2017-05-15, 20:03
Medlem
soligts avatar
Det är rent ut sagt "det värsta som finns att säga vad man tycker" speciellt bland vuxna människor som kan tolka det (fel) så det blir 100% rätt
Citera
2017-05-15, 20:04
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
Tack
detta är ju oehört - rena diktaturen - vanliga borgerliga skribenter har ju blivit blockade utan att ens interagerat med twitterkontot sweden .
SI resonerar som så att när någon uttalat "hat" mot @swedenkontot är det redan för sent därför har man i förbyggande syfte blockerat en rad konton som kan antas ha en åsikt som avviker - det råkar tydligen räcka med att ha ett konto med en borgerlig profil för att bli bortrensad.
Citat:
Rena Nordkorea - vilka är experterna?
Det skulle jag också vilja veta.
Citera
2017-05-15, 20:10
Medlem
Vad heter åsiktsregistera eller åsiktsregistrering på engelska? Apropå att sprida detta internationellt.
Citera
2017-05-15, 20:15
Medlem
dumboears avatar
Skulle vara kul med lite skvaller om det uppenbara stolpskottet Vian Tahir, men det får bli en egen tråd.

Vad som däremot är intressant, är att jag nu hört från flera som aldrig ens tweetat så mycket som ett "tut", utan använder twitter för att följa diverse stolpskott på twitter, både till höger och vänster, blivit blockerade.

Dvs, de har alltså otvetydigt enbart blivit blockerade pga att de följer någon annan.

Expos register måste vid det här laget vara tämligen omfattande om de även registrerar sånt.
Citera
2017-05-15, 20:17
Medlem
envackerblommas avatar
Svenska Institutet har typ 100 anställda - har nu blivit en propagandamyndighet för tokvänstern tydligen. Kostnad för skattebetalarna säkert minst 100 miljoner. Dags att slakta denna myndighet vid maktskifte. Svenska Institutet sänker Sveriges anseende utomlands.
Senast redigerad av envackerblomma 2017-05-15 kl. 20:20.
Citera
2017-05-15, 20:17
Medlem
Helena du Rées, Jerzy Sarneckis sambo är blockad av @sweden kontot.
Nu twittar hon om att stämma för förtal.
Senast redigerad av NOMOONRIVER 2017-05-15 kl. 20:49.
Citera
2017-05-15, 20:19
Medlem
LeifD2s avatar
Får se om jag har tid ikväll att skicka en blänkare om det här till aftenposten här i Norge. Norge hade ju sin motsvarighet till IB (vad som skdde med det efter Lundkommisionen, men antar att det fortsatte i annan regi precis som i Sverige) och återupptaget åsiktsrgistrering kan säkert vara av intresse.
Citera
2017-05-15, 20:24
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOMOONRIVER
Helena du Réis, Jerzy Sarneckis sambo är blockad av @sweden kontot.
Nu twittar hon om att stämma för förtal.

Vänsterpatrask blockar annat vänsterpatrask... Det är ju humor ju...
Citera
2017-05-15, 20:26
Medlem
För att förtydliga och sammanfatta det jag skrev tidigare: den här algoritmen som har producerat blocklistan är offentlig handling, det finns rättsfall på det. Det går att begära ut den med ett enkelt mejl, man kan t.o.m. vara anonym.

Listan över vilka konton som blockats kommer med största säkerhet beläggas med sekretess.
Citera
2017-05-15, 20:32
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
För att förtydliga och sammanfatta det jag skrev tidigare: den här algoritmen som har producerat blocklistan är offentlig handling, det finns rättsfall på det. Det går att begära ut den med ett enkelt mejl, man kan t.o.m. vara anonym.

Listan över vilka konton som blockats kommer med största säkerhet beläggas med sekretess.
Intressant.

Myndigheten anlitade "olika experter" för att ta fram logaritmen. Tror du även en redovisning av vilka dessa är ingår i vad man kan begära ut?
Citera
2017-05-15, 20:36
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Genom en snabb googling på Vian Tahir hittade jag detta roliga verktyg som jag misstänker använts för att sammanställa listan. -

http://www.mynewsdesk.com/se/mynewsdesk/blog_posts/bevaka-med-explore-13135

I kort funkar det alltså så att du lägger till vissa ord eller meningar i programmet som sedan hittar alla konton på twitter som använt sig av utvalda ord någon gång. T.ex om du lägger till ordet "slaskpressen" kommer alla inlägg där det ordet använts att dyka upp på din skärm. Sedan är det egentligen bara fritt fram att blockera alla dessa användare som man misstänker kan komma till att näthata utifrån deras sätt att uttrycka sig på, om jag förstått det hela rätt dvs.
Citera
2017-05-15, 20:39
Medlem
LeifD2s avatar
2016 så hade regeringen anslagit närmare 982 miljoner kronor till Svenska Institutets verksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in