• 8 344 online
  • 1 101 307 medlemmar
  • 57 357 083 inlägg
  • 3
  • 4
2017-05-19, 22:01
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Så djävligt kanske det är. NASA var förvisso kontrollfreaks (av goda skäl) som höll hårt i sina leverantörer så jag skulle tro de har mycket ritningar sparade centralt hos NASA men kanske inte på alla smådetaljer. Det finns ju bevarade exemplar av i stort sett allt som ingick som man möjligen skulle kunna kopiera men det är ju inget litet jobb precis.

En knivig grej är alla små standardkomponenter som elektronikprylar som slutat tillverkas för länge sedan. De skulle kunna ersättas med modernare grejer men då är det inte bara att kopiera och processen med provning får göras om. Det vore ett djävla jobb och mycket måste konstrueras om men jag tror åtminstone att man skulle kunna spara en hel del utvecklingsjobb om man kopierade så mycket som möjligt från Apollo. Fast det är nog inte det man vill utan snarare göra något helt nytt och bättre.

Jobbar som konsult hos en av de större leverantörerna till Försvarsmakten. Till och med underlag från sent 90-tal är riktigt drygt att jobba med. Speciellt eftersom att det var i dom trakterna man började gå från 2D till 3D. förvånansvärt så mycket långsammare det går när det inte finns modeller att jobba med.

Äldre material har man sparat som microfilm i vissa fall. En del från 90- är bara på pappersritningar. Oj vad dom kunde rita på den tiden dock. Ritningarna är i vissa fall rena konstverken. Otroligt när en del ritat i perspektiv. Man blir avis.

Tillbaka till min poäng. Trotts dessa fina ritningar och betydligt färre underleverantörer är det en hel del information redan från 90-talet som gått förlorat. Då har ändå det här företaget haft bra koll på sina gamla underlag.

Men visst, la man ner mycket tid på det skulle man säkert kunna bygga ihop något. Det var ju trotts allt en rätt bra raket när man väl kom igång med den.
Citera
2017-05-19, 22:18
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imsofancy
Hade de varit så pass 'billigt' hade någon rik idiot redan rest till månen.
Och jag som trodde solresor var resor till solen när jag var liten
Citera
  • 3
  • 4