• 8 181 online
  • 1 101 307 medlemmar
  • 57 357 079 inlägg
2017-05-03, 03:13
Medlem
Durcherrss avatar
Fenicierna seglade till och bodde även i Storbritannien. Där kontrollerade de bland annat den "hemliga" (och eftertraktade) handeln av tenn tills romarna besegrade dem i de puniska krigen och fick reda på hur de utförde sin skeppshandel. Herodotus skrev om detta:

Citat:
Of the extreme tracts of Europe towards the west I cannot speak with any certainty; for I do not allow that there is any river, to which the barbarians give the name of Eridanus, emptying itself into the northern sea, whence (as the tale goes) amber is procured; nor do I know of any islands called the Cassiterides (Tin Islands), whence the tin comes which we use. For in the first place the name Eridanus is manifestly not a barbarian word at all, but a Greek name, invented by some poet or other; and secondly, though I have taken vast pains, I have never been able to get an assurance from an eye-witness that there is any sea on the further side of Europe. Nevertheless, tin and amber do certainly come to us from the ends of the earth. (Herodotus, Histories, 3:115)

Strabo:

Citat:
The Cassiterides are ten in number, and lie near each other in the ocean towards the north from the haven of the Artabri [Celtic tribe]. One of them is desert, but the others are inhabited by men in black cloaks, clad in tunics reaching to the feet, girt about the breast, and walking with staves, thus resembling the Furies we see in tragic representations. They subsist by their cattle, leading for the most part a wandering life. Of the metals they have tin and lead; which with skins they barter with the merchants for earthenware, salt, and brazen vessels. Formerly the Phœnicians alone carried on this traffic from Gades, concealing the passage from every one; and when the Romans followed a certain ship-master, that they also might find the market, the shipmaster of jealousy purposely ran his vessel upon a shoal, leading on those who followed him into the same destructive disaster; he himself escaped by means of a fragment of the ship, and received from the state the value of the cargo he had lost. The Romans nevertheless by frequent efforts discovered the passage, and as soon as Publius Crassus, passing over to them, perceived that the metals were dug out at a little depth, and that the men were peaceably disposed, he declared it to those who already wished to traffic in this sea for profit, although the passage was longer than that to Britain. Thus far concerning Iberia and the adjacent islands.

(Strabo: Geography, 3:5:11)

"The Tin Island" ("tenn-öarna") fanns i Cornwall:

Citat:
“Minerals in the granite"

The Scillonian granite you see now was a few kilometres underground when it solidified, a process which took millions of years. The chemical composition of the granite shows that it was formed from rocks that melted deep in the Earth’s crust. Whilst still molten, the cooling granite was stressed by Earth movements, leading to flow and alignment of early formed crystals in the granite. Similar movements after it had solidified, made cracks and joints. These cracks have since been exploited by weathering and erosion, forming the spectacular tors seen around the islands. In some places, minerals crystallised out from fluids injected into the cracks. Over much of Cornwall these fluids contained commercially valuable metals, such as tin and copper. The Scilly pluton is unusual as it seems to lack these metal ores, but it does have veins of white quartz and black fibrous tourmaline.

Källa: http://naturalhistoryofscilly.info/

Citat:
In his Bibliotheca historica, written in the 1st century BC, Diodorus Siculus described ancient tin mining in Britain. "They that inhabit the British promontory of Belerion by reason of their converse with strangers are more civilised and courteous to strangers than the rest are. These are the people that prepare the tin, which with a great deal of care and labour, they dig out of the ground, and that being done the metal is mixed with some veins of earth out of which they melt the metal and refine it. Then they cast it into regular blocks and carry it to a certain island near at hand called Ictis for at low tide, all being dry between there and the island, tin in large quantities is brought over in carts." Pliny, whose text has survived in eroded condition, quotes Timaeus of Taormina in referring to "insulam Mictim", "the island of Mictim" [sic], where the m of insulam has been repeated.[12] Several locations for "Ictin" or "Ictis", signifying "tin port"[13] have been suggested, including St. Michael's Mount,[14] but, as a result of excavations, Barry Cunliffe has proposed that this was Mount Batten near Plymouth. A shipwreck site with ingots of tin was found at the mouth of the River Erme not far away,[15] which may represent trade along this coast during the Bronze Age, although dating the site is very difficult.[16] Strabo reported that British tin was shipped from Marseille.

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Mining...us.27s_account

Citat:
The deposits of tin in the ancient world were usually small and not very plentiful. The Phoenicians discovered the tin deposits of the British Isles through their own exploring and seeking out of new products and markets for them. They kept the knowledge of the Cornish tin mines a closely guarded secret so they could control trade in the metal and charge a high price for it. After the Punic wars, Carthage, the one remaining city of the Phoenicians, became less and less an important economic power. With their well - known efficiency and thoroughness, the Romans counted access to the British tin mines as one of the advantages of conquering the island. Julius Caesar knew of the importance of British tin when he invaded the island in 55 to 54 B.C. After the conquest of Britain during the reign of Claudius, the Romans were in control of most of the world's supply of the metal. Hence, the closely guarded treasure secret of Britain's tin passed hands from the Phoenicians to the Romans.

The fact that tin trade existed is too well attested to need proof. Herodotus as early as 445 BC speaks of the British Isles as the Tin Islands or Cassiterides. Pytheas (352-323 BC) mentions the tin trade, as does also Polybius (circa 160). Diodorus Siculus gives a detailed description of the trade. He tells us that the tin was mined, beaten into squares, and carried to an island called Ictis, joined to the mainland at low tide, which is generally held to be Mount St. Michael in Cornwall, although some have identified it with Falmouth. Thence it was shipped to Morlais, and transported across France on pack horses to Marseilles. From Marseilles it was again shipped to Phoenicia. Innumerable ancient workings in Cornwall still attest the trade, and tin is still mined there today.
Lord Avebury and Sir John Evans held the opinion that the trade existed as early as 1500 BC, and Sir Edward Creasy writes: "The British mines mainly suppled the glorious adornment of Solomon's Temple". This matter ties in very well with the involvement of Phoenician builders with construction of Solomon's Temple...

Källa: http://phoenicia.org/britmines.html
Senast redigerad av Durcherrs 2017-05-03 kl. 03:21.
Citera
2017-05-03, 03:20
Medlem
Durcherrss avatar
Los Lunas-stenen:

Citat:
The Los Lunas Decalogue Stone is a large boulder on the side of Hidden Mountain, near Los Lunas, New Mexico, about 35 miles (56 km) south of Albuquerque, that bears a very regular inscription carved into a flat panel.[1] The stone is also known as the Los Lunas Mystery Stone or Commandment Rock. The inscription is interpreted to be an abridged version of the Decalogue or Ten Commandments in a form of Paleo-Hebrew.[2] A letter group representing tetragrammaton YHWH, or "Yahweh," makes three appearances. The stone is controversial in that some claim the inscription is Pre-Columbian, and therefore proof of early Semitic contact with the Americas.[3]

...The reported 1880s date of discovery is important to those who believe that the stone is pre-Columbian. However, the Paleo-Hebrew script, which is closely related to the Phoenician script, was well known by at least 1870...

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Los_Lunas_Decalogue_Stone

---

Arkeologiska utgrävningar i Dor i Palestina (Där de doriska/spartanska grekerna kom ifrån):

Citat:
It was a fitting climax. We had been excavating at Tel Dor—an 80-acre tell, or mound, on the Mediterranean coast of Israel—for 20 exciting years. This was to be our last season. It was near the end of the dig when we found evidence of a Greek temple—the first ever discovered in ancient Palestine or Phoenicia.

On this gorgeous site overlooking the sea, we had uncovered layers (or strata, to use the archaeological term) from at least eight civilizations spanning 3,000 years: Canaanite, Sikil (one of the Sea Peoples, Aegean tribes that migrated to ancient Israel), Phoenician, Israelite, Assyrian-Persian, Hellenistic-Greek, Roman and Crusader...

Källa: http://www.baslibrary.org/biblical-a...-review/28/6/4

Stammen Manasseh hade enligt Gamla Testamentet Dor i Palestina efter utdrivningarna av de kanaaneiska stammarna:

(Joshua 17:11)
"In Issachar and in Asher, Manasseh had Beth-shean and its towns and Ibleam and its towns, and the inhabitants of Dor and its towns, and the inhabitants of En-dor and its towns, and the inhabitants of Taanach and its towns, and the inhabitants of Megiddo and its towns, the third is Napheth"

Jag kan fylla på med mycket mer information om nån vill ha...

I alla fall, judarna är inte israeliter och har aldrig varit. De "äkta judarna" var vita arier och det går att bevisa genom bland annat det jag har postat här.
Senast redigerad av Durcherrs 2017-05-03 kl. 03:54.
Citera
2017-05-13, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Jag kan fylla på med mycket mer information om nån vill ha...

Ursäkta för det sena svaret, men tack för dina inlägg, det uppskattas. Mycket intressant, och jag kan tänka mig att många svenskar (särskilt nationalistiska sådana) drar sig för att se objektivt på en fråga som denna, men jag ska gräva djupare för att bilda mig en egen uppfattning.

Om du har tid och lust får du mer än gärna posta hur mycket du vill gällande detta, iaf för egen del. Och om det kanske betraktas som spam så kan du ju alltid skapa en ny tråd om bara detta (du verkar minst sagt ha koll på ett och annat), eller i värsta fall bara PMa mig. Men jag tycker faktiskt detta förtjänar en egen tråd så att fler kan ta del av det och ge kommentarer.
Citera
2017-05-13, 20:01
Medlem
Trollfeeders avatar
Så mycket dumheter i trådstarten. Nineve var också bara en legend och man skrattade åt bibeln. Tills man hittade Nineve då...
Citera
2017-05-19, 05:28
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Ursäkta för det sena svaret, men tack för dina inlägg, det uppskattas. Mycket intressant, och jag kan tänka mig att många svenskar (särskilt nationalistiska sådana) drar sig för att se objektivt på en fråga som denna, men jag ska gräva djupare för att bilda mig en egen uppfattning.

Om du har tid och lust får du mer än gärna posta hur mycket du vill gällande detta, iaf för egen del. Och om det kanske betraktas som spam så kan du ju alltid skapa en ny tråd om bara detta (du verkar minst sagt ha koll på ett och annat), eller i värsta fall bara PMa mig. Men jag tycker faktiskt detta förtjänar en egen tråd så att fler kan ta del av det och ge kommentarer.

Tack, tack!

Jo, ser man på Bibeln och den antika historien genom judiska ögon och antar att det var rasblandade arab-judiska "semiter" som skrev Bibeln (och att de antika folkslagen som bor där idag är samma folk) - så är det oundvikligt att man, i.a.f. som vit nationalist, avfärdar den som trams. Men om man istället går igenom historiska böcker, arkeologiska fynd, inskriptioner och DNA-bevis, så får man ett helt annat perspektiv.

I.o.m. att de flesta vita nationalister tror på judarnas lögner om Bibeln och sitt eget ursprung (det brukar inte vara så smart att göra det - och speciellt inte om du är antijudisk) så går de judarnas ärenden och ger bort den vita rasens arv och västvärldens viktigaste bok till juden. På detta sätt kan även judarna lura i oss att kristendomen var en "judisk sekt" (dvs att de dumma arierna köpte en judisk lögn som inte ens judarna ville ha), att germanerna/vita var efterblivna barbarer som satt och kliade sig i arslet tills araberna och judarna gav dem sin civilisation, att judarna är "Guds folk" som alla kristna ska dyrka, landytan som kallas för "Israel" idag tillhör judarna, etc).

Sedan så är det roligt att många vita nationalister håller med om att egypterna, perserna osv var vita... Så de tvingas erkänna att dessa folkslag (som talade ett semitiskt språk) var arier, men vägrar tro på att israeliterna (som beskrivs som syrier, kaldéer, skyter, germaner, spartaner, parter, osv) också var vita arier. Har troligtvis mycket att göra med att de vill behålla sina fantasier om "Europas och européernas hedniska "ursprungsreligion"" innan "semitkristendomen" "försvagade" européerna som judarna i Hollywood ger genom tv-serier som "Vikings" och att de tror att dagens judiska traditioner, seder och annat härstammar från Gamla testamentet (det kan inte vara mer långt ifrån sanningen än så). Det folk som kallas för Jakob Israel (Israel är enbart en sädlinje som härstammar från Abrahams och Jakobs bollar - inte en landyta i MÖ) i Gamla Testamentet var liksom ett agrikulturellt krigarfolk (Isak grävde brunnar, Jakob vallade får och arbetade med kroppen, hela kulturen var baserad på krigföring, de hade en agrikulturell bondekalender, osv). Det är bara att läsa igenom hela GT så inser man detta ganska så snabbt (eller läs bara förbannelserna som den hebreiska Gudomen hotar med i 5 moseboken kapitel 28 om israeliterna inte lyder hans lagar).

Judarna har ju även arbetat hårt i flera sekler för att få bort alla historiska klassiker och annat som undervisningsmaterial i alla skolor och universitet (givetvis för att de vet att dem slår hål på alla deras lögner om Bibeln, sitt eget ursprung och européernas historia). De har aktivt förlöjligat klassikerna och fått bort all information som de ger. Det är väl även därför som många är så otroligt efterblivna idag och knappt kan nånting om den antika historien. Grekerna som skrev klassikerna kunde oftast 4-5 olika språk, utbildade sig genom värdefulla böcker och utforskade nationer, ytor och annat för att få fram sin fakta. Medelgreken från den tiden skulle nog betrakta medeleuropéen idag som gravt efterbliven.

Och när judarna hittar spartanska artefakter och annat i Palestina/MÖ från Gamla testamentets period så hävdar de att det betyder att det fanns greker som invandrade från norr (!) och sedan bosatte sig bland judar i antika Israel! Trots att det var flera 100 år innan den hellenistiska perioden och att de inte hittar några "judiska" artefakter så måste de ändå vidhålla denna lögn för att behålla sin falska identitet. Likadant är det med DNA-bevisen... När det visar sig att feniciernas DNA var "ariskt" så omkullkastar de sin tidigare (helt korrekta) teori om att de flydde från Egypten till Grekland genom att istället då hitta på en ny teori där de kom från norr (det finns liksom inga historiska dokument som styrker denna teori)! Men så måste de göra för att skydda arabernas och judarnas identitet som semiter och "bokens folk".

De slår hela tiden knut på sig själva för att upprätthålla judarnas lögner.
Senast redigerad av Durcherrs 2017-05-19 kl. 05:36.
Citera
2017-05-19, 14:50
Medlem
Citat:
Sedan så är det roligt att många vita nationalister håller med om att egypterna, perserna osv var vita... Så de tvingas erkänna att dessa folkslag (som talade ett semitiskt språk) var arier, men vägrar tro på att israeliterna (som beskrivs som syrier, kaldéer, skyter, germaner, spartaner, parter, osv) också var vita arier.

Fornegyptiskan tillhörde inte de semitiska språken, men ingår tillsammans med dessa, berberspråken m.fl. i den afroasiatiska språkfamiljen. Persiskan är ett indoeuropeiskt språk (vilka möjligen är avlägset besläktade med de afroasiatiska).
Citera
2017-05-19, 19:32
Medlem
Citat:
Absolut.

Jag kan posta mängder med arkeologiska, historiska (Homer, Strabo, Herodotus, Livy, Pliny, Diodorus Siculus, Josefus, Gamla Testamentet, inskriptioner, etc) och genetiska bevis som styrker att de semitiska (enligt historiker och Bibeln så var de äkta semiterna "arier") israeliterna var en blandning av olika "ariska" folkslag som fenicierna, spartanerna, skyterna, parterna, osv... Och att judarna härstammar från de arabisk-idumeiska stammarna som tvångskonverterades av den israelitiske generalen John Hyrcanus cirka 150 år före kristus (den Herodianska familjelinjen och en stor del av prästerskapet var iduméer). Det är därför som du hade den här konflikten i Nya testamentet där Herodes och många inom prästerskapet (som enligt Jesus i Johannesevangeliet härstammade från "lögnernas fader - djävulen") försökte utrota de tidiga kristna och mördade Jesus genom att hetsa romarna och utföra morden själva genom sina "sanhedrins".

Ska återkomma senare med en massa material som bevisar detta.
En sak bara.Fenicierna var ett semitiskt folk och därmed inga indoeuropéer.
Citera
2017-05-19, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Fornegyptiskan tillhörde inte de semitiska språken, men ingår tillsammans med dessa, berberspråken m.fl. i den afroasiatiska språkfamiljen. Persiskan är ett indoeuropeiskt språk (vilka möjligen är avlägset besläktade med de afroasiatiska).
ojojoj.egyptierna har aldrig varit vita.Det står t o m i Bibeln och även judarna dvs de ursprungliga judarna har varit mörka för de kunde utan några problem bosätta sig i Egypten och Jusef kunde dessutom bli en nära rådgivare till Faraon.I dagens Israel bor tusentals s k svarta judar.Dessa är de riktiga judarna som inte blandats med vita.
Citera
2017-05-19, 22:47
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr

Ja, om man ser på det hela genom judiska ögon så måste man ju särskilja språken och sammanblanda de med dagens mongreliserade språk som talas där idag. Judarna och de "indoeuropeiska forskarna" delar ofta in folkgrupper i olika fack beroende på vilket språk de talade - utan att ta hänsyn till att språk förändras och att ord "lånas". De delar ofta in de kroknästa hettiterna i den "indoeuropeiska" kategorin och fenicierna i den kanaaneiska (trots att de även, helt korrekt, anses vara semiter och använde sig av samma skriftsystem som israeliterna)... Bibeln däremot (och Didodorus Siculus, Strabo, Josefus, arkeologi, DNA, osv) kategoriserar fenicierna som israeliter med släktskap till spartaner, parter, perser, skyter, osv och hettiterna beskrivs som en del av den kanaaneiska populationen som skulle utrotas/drivas ut ifrån Kanaan. "Forskarna" är tvungna att kategorisera folkgrupperna tvärtemot all fakta så här för att skydda judarnas falska identitet.

Dessutom så var den semitiska akkadiskan "lingua francan" i MÖ under Gamla testamentet period (precis som engelskan idag). Den antika grekiskan, latin, dagens "indoeuropeiska" språk osv är till bredden fyllda med palaeo-hebreiska ord och det är mycket enkelt att bevisa.
Citera
2017-05-19, 22:58
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
En sak bara.Fenicierna var ett semitiskt folk och därmed inga indoeuropéer.

Precis. Läs det jag skrev istället för att tramsa.

Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
ojojoj.egyptierna har aldrig varit vita.Det står t o m i Bibeln och även judarna dvs de ursprungliga judarna har varit mörka för de kunde utan några problem bosätta sig i Egypten och Jusef kunde dessutom bli en nära rådgivare till Faraon.I dagens Israel bor tusentals s k svarta judar.Dessa är de riktiga judarna som inte blandats med vita.

Vad babblar du om? De få gånger israeliternas fenotyp nämns så beskrivs deras hy som "vit som mjölk" och ögon som "vattenpooler", osv. Både ordet "fenicier" (phoinós) och det hebreiska ordet "Adam"/"Adom" betyder "blodröd" och "att kunna visa blod i ansiket/rodna":

Citat:
The word may be derived from φοινός phoinós "blood red"...

https://en.wikipedia.org/wiki/Phoenicia

Citat:
119. adom

be dyed, made red ruddy

To show blood (in the face), i.e. Flush or turn rosy -- be (dyed, made) red (ruddy).

http://biblehub.com/hebrew/119.htm

Judarna är förövrigt ett inavlat och rasblandat nomadiskt folk, så det är inte så konstigt att det finns negerjudar, curryjudar, arabiska judar, kinesiska judar, osv.
Senast redigerad av Durcherrs 2017-05-19 kl. 23:00.
Citera