2017-05-16, 12:58
Medlem
En av mina två katter (1 år om 1,5 mån) fick för vana att plaska ut vatten ut sin vattenskål. Hon ser vattnet, dricker det när hon vill, och leker ibland med ena skålen (de har två st på två olika platser i lägenheten) men just igår började hon att plaska ut ur den andra skålen också.
Jag blir orolig att de inte ska ha vatten under dagen efter hon har lekt klart. De får leka med vatten i handfatet då och då, så det är inte brist på lek
Tänkte på att köpa en fontän, men då undrar direkt om den inte blir ännu mera inbjudande för henne för att plaska
Citera
2017-05-16, 13:02
Bannlyst
min katt gjorde så förr också haha, men den slutade efter ett tag
Citera
2017-05-16, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arouint
min katt gjorde så förr också haha, men den slutade efter ett tag
Hur löste du problemet under tiden? Jag är ju också orolig över parketen som får stryck från vatten
Citera
2017-05-16, 13:48
Medlem
franges avatar
Fixa en högre skål så det blir svårare att nå ner och få ur vattnet med tassen - men ändå så att mjauen når ner med huvudet till vattnet givetvis.

Sedan så fäster du skålen i golvet med dubbelhäftande tejp, så den inte går att välta omkull så lätt.
Citera
2017-05-16, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Fixa en högre skål så det blir svårare att nå ner och få ur vattnet med tassen - men ändå så att mjauen når ner med huvudet till vattnet givetvis.

Sedan så fäster du skålen i golvet med dubbelhäftande tejp, så den inte går att välta omkull så lätt.
Hm, försöker att föreställa mig en sådan skål. Och då menar jag hur hög ska den vara, så att hon inte når att plaska i den. Och gällande nuvarande skålen - den välts inte (tung keramik), utan hon bara plaskar med tassarna i den.
Citera
2017-05-16, 14:09
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshka-ru
Hm, försöker att föreställa mig en sådan skål. Och då menar jag hur hög ska den vara, så att hon inte når att plaska i den. Och gällande nuvarande skålen - den välts inte (tung keramik), utan hon bara plaskar med tassarna i den.

Nja, hindra helt går nog inte. Men en skål typ 1dm hög och sen har du någon centimeter vatten i - då blir det iallafall klart svårare att "få med sig" vattnet upp förbi kanten, än en vanlig låg skål som nästan fylls upp till kanten.

Ett alternativ annars - om än inte så snyggt - är en helt vanlig plåtkastrull på någon liter. Den blir iallafall betydligt svårare att välta än en "skålformad skål" - om de nu försöker sig på det.
Citera
2017-05-16, 14:31
Medlem
Precis hittat en sån finess - nån som har erfarenhet?
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/alla_kattskaalar_och_vattenfontaaner/vattenautomater/590240
Citera
2017-05-16, 14:51
Medlem
EghtLeggeds avatar
Skulle annars kunna skaffa en sådan där sak som kaniner dricker ur.

Min katt smutsar istället ner vattnet. Ligger alltid bitar av kattmat i vattenskålen.
Citera
2017-05-16, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Koshka-ru
Hur löste du problemet under tiden? Jag är ju också orolig över parketen som får stryck från vatten
Men duh. Ställ en handduk eller liknande under skålen.
Citera
2017-05-16, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Men duh. Ställ en handduk eller liknande under skålen.
Hjälper inte! Det ligger en stor plast-bit (som typ bordsduk), där står vatten och mat, och vattenskål står på en servett. Igår morse vatten var överallt plus under plastduken!
Citera
2017-05-16, 15:26
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Ställ skålen på toa. Problem solved.
Citera
2017-05-16, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ställ skålen på toa. Problem solved.
Tja, vill helst inte ha toan öppen hela tiden