Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-19, 22:59
  #1
Medlem
Har efter lite efterforskning förstått att det är en macbook Pro jag ska ha. Har precis börjat fota och behöver en dator till lite fotoredigering. Spelar endast FM så den behöver inte vara någon speldator.
Ska jag välja 13 skärmen med 8gb ram, i5 och 256gb ssd för ca 15.000 eller ska jag lägga till 4k och köpa 15 tummare med i7, 16gb ram?
Citera
2017-05-19, 23:02
  #2
Medlem
elmhedens avatar
Skulle gå på den större om jag var du. Se till att köpa retina-skärmen.
Citera
2017-05-19, 23:05
  #3
Medlem
Om du ändå ska slösa pengar på undermålig hårdvara så kan du göra det ordentligt och ta 15"aren.
Citera
2017-05-19, 23:35
  #4
Medlem
RaketDoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Skulle gå på den större om jag var du. Se till att köpa retina-skärmen.
finns bara retina skärm på macbook pro.
Förövrigt hade jag tagit 15" Om du skall ha den att jobba med, skönt med stor skärm när man skall redigera foton.
Citera
2017-05-20, 05:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stranne9
Har efter lite efterforskning förstått att det är en macbook Pro jag ska ha. Har precis börjat fota och behöver en dator till lite fotoredigering. Spelar endast FM så den behöver inte vara någon speldator.
Ska jag välja 13 skärmen med 8gb ram, i5 och 256gb ssd för ca 15.000 eller ska jag lägga till 4k och köpa 15 tummare med i7, 16gb ram?

Siktar du på den senaste modellen eller förra? Båda är väldigt bra bärbara om än med högt pris och med sina Apple-egenheter som kanske inte passar alla.

De har mycket bra andrahandsvärde vilket delvis försvarar det högre nypriset.

Om inte den fysiska storleken är kritisk för dig för portabiliteten så skulle jag absolut välja en 15". Det skiljer inte så dramatiskt mycket i mått men den större skärmytan blir man fort bortskämd med.

Jag skulle ha väntat några månader till, om möjligt, då det ryktas om att Apple är på G att släppa uppgraderade versioner med nyare processorversioner etc.

Köpa begagnat från seriösa säljare kan också vara ett alternativ där man kan få en bra o frisk dator för ett mer fördelaktigt pris.
Citera
2017-05-20, 14:13
  #6
Medlem
passports avatar
Har själv den nya Macbook Pro 13 " TB och tycker att det är en väldigt fin dator, fungerar bra att redigera foton på också. Behöver man större skärm kan man bara koppla in en extern.

För mig var valet enkelt eftersom jag behöver kunna ta med mig datorn till Jobb/plugg och på resor. Ska du ha en dator bara för hemmet kan man lika gärna köpa en 15" eller helst en IMAC 4k.
Citera
2017-05-21, 10:58
  #7
Medlem
Timpppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denavtrubbade
Om du ändå ska slösa pengar på undermålig hårdvara så kan du göra det ordentligt och ta 15"aren.

Och trots "undermålig" hårdvara så finns det inget som slår upplevelsen i Macbook Pro
Citera
2017-05-29, 23:45
  #8
Medlem
sk33s avatar
Bäst är att satsa på modellen med medelstor skärm, 15"-modellerna har bättre processorer än de småskärmiga modellerna som får nöja sig med tvåkärniga processorer. Överlag bättre grafikkort på 15"-modellerna också.

Med en medelstor skärm på 15" klarar man dessutom fotoredigering bättre tycker jag. (eller så får man väl pynta ut för en stationär skärm som man kan koppla in när man har datorn på skrivbordet)

Macar brukar man kunna ha några år om man satsat lite extra på CPU och RAM, jag har själv 8GB nu men skulle gärna ha 16 och funderar på att sätta i lite mer. (har modell som går att expandera)

Tvåkärnig CPU och 8GB minne är lite lite om man ska betala de summor det trots allt handlar om - även om man klarar sig så finns risken man ångrar sig om något år eller får mer avancerade vanor (program)

(Tveklöst verkar 2015 års Macbook Pro 15" mer prisvärd än 2016 om man kan hitta dem)
__________________
Senast redigerad av sk33 2017-05-29 kl. 23:49.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback