så fall.
Men eftersom du skriver att SAS inte har någon passkontroll så ser jag inget hinder.
Det må vara ett Schengen land men såhär skriver sas på sin egen hemsida: "SCHENGEN-LÄNDER

För resa mellan Schengen-länder har personkontrollerna vid gränserna numera tagits bort. Trots det behöver du ha pass eller det nya nationella id-kortet med dig, eftersom det är de enda handlingar som visar ditt medborgarskap. "

Nu utgick ifrån att ts inte har något nationellt id-kort.

Står också såhär på flygbolagets hemsida:

"TILLFÄLLIGA GRÄNSKONTROLLER FÖR EU OCH SCHENGEN-LÄNDER
Italien: Under 10-30 maj 2017 tillfällig gränskontroll för EU och Schengen-länderna."
Citera
2017-05-20, 00:29
  #10
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passtb
Det må vara ett Schengen land men såhär skriver sas på sin egen hemsida: "SCHENGEN-LÄNDER

För resa mellan Schengen-länder har personkontrollerna vid gränserna numera tagits bort. Trots det behöver du ha pass eller det nya nationella id-kortet med dig, eftersom det är de enda handlingar som visar ditt medborgarskap. "

Nu utgick ifrån att ts inte har något nationellt id-kort.

Står också såhär på flygbolagets hemsida:

"TILLFÄLLIGA GRÄNSKONTROLLER FÖR EU OCH SCHENGEN-LÄNDER
Italien: Under 10-30 maj 2017 tillfällig gränskontroll för EU och Schengen-länderna."
Anledningen till varför man måste bära med sig pass är för att kunna bevisa sitt medborgarskap ifall polisen skulle stoppa en t.ex ute på gatan.
TS pass går ut 10 timmar innan hemresa, ser inte varför detta skulle bli något problem.

För det andra är Italien och Spanien inte samma land vad jag vet
Citera
2017-05-20, 03:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Anledningen till varför man måste bära med sig pass är för att kunna bevisa sitt medborgarskap ifall polisen skulle stoppa en t.ex ute på gatan.
TS pass går ut 10 timmar innan hemresa, ser inte varför detta skulle bli något problem.

För det andra är Italien och Spanien inte samma land vad jag vet

Frågan är om jag vågar ta den risken. Jag ska ju inte behöva visa upp det enligt SAS men vem vet vad det som händer när jag är där.
Citera
2017-05-20, 06:54
  #12
Medlem
RastaSouls avatar
Oh hur tryggt känns det om det dkulle uppstå komplikationer? Planets resetid flyttade fram på grund av väder eller terro hot. Eller piloten är försvunnen bland horkvarteren?
Då står du där! Hoppas det lyfter om 10 h
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2841231

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback