Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-19, 11:26
  #385
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Skulle jag bosätta mig i vildmarken permanent så skulle jag för det första ta ställning till om jag skulle bo i hydda eller i ett litet hus. Vintertid när termometern kryper under 20 minusgrader så är naturligtvis ett litet hus en fördel. Mao, jag skulle kontakta en markägare och höra med denna om jag kunde få hyra/arrendera ex 1 ha mark och spika upp en friggebod på 15 kvm. Som gentjänst för att jag fick hyra/arrendera markbiten så skulle jag erbjuda markägaren att jag höll skogen ren från stormfällningar mm.

Isolera friggeboden maximalt och sätta in en spis/öppen spis för att kunna laga mat och få värme i "huset" vintertid. Allt detta skulle jag kunna göra utan att ansöka till myndigheterna om tillstånd. Livsföringen skulle bli både praktisk och spartansk. Enda problemet är väl vattenfrågan och tillgång på mat och dryck. Men förhoppningsvis är väl markägaren en bonde som erbjuder mig dessa tjänster mot motprestation.

För övrigt, att dricka ytvatten från bäckar och vattendrag funkade säkert för några hundra år sedan men inget jag skulle våga mig på idag med tanke på alla dioxiner.

Ut och ta prover först innan du bosätter dig då? Jag tvivlar på att alla Sveriges små bäckar och vattendrag är fulla av gifter. Men de vattendrag som ligger nära industriområden, antika som nya, bör man vara väldigt misstänksam mot.

Ser du grodor, massor av insekter och larver i vattnet så är det förmodligen säkert att dricka. Man bör ändå alltid filtrera och koka sjövatten eftersom det finns mycket amöbor, e-coli och annat som kan ge magbesvär. Men rinnande källvatten skall inte vara något problem, speciellt inte i fjällen.

__________________
Senast redigerad av SituationReport 2017-04-19 kl. 11:29.
Citera
2017-04-19, 11:30
  #386
Avstängd
Har tänkt i dom banorna sen jag var 12, det som håller mig tillbaka är brist på mänsklig kontakt. hade jag en flickvän som ville haka hade ja dragit idag!
Citera
2017-05-09, 08:41
  #387
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Härom dagen, eller om det var härom veckan hade STV letat upp Ulf Svensson, en leva-hela-livet-i-skogen människa från trakterna kring Söderköping tror jag.

Ulf har ju verkligen genomfört det ni drömmer om i den här tråden. Han har också vänner bland de vanliga dödliga i trakten, som brukar sticka åt honom en och annan godbit - av en av dem hade han nyligen fått en lite mer permanent koja av plywood.

Så ställer TV-reporten den vibrerande frågan:
"Nå - hur är det där ute i skogen"?
"Det är som vanligt", blev svaret.
Så nu vet ni vad som väntar.

Lite sent, visserligen - men här är länken till texten + inslaget.

Uffe har bott i skogen i 50 år
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...skogen-i-50-ar
Citat:
Det är först de senaste åren som Uffe Svensson har börjat prata med människor överhuvudtaget.

– För femton år sedan gick han omkring med en plastpåse på huvudet och tittade ner i marken och svarade inte folk som försökte få kontakt med honom. Han var helt sluten och hade vänt sig ifrån samhället, berättar Torsten.

Kanske är det just det att flera i Uffes omgivning har visat att de bryr sig om honom, som har fått honom att öppna sig mer och mer.
Citera
2017-05-13, 15:43
  #388
Medlem
Harbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PellAlsing
Alltså, hur hade du tänkt ladda telefonen?

Äldre generationens mobiler håller en laddning i drygt 2-3 veckor i standby läge. Ringer man bara nån enstaka gång varje dag så håller batteriet 2 veckor om man har lite flyt. Annars är det mobil av som gäller, precis som vid vilken vandring eller ÖVL som helst.

Solceller funkar också ypperligt.
Citera
2017-05-19, 23:40
  #389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
Äldre generationens mobiler håller en laddning i drygt 2-3 veckor i standby läge. Ringer man bara nån enstaka gång varje dag så håller batteriet 2 veckor om man har lite flyt. Annars är det mobil av som gäller, precis som vid vilken vandring eller ÖVL som helst.

Solceller funkar också ypperligt.

Mobiltelefoner och solceller...du vill ha lite av båda världar? tänker du som rubriken lyder så bör du avgifta dig från elektronisk skit, annars lär du flytta tillbaka till civilisationen illa kvickt.
Citera
2017-05-31, 23:27
  #390
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enklistra
Det blev dödstyst från MarcoRosa's håll.
troll, död eller fortfarande skamsen?

Jag antar att han har gett upp efter 2 dar.
Citera
2017-06-04, 22:53
  #391
Medlem
Är det inte väldigt drastiskt? Om du är ute efter att minimera kontakten med andra människor kanske det räcker att ta ett ensamt nattjobb och vara hemma på dagarna? Om du ångrar dig kan du lättare ta kontakt med folk än om du sålt allt och gett dig av till vildmarken.
Citera
2017-06-11, 23:57
  #392
Medlem
synd att han inte uppdaterar oss... eller han dog väll ute i vildmarken
Citera
2017-07-17, 20:59
  #393
Medlem
Som jag skrev tidigare höll jag och några andra på med detta en del när vi var yngre.
Inte riktigt "leva resten av livet" men i perioder då man var ung, trött på att bo hemma, inte hade pengar och inte fick jobb tog man sin ryggsäck, sket i allt och brötade ut.
Inte direkt Into the Wild, MEN, känslan av att bröta ut i skogen UTAN någon tidsplan, dvs motsatsen till en planerad semester, är väldigt exalterande.

Visst, folk visste alltid VAR vi var och vi själva visste var vi var och hur man kom därifrån plus några periodvis livstecken... men jag tror ni fattar; känslan blir ändå som att man kör en fullständig "fuck this life, Im gonna be a savage" när man inte planerat att komma tillbaks.

Jag stack ensam på sådana under vår och höst under vilda men kända förhållanden och hade basvaror med mig men levde mycket på fisk och kokade teer etc på vad jag hittade.

Slutsatsen är dock att om man inte jagar/sätter fällor, odlar eller stjäl grönsaker, rotfrukter och spannmål, så får man fan vara Rambo om man ska leva långsiktigt, för att bara skörda av det vilda i övrigt gör dig inte fet.

Leva i skogen kan dock gå hur bra som helst året runt, om man har rätt kunskap och utrustning, tar bra beslut OCH får vissa resurser utifrån.
Ska man vara helt avskild från samhället vet jag ärligt talat inte om man överlever eller har minsta lust att fortsätta utan kött på bordet, så någon form av jakt blir nog obligatoriskt.

Finns dock dem som kör bohemstuket och sitter och tillverkar något hantverk typ korgar, drömfångare etc. och byter dessa mot mat och varor med någon periodvis kompis/knalle som kommer förbi.

Alternativet är att proklamera sig själv som guru/eremit/solitär profet och avskilja sig, sen få pilgrimer att lämna gåvor åt dig på ett heligt mjölkbord i utbyte mot din välsignelse/andlig vägledning.
__________________
Senast redigerad av Woodsmoke 2017-07-17 kl. 21:04.
Citera
2017-07-18, 08:00
  #394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoRosa
Är sjukt rädd för ormar, spindlar och farliga insekter. Stora djur som björn märker man ju i alla fall av. En orm är bara där helt plötsligt

Inte direkt fördelaktigt om du ska ut i skogen. Men jag gillar att porren är med!

Herregud. Där sjönk nivån kände jag.. Men hur som helst du kan glömma det här med skogen. Försök lös din situation som har lett dig till skogstankar istället, på ett bättre sätt. Människorna har lämnat skogen kommer du att märka och därför är livet allmänt ensamt och deprimerande där. Sen finns det en poäng med moderna bekvämligheter som jag ser det. Det gäller bara att hitta det minst smärtsamma sättet att nå dem..

Hade vi vart jägare och samlare i Afrika 40 000 f.Kr hade vi nog kunnat att njuta av det naturliga livet på ett annat sätt. Men nu bor vi i kalla Sverige omgivna av en kall, trist och regnig skog som alla har lämnat. Get over it. Det kommer att ske förr eller senare ändå.
Citera
2017-07-18, 08:04
  #395
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granlag
ensamt

Fast det är ju faktiskt exakt det TS är ute efter. Komma bort från människor.
Citera
2017-07-18, 08:05
  #396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thaluke
Jag antar att han har gett upp efter 2 dar.

Jag tror han fastna i porren....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback