Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-10, 09:07
  #25
Medlem
Jag tycker att kommentarer med dyra materialval och vinsatser för över 1.000 SEK eller för den delen jäsning med kontrollerad temperatur är intressanta att läsa och parametrar jag själv gärna vill prova att spela med, men är det bra råd till nybörjare?

Material som behövs är ett väl rengjort kärl som kan tillslutas men även tillåta att luft pyser ut (dvs koldioxid). Enklast är ett köpa sig en jäshink med lock plus ett jäsrör. Kostar från ca 110 SEK.

Det som behövs i vinsatsen är fruktjuice, socker, vatten och jäst. Enklast är att köpa en vinsats (från ca 150 SEK) eller följa ett fungerande recept.

Temperaturmässigt måste man hålla sig inom de gränser som jästen tål. Att ställa jäskärlet i fönstret så det blir över 50 grader i kärlet är exempelvis dumt för då dör jästen. Jämn rumstemperatur funkar bra.

I sin enklaste form så kan nybörjaren som helt saknar material ta en ren PET flaska, hälla i 1 liter vätska med 170g sockerinnehåll (för att uppnå 10% alkohol) och därefter tillsätta jäst och låta korken på flaskan stå lite öppen för att tillåta koldioxid att pysa ut. Ställ i garderoben och vänta 3-4 veckor.

Jag tycker att man lär sig massor på den typen av övning och variationer på den, exempelvis:
- vad händer vid val av olika fruktjuicer?
- egen frukt/bär?
- olika jäst?
- mer eller mindre sockerinnehåll?
- annan jästid?
- annan temperatur?
- mer noggrann hygien?
- långtidslagring?
- tillsats av ekspån, hela frukter, kärnor, russin?

Det är en väldigt långsam hobby det här om man inte kör flera experiment parallellt.
Citera
2017-05-11, 10:54
  #26
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Jag tycker att kommentarer med dyra materialval och vinsatser för över 1.000 SEK eller för den delen jäsning med kontrollerad temperatur är intressanta att läsa och parametrar jag själv gärna vill prova att spela med, men är det bra råd till nybörjare?

Material som behövs är ett väl rengjort kärl som kan tillslutas men även tillåta att luft pyser ut (dvs koldioxid). Enklast är ett köpa sig en jäshink med lock plus ett jäsrör. Kostar från ca 110 SEK.

Det som behövs i vinsatsen är fruktjuice, socker, vatten och jäst. Enklast är att köpa en vinsats (från ca 150 SEK) eller följa ett fungerande recept.

Temperaturmässigt måste man hålla sig inom de gränser som jästen tål. Att ställa jäskärlet i fönstret så det blir över 50 grader i kärlet är exempelvis dumt för då dör jästen. Jämn rumstemperatur funkar bra.

I sin enklaste form så kan nybörjaren som helt saknar material ta en ren PET flaska, hälla i 1 liter vätska med 170g sockerinnehåll (för att uppnå 10% alkohol) och därefter tillsätta jäst och låta korken på flaskan stå lite öppen för att tillåta koldioxid att pysa ut. Ställ i garderoben och vänta 3-4 veckor.

Jag tycker att man lär sig massor på den typen av övning och variationer på den, exempelvis:
- vad händer vid val av olika fruktjuicer?
- egen frukt/bär?
- olika jäst?
- mer eller mindre sockerinnehåll?
- annan jästid?
- annan temperatur?
- mer noggrann hygien?
- långtidslagring?
- tillsats av ekspån, hela frukter, kärnor, russin?

Det är en väldigt långsam hobby det här om man inte kör flera experiment parallellt.


Det är förstås en tolkningsfråga, men är den som ber om råd picky nog att specifikt vilja ha rödvin, som motsats till alkoholhaltig dryck med karaktär åt vinhållet, så tror jag det är en bra idé att tipsa om kvalitetsvinsatser, oavsett att de är dyra. För den som primärt vill få ett bra vin, och kanske till en början inte är särskilt intresserad av bryggningen i sig, lär de allra billigaste satserna bli en besvikelse, och förmodligen också leda till ett väldigt abrupt slut på hembryggningshobbyn för vederbörande. Jag ser i alla fall personligen inga större incitament att lägga tid och arbete på något som likförbannat är sämre än bolagets billigaste slask. Lika bra att handla det färdigt i sådana fall.

Experimenterandet är något som kommer av sig självt när intresset för bryggprocessen i sig har vaknat
Citera
2017-05-12, 21:42
  #27
Medlem
icarusogxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Det är förstås en tolkningsfråga, men är den som ber om råd picky nog att specifikt vilja ha rödvin, som motsats till alkoholhaltig dryck med karaktär åt vinhållet, så tror jag det är en bra idé att tipsa om kvalitetsvinsatser, oavsett att de är dyra. För den som primärt vill få ett bra vin, och kanske till en början inte är särskilt intresserad av bryggningen i sig, lär de allra billigaste satserna bli en besvikelse, och förmodligen också leda till ett väldigt abrupt slut på hembryggningshobbyn för vederbörande. Jag ser i alla fall personligen inga större incitament att lägga tid och arbete på något som likförbannat är sämre än bolagets billigaste slask. Lika bra att handla det färdigt i sådana fall.

Experimenterandet är något som kommer av sig självt när intresset för bryggprocessen i sig har vaknat

Men ja har lagt ner rullens nu gör egna smaker eller experiment som du kallar det
Citera
2017-05-17, 18:47
  #28
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Rent spontant skulle jag undvika satser i stil med Rulles som diskuteras här i tråden om jag ville ha "bra". De är inte särskilt högkvalitativa, idén med dem är väl framställning av en hyfsat drickbar skattefri rusdryck till lägsta möjliga pris och minsta möjliga tidsåtgång.

En populär serie kvalitetsvinsatser är Selection International. Finns även på andra ställen, eventuellt till marginellt bättre pris.

Utöver själva vinsatsen behöver du ett par jäshinkar med jäsrör (snåla inte här, du vill verkligen ha två för omtappningarnas skull), desinficeringsmedel typ Star San, flaskor att tappa den färdiga produkten på (kör på skruvkork om du inte vill köpa korkningsmaskin också), oechslevikt eller refraktometer, samt en pumphävert.

Förslagsvis följer du instruktionerna slaviskt första gångerna du brygger, och är överdrivet noga med hygienen. Svårare än så är det egentligen inte. När du samlat lite erfarenhet kan du börja labba loss.

Det kan vara bra att köpa grejor i butik första gången, så kan personalen hjälpa dig om du missat något du behöver, skönt att slippa åka en till runda för att man glömde nån liten skitsak.

Missa inte heller bär- och fruktsäsongen som börjar om några månader, att brygga sitt eget vin från scratch på frukt man själv skördat är nästan det mest givande när det kommer till vintillverkning

Tack för tips och goda råd snälle Falukropp.
Kommer ta en inköpsrunda vid månadsskiftet, men jag kommer nog köpa en korkmaskin iallafall eftersom jag tycker vin med skruvkork är en styggelse.
Om det går bra kommer jag uppdatera här.

Edit: Stort tack även till Great Void. Missade din kommentar först.


MVH/Gnomegirl
__________________
Senast redigerad av Gnomegirl 2017-05-17 kl. 18:49.
Citera
2017-05-18, 17:01
  #29
Medlem
Jag håller ibland med om att vin med skruvkork är trist, men flaskor med naturkork är knepiga eftersom de måste förvaras liggande för att inte korken ska torka ut. Så i praktiken kanske du väljer en plastbehandlad syntetkork och det är en halvstyggelse.

Personligen tycker jag att förslutna och snygga flaskor är lite onödigt för eget bruk. Att ställa fram karaffer med vin funkar utmärkt. Vill man ge bort sitt vin däremot så är fina flaskor ett klart plus.

Kanske kan Falukropp nu göra ett inlägg om exklusiva flaskor.
Citera
2017-05-18, 19:33
  #30
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frater_Frag
Under åren så har jag lärt mig av mina misstag och finslipat min teknik. Numera misslyckas jag aldrig med ett vin, det kanske inte smakar som jag hade tänkt mig, men rent tekniskt så är det alltid bra eller bättre!

Mitt första vin var ett körsbärsvin med alldeles för mycket socker i, detta var 1977-78 eller däromkring, sedan dess har mycket hänt med både öl och vinsatser.

Följande tumregler är viktiga att komma ihåg:

1) Hygien och återigen hygien! Tvätta alla redskap gärna med steriliseringsvätska och skölj sedan noggrant.

Varför är hygien så viktigt? I naturen kan det ju bildas alkohol när fallfrukt ligger på marken och jäser. Ingen hygien alls där...
Citera
2017-05-18, 21:03
  #31
Medlem
icarusogxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Varför är hygien så viktigt? I naturen kan det ju bildas alkohol när fallfrukt ligger på marken och jäser. Ingen hygien alls där...

Finns goda och dåliga bakterier för jäsning använder ett speciellt medel för detta
Citera
2017-05-18, 21:04
  #32
Medlem
icarusogxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Tack för tips och goda råd snälle Falukropp.
Kommer ta en inköpsrunda vid månadsskiftet, men jag kommer nog köpa en korkmaskin iallafall eftersom jag tycker vin med skruvkork är en styggelse.
Om det går bra kommer jag uppdatera här.

Edit: Stort tack även till Great Void. Missade din kommentar först.


MVH/Gnomegirl

Ja du kan uppdatera här om det lyder ont enligt rubriken right! ?
Citera
2017-05-18, 21:54
  #33
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarusogx
Ja du kan uppdatera här om det lyder ont enligt rubriken right! ?

Tack snälla. Men om jag misslyckas kommer jag tiga och skämmas.



MVH/Gnomegirl
Citera
2017-05-19, 14:48
  #34
Medlem
icarusogxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Om man läser på jästpaketen så klarar de mer än 25 grader, däremot är det oftast bäst att inte gå över 25.

Fast på Cobra 24h
Ligger bästa på 25 till 30 c
Citera
2017-05-19, 14:48
  #35
Medlem
icarusogxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarusogx
Fast på Cobra 24h
Ligger bästa på 25 till 30 c

Alltså det är olika varierande på jäst
Citera
2017-05-19, 16:59
  #36
Medlem
icarusogxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Tack snälla. Men om jag misslyckas kommer jag tiga och skämmas.



MVH/Gnomegirl
Har du börjat brygga än ??
__________________
Senast redigerad av icarusogx 2017-05-19 kl. 17:00. Anledning: Fel stav
Citera
vin

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback