Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-15, 15:41
  #2125
Medlem
hobbykonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Lever du simpelt lever du utan större problem på avkastningen du kan få idag i tex Kambodja. Kan hyra ett helt hus i utkanten av stan där jag bor med 3-4rum för strax över 1.500kr/mån eller en 1a i lokal standard för 200kr/mån (plankväggar med glipor) till 750kr/mån, betong, utan ac. Västerländsk standard på en 1a 950-1500kr/mån.

Det fina här är att spannet är så stort och man verkligen kan välja själv efter sin egna situation. Vill man knega tills man har mer pengar och bo väldigt find eller prioriterar man att kunna åka NUUUUU!!! och för att kunna det utan problem nöja sig med något enklare? Samma sak gäller mat osv. Du kan teoretiskt överleva på en tusenlapp i månaden om du hittar ett 25-50$ rum och lever på ris med omelett. Plus visa och försäkring sen då.

Inte USA eller Australien direkt men det är varm och säkert, förutom trafiken kanske.

Det du dock ska tänka på är att var du än beger dig så är du där. Man kan inte flytta från sina psykiska problem. Tvärtom så kan det vara farligt för någon som inte har huvudet helt på skaft när man kommer till länder där allt är så lätt tillgängligt och billigt. Många kommer hit till Kambodja då dom har problem för att dom trodde livet skulle vara anorlunda. Men då dom har problem med sig själva har dom svårt att skaffa riktiga vänner och leva ett normalt liv. Människorna är fattiga men inte dumma för det, dom ser väldigt snabbt om något är fel. Vännerna är andra med problem i barer och prostituerade som ofta tar droger vilket inte är vägen till lycka direkt. Många dör av sina problem.

Nu kanske det inte gäller dig direkt. Du verkar ju sansad. Sparar, har mål osv. Men ändå tänkvärt. Tanken att flytta någon annanstans och leva ett annat liv är mycket mycket enklare i tanke än att göra. Alltså inte att åka isig utan att leva ett annat liv på plats.

Om jag åker iväg blir det nog troligtvis inom 2-3 år. Känner att jag vill kunna aktier så bra att jag kan få en vinst 2-3 tusen per månad.

Sen att jag har sparat ihop till minst 1500.000 kr på sparkontot.

Har räknat ut om jag skulle sälja allt och bästa /värsta scenario efter jag har betalat av lånen.

Bästa runt 1.8-2.2 miljoner
Värsta runt 800.000 tusen 1.2 miljoner.

Verkar som många engelsk språkliga länder är det svårt att få permanent tillstånd och arbetsvisum är enbart något år. Vill ju helst bo legalt i ett nytt land.

Droger har jag inget intresse av. Inte heller kriminalitet ( möjligtvis som absolut sista alternativ)

Skulle lätt kunna tänka mig att jobba i fabrik eller butik kanske som personligassistent ( drömmen är att jobba med något kulturellt) eller jobba med djur.

Har funderat på att gå undersköterska utbildning eller liknande. Hur öppnar det upp jobb möjligheter?
Citera
2017-05-15, 15:44
  #2126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iwc
Att resa utomlands för att bo, jobba eller bara ha det gott är inte så svårt. Ska man ner till medelhavet för att jobba som bartender eller nåt liknande så kan man fixa allt hemifrån redan innan. Många av den typen av jobb finns att hitta på ams.se.
Hade det inte varit krig i Israel så finns det organisationer som ordnar volontärresor dit. Då fixar de boende och en arbetsplats på en kibbutz där man träffar ungdomar från hela världen som har kommit dit av samma anledning. Det är ett häftigt äventyr. Har själv varit där i två omgångar (totalt 8 månader). www.svekiv.se
Har en kusin som nyligen kommit hem från en rundresa i asien/australien. Han o hans tjej jobbade bland annat i Australien när de var där. De hittade en lägenhet ganska omgående och ett jobb efter 1,5 till 2 veckor. Det beror väl lite på vad man letar efter, men har man pengar att bo på nåt villigt hostel eller liknande så har man ju tid på sig att leta.
Glöm inte kolla upp visum, arbetsvisum, vaccinationer och liknande innan du åker bara. Angående språket så kommer det av sig själv när man umgås med andra backpackers. Det finns garanterat de som kan mindre engelska än dig som klarar sig utmärkt. Man kan alltid göra sig förstådd och som sagt...det kommer av sig själv när man slutar tänka på om man säger rätt eller fel. Ingen bryr sig så länge de förstår.

Om man vill dra för alltid så ska man ta en utmanande utbildning, och då menar jag inte genusvetenskap eller papperskonstruktioner som industriell ekonomi.
Citera
2017-05-15, 19:27
  #2127
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbykonst
Om jag åker iväg blir det nog troligtvis inom 2-3 år. Känner att jag vill kunna aktier så bra att jag kan få en vinst 2-3 tusen per månad.

Sen att jag har sparat ihop till minst 1500.000 kr på sparkontot.

Har räknat ut om jag skulle sälja allt och bästa /värsta scenario efter jag har betalat av lånen.

Bästa runt 1.8-2.2 miljoner
Värsta runt 800.000 tusen 1.2 miljoner.

Verkar som många engelsk språkliga länder är det svårt att få permanent tillstånd och arbetsvisum är enbart något år. Vill ju helst bo legalt i ett nytt land.

Droger har jag inget intresse av. Inte heller kriminalitet ( möjligtvis som absolut sista alternativ)

Skulle lätt kunna tänka mig att jobba i fabrik eller butik kanske som personligassistent ( drömmen är att jobba med något kulturellt) eller jobba med djur.

Har funderat på att gå undersköterska utbildning eller liknande. Hur öppnar det upp jobb möjligheter?

I ditt bästa scenario kan du leva jävligt bra här. I ditt sämsta kan du det med men enklare.

Den summan du har behöver du inte mycket kunskap för att få ut många gånger det du efterfrågar i utdelningar per månad.

Kan lägga allt i säkra globala månadsvis utdelade börshandlade fonder så får du ut pengarna cash på kontot en gång i månaden.

Eftersom du inte har några problem att leva ett rikt liv utan att jobba på utdelningar redan idag. Du kan alltså teoretiskt sätt dra när du vill om du väljer ett land som Kambodja.

Även om du bara räknar på 4% så är det 80k/år på 2mille.

Jag gillar Kambodja. Billigt. Säkert. Otroligt fint folk. Välkomnande, glada osv. Fattigdomen känns liksom inte av när man käkar och super tillsammans i ett plåtskjul med jordgolv utan alla är så glada och lever för stunden.

Kan tänka mig att det är just fattigdomen utöver landets historia som skapat den mentaliteten men olikt andra länder har man inte brottslighet och morden. Typ Brasilien.

Kika på det. Älskar det här landet. Eller de är nog tack vare det fina folket.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2017-05-15 kl. 19:31.
Citera
2017-05-16, 00:27
  #2128
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Jag gillar Kambodja. Billigt. Säkert. Otroligt fint folk. Välkomnande, glada osv.
Har följt alla dina inlägg med intresse. Är väldigt nyfiken på Kambodja. Är dock lite orolig över säkerheten, du säger "säkert" men har hört historier från folk som blivit utpressade slumpmässigt från korrupt polis som ville ha pengar.

Bor för övrigt på Malta nu och tänkte ha detta stället som residency "bas", men kanske blir ett besök med ett längre stay på Kambodja framöver ändå. Har hört mycket gott. Gillar Thailand men det är helt enkelt för svårt och dyrt att stanna längre, därav lockar Kambodja mer.
Citera
2017-05-16, 07:30
  #2129
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalNomadX
Har följt alla dina inlägg med intresse. Är väldigt nyfiken på Kambodja. Är dock lite orolig över säkerheten, du säger "säkert" men har hört historier från folk som blivit utpressade slumpmässigt från korrupt polis som ville ha pengar.

Bor för övrigt på Malta nu och tänkte ha detta stället som residency "bas", men kanske blir ett besök med ett längre stay på Kambodja framöver ändå. Har hört mycket gott. Gillar Thailand men det är helt enkelt för svårt och dyrt att stanna längre, därav lockar Kambodja mer.

Aldrig upplevt. Visst är det lite så med trafikpolisen om man inte har ett Kambodjanskt körkort trotts att det är avskaffat för lätt mc. Skaffar du det låter dom dig vara. Sen handlar det lite om hur man beter sig när man blir stoppad. Man ska snacka med dom som om dom vore frukt-försäljare som försöker lura en. Inte som om dom är poliser. Men dom lät mig vara flesta gångerna efter att jag berättat att jag bor här. Sen skaffade jag Kambodjanskt B-körtkort jag haft i ett halvår nu och ingen stoppar mig längre.

Så länge man är trevlig och har ett leende på läpparna, inte moppsar sig osv så kommer dom behandla dig väl med. Sen finns det säkert undantag. Men följ lagar, var trevlig och skippa droger så kommer du ha det bra här i Kambodja. Som jag nämnt förut har jag inte träffat en enda person som följer dessa tre punkter som har några problem. Resten kör fulla utan hjälm och beklagar sig över hur polisen trakkasserar dom.

"Ja men hur visste dom att jag var full då? Ja men hur visste dom att jag inte hade körkort då? Dom trakkaserar mig för att jag är vit".

Men dom hade ju rätt i att stoppa dig, du bryter mot lagen.

När det gäller vanlig polis dock så har ingen sagt ett ord till mig sen jag kom hit. Dom går inte runt och klämmer random turister på pengar. Många jobbar dock extra som vakter, mc-förare osv så man ska vara försiktig med att öppet göra olagliga saker eller köpa saker av mc-föraren. Finns alltid en risk att det är en polis som ringer sina kollegor för att tjäna lite pengar. Men man kan ju se det som ens straff för lagbrottet. Korruption eller inte så ger dom sig på förbrytare.

Annars rekomenderar jag starkt ett besök. Det är ju mycket smutsigare och fattigare än Thailand men jag gillar det mer. Dock är det en del som verkar haka upp sig på hur "illa" det är. Min uppfattning är mer att folk bara inte bryr sig i stor utsträckning. Många hus hade varit fina på insidan om dom bara bemödade sig att måla om säg en gång var 5e år. Men det finns liksom inte på kartan att lägga tid på det när man kan ta ledigt och dricka öl och sjunga karaeoke istället.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2017-05-16 kl. 07:41.
Citera
2017-05-19, 23:46
  #2130
Medlem
hobbykonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
I ditt bästa scenario kan du leva jävligt bra här. I ditt sämsta kan du det med men enklare.

Den summan du har behöver du inte mycket kunskap för att få ut många gånger det du efterfrågar i utdelningar per månad.

Kan lägga allt i säkra globala månadsvis utdelade börshandlade fonder så får du ut pengarna cash på kontot en gång i månaden.

Eftersom du inte har några problem att leva ett rikt liv utan att jobba på utdelningar redan idag. Du kan alltså teoretiskt sätt dra när du vill om du väljer ett land som Kambodja.

Även om du bara räknar på 4% så är det 80k/år på 2mille.

Jag gillar Kambodja. Billigt. Säkert. Otroligt fint folk. Välkomnande, glada osv. Fattigdomen känns liksom inte av när man käkar och super tillsammans i ett plåtskjul med jordgolv utan alla är så glada och lever för stunden.

Kan tänka mig att det är just fattigdomen utöver landets historia som skapat den mentaliteten men olikt andra länder har man inte brottslighet och morden. Typ Brasilien.

Kika på det. Älskar det här landet. Eller de är nog tack vare det fina folket.

Som sagt föredrar nog något engelsk talande land. Vette fan men känner att jag har en del fördomar mot dessa asiatiska länder. Känns bara så … annorlunda. Leva i ett plåtskjul med jordgolv känns inte som ett drömliv. Behöver inget lyxhem, skulle kunna tänka mig att bo i en husvagn så länge det fanns el och vatten samt säkerhet( och egen dusch).

Ni som tog steget, hur reagerade er familj? Kunde de acceptera ert val? Vad var det svåraste?

Om man inte har körkort vilket ställe är mest strategiskt?

Just nu är allt enbart teoretiskt. Men vette fan vet ej om jag psykiskt orkar med att bo här i 3 år till i samma situation. Känner att jag kvävs, vill bort, starta nytt vetta fan..

Känns som det vore enklare att bara dra om jag visste att jag kom till något. Något jobb eller någon bostad. Samt också en stor lättnad om man kunde bo lagligt i resten av livet.

Det som verkligen stör mig är att länder verkar älska att ta emot flyktingar. Men vi personer som jobbar hela vårt liv kommer från ett stabilt land och har inget kriminellt register. Nej får oss är det mer eller mindre omöjligt att bara komma in och få livstidsvisum. Massa ansökningar pappersarbete m.m.
__________________
Senast redigerad av hobbykonst 2017-05-20 kl. 00:09.
Citera
2017-05-20, 07:29
  #2131
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbykonst
Som sagt föredrar nog något engelsk talande land. Vette fan men känner att jag har en del fördomar mot dessa asiatiska länder. Känns bara så … annorlunda. Leva i ett plåtskjul med jordgolv känns inte som ett drömliv. Behöver inget lyxhem, skulle kunna tänka mig att bo i en husvagn så länge det fanns el och vatten samt säkerhet( och egen dusch).

Ni som tog steget, hur reagerade er familj? Kunde de acceptera ert val? Vad var det svåraste?

Om man inte har körkort vilket ställe är mest strategiskt?

Just nu är allt enbart teoretiskt. Men vette fan vet ej om jag psykiskt orkar med att bo här i 3 år till i samma situation. Känner att jag kvävs, vill bort, starta nytt vetta fan..

Känns som det vore enklare att bara dra om jag visste att jag kom till något. Något jobb eller någon bostad. Samt också en stor lättnad om man kunde bo lagligt i resten av livet.

Det som verkligen stör mig är att länder verkar älska att ta emot flyktingar. Men vi personer som jobbar hela vårt liv kommer från ett stabilt land och har inget kriminellt register. Nej får oss är det mer eller mindre omöjligt att bara komma in och få livstidsvisum. Massa ansökningar pappersarbete m.m.

Plåtskjulen med jordgolv var en del av mitt försök att beskriva hur människorna som har så lite är så glada och trevliga även mot oss främlingar. Det är dom fattigaste som bor så och inget du behöver visstas i liksom det finns nedgångna villor engsliga skogar utanför Pajala utan att man behöver bo så om man åker till Sverige.

Hur människorna är i landet är väl ändå en stor del av ifall man kommer trivas eller inte.

Det är inget fel på bostäderna här. Såhär bor jag för 1.300kr/mån. Köket är inte med i bilderna https://www.facebook.com/groups/4770...50083581815471 . Den här med två rum, kök, stor balkong, ac egen grind/ingång kan du få för 2.200kr/mån https://www.facebook.com/groups/4770...01772849979877 . Lägenheter i mer lokal standard är lite mindre, ofta gula väggar med köket i rummet, utan ac, 600kr+.

Svarta och araber finns det väldigt få av ifall du är en sån. Dom ses ner på som kriminella och illaluktande av lokalborna. Men vad är annars dina fördomar mot asiatiska länder? Jag har alltid gillat dom och deras tänk där man till skillnad från oss värnar mycket starkare om sin egna befolkning samtidigt som man är väldigt sociala på ett annat sätt. Dom där gränserna som vi har att tala med främlingar i vardagen i Sverige finns inte på samma sätt. Vi utlännigar som beter oss väl uppskattas av alla vi bidrar till ökad inkomster för genom våran konsumption.

Dom flesta i min släkt har bott utomlands när dom var yngre. När jag sa att jag tänkte sälja allt jag äger och flytta vad det ingen som sa något emot det även om mor min var lite orolig för att jag skulle flippa ur en kort period och komma hem igen luspank. Men hon är övertygad.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2017-05-20 kl. 07:46.
Citera
2017-05-23, 22:53
  #2132
Medlem
hobbykonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Plåtskjulen med jordgolv var en del av mitt försök att beskriva hur människorna som har så lite är så glada och trevliga även mot oss främlingar. Det är dom fattigaste som bor så och inget du behöver visstas i liksom det finns nedgångna villor engsliga skogar utanför Pajala utan att man behöver bo så om man åker till Sverige.

Hur människorna är i landet är väl ändå en stor del av ifall man kommer trivas eller inte.

Det är inget fel på bostäderna här. Såhär bor jag för 1.300kr/mån. Köket är inte med i bilderna https://www.facebook.com/groups/4770...50083581815471 . Den här med två rum, kök, stor balkong, ac egen grind/ingång kan du få för 2.200kr/mån https://www.facebook.com/groups/4770...01772849979877 . Lägenheter i mer lokal standard är lite mindre, ofta gula väggar med köket i rummet, utan ac, 600kr+.

Svarta och araber finns det väldigt få av ifall du är en sån. Dom ses ner på som kriminella och illaluktande av lokalborna. Men vad är annars dina fördomar mot asiatiska länder? Jag har alltid gillat dom och deras tänk där man till skillnad från oss värnar mycket starkare om sin egna befolkning samtidigt som man är väldigt sociala på ett annat sätt. Dom där gränserna som vi har att tala med främlingar i vardagen i Sverige finns inte på samma sätt. Vi utlännigar som beter oss väl uppskattas av alla vi bidrar till ökad inkomster för genom våran konsumption.

Dom flesta i min släkt har bott utomlands när dom var yngre. När jag sa att jag tänkte sälja allt jag äger och flytta vad det ingen som sa något emot det även om mor min var lite orolig för att jag skulle flippa ur en kort period och komma hem igen luspank. Men hon är övertygad.

Såg ju inte allt för dumt ut. Fördomar vette fan, kanske att de ser vita som en guldgruva så att man lätt blir ekonomiskt uttnyttjad. Samt vette fan känns också lite misär ( man är väll bortskämd antar jag),. Du kanske har nämnt det, men jobbar du något, eller vad har du för inkomst? Vad har du för månadskostnader? Var utomlands nu ( spanien) var mycket fridfullare och betydligt charmigare än Sverige. Gjorde mig ännu mer sugen på att dra iväg.

Ja tycker på nästintill alla ställen jag har varit så har befolkningen varit trevligare än i Sverige. Betydligt öppnare och trevligare. Lättare att få kontakt. Något som jag saknar här. Men intressanta tips verkligen. Hur är det med sjukdomar och vård då?

Bara rent teoretiskt. Men någon här som behöver arbetskraft eller vet någonstans där det är enkelt att få jobb utomlands? Någon som känner någon pålitlig människa som söker arbetare. Kan tas via pm.
Citera
2017-05-24, 09:57
  #2133
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbykonst
Såg ju inte allt för dumt ut. Fördomar vette fan, kanske att de ser vita som en guldgruva så att man lätt blir ekonomiskt uttnyttjad. Samt vette fan känns också lite misär ( man är väll bortskämd antar jag),. Du kanske har nämnt det, men jobbar du något, eller vad har du för inkomst? Vad har du för månadskostnader? Var utomlands nu ( spanien) var mycket fridfullare och betydligt charmigare än Sverige. Gjorde mig ännu mer sugen på att dra iväg.

Ja tycker på nästintill alla ställen jag har varit så har befolkningen varit trevligare än i Sverige. Betydligt öppnare och trevligare. Lättare att få kontakt. Något som jag saknar här. Men intressanta tips verkligen. Hur är det med sjukdomar och vård då?

Bara rent teoretiskt. Men någon här som behöver arbetskraft eller vet någonstans där det är enkelt att få jobb utomlands? Någon som känner någon pålitlig människa som söker arbetare. Kan tas via pm.

Dom fördomarna stämmer inte helt.

Klart att om man spenderar sin tid i turistområden dit människor tar sig just för att tjäna en hacka på turisterna så kommer man känna av det.

Men det är väl inget konstigt med det? Har blivit inbjuden att äta med främlingar som har picknick många gånger. Överöser mig med mat och öl men vägrar ta emot en enda dollar när jag försöker ge något tillbaks.

När jag reste runt med en tjej förut var det samma sak. Hälsade på släkt och vänner som gav husrum, lånade it motorcykel osv men vägrade ta emot några pengar.

Dom gillar att bjuda in en och skämta med en utan några baktankar. Men börjar du supa med dom kan det ju såklart bli din tur att stå för ölen

Dom försöker inte klämma en på pengar för att man är vit så. Men det är klart att en fattig chaufför som tjänar 100$ i månaden försöker få in lite extra precis som dom gör hemma i Sverige .

Men det är ju länder där man prutar oavsett om man är vit eller ej. Dock tar dom i lite extra från början med oss. Man kan du priset kommer du kunna åka för det. Inga problem så.

Många hänger bara i turistbarer med prostituerade. Då kan man inte åka hem och beklagar sig över att alla försökte tjäna pengar på den vite om man nu själv valde den miljön liksom.

Sjukvården är inte den bästa men finns internationella kliniker. För värre fall får man åka till Bangkok.

Hyra el vatten 200$
Visa försäkring 50$
Mat ca 250$ (för två personer)
Resten nöje bensin service på hojen etc
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2017-05-24 kl. 10:02.
Citera
2017-05-27, 05:25
  #2134
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Men det är väl inget konstigt med det? Har blivit inbjuden att äta med främlingar som har picknick många gånger. Överöser mig med mat och öl men vägrar ta emot en enda dollar när jag försöker ge något tillbaks.

När jag reste runt med en tjej förut var det samma sak. Hälsade på släkt och vänner som gav husrum, lånade it motorcykel osv men vägrade ta emot några pengar.

Dom gillar att bjuda in en och skämta med en utan några baktankar. Men börjar du supa med dom kan det ju såklart bli din tur att stå för ölen
Pratar man om Röda Khmererna som härjade i landet för 40 år sedan och dödade 1,7 miljoner människor? Eller är ämnet tabu att tala om? Som turist är det bästa att undvika ämnet, eller?
Citera
2017-05-27, 07:14
  #2135
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Pratar man om Röda Khmererna som härjade i landet för 40 år sedan och dödade 1,7 miljoner människor? Eller är ämnet tabu att tala om? Som turist är det bästa att undvika ämnet, eller?

Inte det vanliga samtalsämnet direkt men tabu är det väl inte, dock inget man verkar tänka så mycket på. Kan inte sådär komma ihåg när det hänt mig att det kommit upp. Däremot så brukar nyfikenhet om landet och dess historia uppskattas. Det visar att du är intresserad av att lära dig och dom berättar gärna (ofta) hur saker ligger till. Däremot står ofta språket ivägen.

Mentaliteten verkar mer vara att skoja, festa och ha kul, inte tänka på allt det dåliga.

Kan inte ge ett rakt svar hur dom ser på det men det är så jag ser det. Jag skulle dock spara det samtalet för en person som talar bra engelska för att undvika missförstånd och liknande. Och om det inte är passande av nån anledning kan han berätta det samtidigt som den bättre engelskan tyder på att personen förmodligen förstår utlänningar lite bättre och kommer ha förståelse om du råkar trampa på en tå.

Det jag tycker man ska tänka på är att klä och bete sig propert. Det är ett konservativt land med sociala normer för både män och kvinnor. Du kommer få mer respekt från de du talar med. Folket är otroligt snälla och trevliga med STORT överseende för grisiga turister som skiter i att dom är i ett nytt land med andra normer. Men man ska såklart inte utnyttja eller ta andra för givet.

Lite off från din fråga men slänger in det med för alla som läser.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2017-05-27 kl. 07:46.
Citera
2017-07-21, 02:06
  #2136
Medlem
Har tänkt att flytta från Sverige av många olika skäl. Skälen är mest politiska och kan sammanfattas som att FN tror att Sverige är U-land om cirka 8 år. Samhällskontraktet existerar ej. Sjukvården är kass genom att den är svårtillgänglig och staten gör vad de kan för att beskatta mig till döds till förmån för bidragstagare.

Anser att staten skall stå på brottsoffrens sida och ej förövarens sida. Typexempel på skitsvinsattityden var Dan Eliassons i tv då han beskrev sin omsorg av mördaren i Göteborg. Tyvärr är hela rättssystemet kollapsat.

Spiken i kistan blev när DO inte tyckte att könsindelning i bussar är könsdiskriminering häromdagen. (Det går fort nu)
Kan även tillägga att jag lutar åt de som tror att det kommer bli inbördeskrig eller islamisering om max 2 riksdagsval.

Ni som ej håller med mig eller tycker att allt är bra kan rotera vidare. Mitt inlägg handlar om vart jag och min familj bör flytta och inte om jag tolkat tecknen rätt om Sverige. Familjeliv eller politism har säkert någon bra tråd åt er.

Basinfo: Barn i högstadiet. En vuxen utbildad inom barnomsorg. Den andra inom skolväsendet och säkerhetsbranchen med rätt så bra utbildningar inom den administrativa/planeringsdel inom säkerhet för företag. Alla är ostraffade.

Anser att vår familj vilar på kristen grund och därför kommer vi att begära utträde från svenska kyrkan efter nästa kyrkoval. Vill dock gärna bo i ett land där dessa kristna traditioner är normala. Kyrkan skall vara opolitisk och samhället skall ha anammat den svenska kristna attityden från 80-talet om att "sköt dig själv o skit i andra utom i kollekthåv och insamlingar"

Flyttdatum är tyvärr om cirka 3 år då tid behövs för att sälja av tillgångar och att komplettera vissa utbildningar som saknar restpoäng och skaka fram översättningar av utbildningar. I ett nytt land bör nog alla intyg, bevis, examina vara helt klanderfria från misstag för att ha så bra chans som möjligt.

Önskemål: Stabilt hyfsat jämställt politiskt klimat. Dvs att Sverige, Somalia, Iran, Eritrea, Libyen, Belgien, Libanon, Saudi-Arabien och Tyskland går fetbort. Kanske även Storbritannien.

Bra grundsjukvård, bra skolväsende, kunna köpa hus med land så att man kan jaga och fiska, helst billigare fastighetspriser än Sverige.

Klimat som sämst lika med mellansverige.

Helt ok flora och fauna, dvs inga överdrivet giftiga djur och vildsinta sådana. Antar att Australien, Rinkeby, Biskopsgården, Rosengård, stor del av Afrika och Indien går bort.

Helst ett land med ett språk som ”går att lära sig” och som även uppmuntrar exempelvis engelska.

Som sammanfattning kan man säga att landet jag söker skall vara ungefär som Sverige 1982 med tillägget att den personliga friheten skall vara god, med lite bättre klimat och där staten jobbar för medborgaren och inte emot medborgaren.

Budget är mellan 10-30 miljoner. Har dock tänkt spara sommarhuset ifall det går att besöka Sverige som turist någon gång.

Förslag och varför-motiveringar önskas.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f639754

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback