Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-02, 01:06
  #85
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mog
Som jag förstått det ska PS2:ans kontroll fungera alldeles utmärkt, så spara pengarna och kör vidare på den.

Tack, då gör jag det. Alltid skönt när man kan spara lite pengar
Citera
2017-05-03, 01:23
  #86
Medlem
Suikden 1 och 2, guld
FF7-9
RE 1-3
Parasite eve
Tecken 1-2
Alundra, top notch
Citera
2017-05-05, 01:22
  #87
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garnett
Är av samma anledningar mycket nöjd med mina originalexemplar av Suikoden 1 och Xenogears. Haft dem sen release

Det är inte utan nostalgi man kastar en blick åt dem då och då

Detta spel alltså.. storslaget!
https://www.youtube.com/watch?v=dOjm...5EC0C5E1947BF4
Citera
2017-05-05, 13:22
  #88
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Fungerar en PS2-kontroll helt felfritt på PS1? Jag har än så länge bara testat det i ett par spel som Ape Escape och då fungerade det med de analoga spakarna. Men undrar om man bör köpa en riktig PS1-kontroll eller om jag kan köra vidare på den jag har nu.

Citat:
Ursprungligen postat av mog
Som jag förstått det ska PS2:ans kontroll fungera alldeles utmärkt, så spara pengarna och kör vidare på den.
Det stämmer bra. Det som inte fungerar är dom analoga knapparna, dom är bara digitala precis som på PS1-kontrollerna.
Citera
2017-05-10, 07:14
  #89
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det stämmer bra. Det som inte fungerar är dom analoga knapparna, dom är bara digitala precis som på PS1-kontrollerna.

Men det finns ps1-kontroller med analoga spakar.. Det går alltså inte med ps2-versionen på ps1 på det viset?
Citera
2017-05-10, 09:54
  #90
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Men det finns ps1-kontroller med analoga spakar.. Det går alltså inte med ps2-versionen på ps1 på det viset?
Knappar, inte spakar. Face buttons (fyrkant, ring osv) är analoga på PS2-kontrollen. Det är dock inte allt för många spel som använder sig av det men analoga är dom.

The more you know!
Citera
2017-05-12, 01:09
  #91
Medlem
-Andreas-s avatar
Ja. Det var längesen. 20år.

"Vib Ribbon" va ändå rätt nice;
https://www.gamespot.com/vib-ribbon/

Annars så är de mesta titlarna skrivna typ a la "Symphony of the Night", "FF7", "Twisted Metal", " o "Metal Gear Solid".

Jo, sen "Tony Hawk's Pro Skater 2", var rätt nice lite stukad så.
Citera
2017-05-14, 14:22
  #92
Medlem
Ingen som har nämnt Vandal Hearts än?

Ett av mina favoritspel som jag spelat igenom flera gånger. Turbaserad strategi i samma anda som Final Fantasy Tactics fast inte lika invecklat med jobbsystem och grejer. Valen man hade för att utveckla gubbarna var att välja inriktning vid bestämda levlar. Kommer speciellt ihåg att det sprutade blod ur hela fienden som man slog ihjäl, en riktig fontän var det . Det kom en 2a också som inte alls var lika bra och sedan även en trea till PS3 som inte alls höll måttet.

Kommer ihåg första fighten fortfarande, när man ser handelsmän som blir omringade av tjuvar som ska råna och/eller mörda dem. När sedan en av tjuvarna går fram emot handelsmännen så blir han ihjälslagen och man ser fontänen av blod för första gången. Efter det så slänger handelsmännen av sig sina rockar och blottar att de är soldater och säger åt tjuvarna att det är de som är fast!

Tyckte det var så jävla coolt när jag var liten.

https://youtu.be/cU7XiTkMgRs?t=367
Citera
2017-05-15, 20:36
  #93
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Knappar, inte spakar. Face buttons (fyrkant, ring osv) är analoga på PS2-kontrollen. Det är dock inte allt för många spel som använder sig av det men analoga är dom.

The more you know!

Har alltid trott att det digitala är styrkorset på ps1-kontrollen ---> och spakarna analoga..
Citera
2017-05-15, 22:08
  #94
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Har alltid trott att det digitala är styrkorset på ps1-kontrollen ---> och spakarna analoga..
Jo, så är det på DualShock. På den så är även fyrkant, ring osv digitala medans på DualShock 2 så är just dom knapparna också analoga. Styrkorset är dock digitalt.
Citera
2017-05-16, 17:55
  #95
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jo, så är det på DualShock. På den så är även fyrkant, ring osv digitala medans på DualShock 2 så är just dom knapparna också analoga. Styrkorset är dock digitalt.

Då är saken biff. Trevlig kväll!
Citera
2017-05-20, 17:13
  #96
Medlem
Ett Tre Tre Sjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Ingen som har nämnt Vandal Hearts än?

Ett av mina favoritspel som jag spelat igenom flera gånger. Turbaserad strategi i samma anda som Final Fantasy Tactics fast inte lika invecklat med jobbsystem och grejer. Valen man hade för att utveckla gubbarna var att välja inriktning vid bestämda levlar. Kommer speciellt ihåg att det sprutade blod ur hela fienden som man slog ihjäl, en riktig fontän var det . Det kom en 2a också som inte alls var lika bra och sedan även en trea till PS3 som inte alls höll måttet.

Kommer ihåg första fighten fortfarande, när man ser handelsmän som blir omringade av tjuvar som ska råna och/eller mörda dem. När sedan en av tjuvarna går fram emot handelsmännen så blir han ihjälslagen och man ser fontänen av blod för första gången. Efter det så slänger handelsmännen av sig sina rockar och blottar att de är soldater och säger åt tjuvarna att det är de som är fast!

Tyckte det var så jävla coolt när jag var liten.

https://youtu.be/cU7XiTkMgRs?t=367

En riktig klassiker! Kommer ihåg att jag köpte det bara pga att det stod "turn based RPG" på baksidan. Var helt inkörd på JRPGS på den tiden och även om Vandal Hearts kanske inte var exakt det så fastnade jag direkt.

Skön story med omväxlande miljöer och en perfekt inkörsport till FF Tactics som kom senare
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback