Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-06, 04:14
  #1
Medlem
Drapåtrissors avatar
Inför sina gråtande och chockade skolkamrater hämtades en elvaårig flicka på en skola i Kalmar av uniformerad polis och släpades över skolgården och fördes bort av polis. Enligt socialchefen var det för barnets bästa enligt LVU och hänvisar till sekretess. Händelsen kommer troligen att anmälas av rektorn till IVO. Bara jag som tycker att ärendet skötts dåligt och undrar vad som kan ligga bakom det bryska omhändertagandet?
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6689947
__________________
Senast redigerad av Drapåtrissor 2017-05-06 kl. 04:20.
Citera
2017-05-06, 04:26
  #2
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Inför sina gråtande och chockade skolkamrater hämtades en elvaårig flicka på en skola i Kalmar av uniformerad polis och släpades över skolgården och fördes bort av polis. Enligt socialchefen var det för barnets bästa enligt LVU och hänvisar till sekretess. Händelsen kommer troligen att anmälas av rektorn till IVO. Bara jag som tycker att ärendet skötts dåligt och undrar vad som kan ligga bakom det bryska omhändertagandet?
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6689947

Just det att skolan inte heller blev förvanade inför hämtningen är mycket skumt.
Kunde då lika gärna vart skurkar vilka klätt ut sig till poliser.
Citera
2017-05-06, 06:50
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Nä det tycker jag inte har gått rätt till, det ska i största möjlighet göras tyst och diskret inte framför en massa barn
Citera
2017-05-06, 08:18
  #4
Medlem
Xer0s avatar
Socialtjänsten är lika begåvad som vanligt?
__________________
Senast redigerad av Xer0 2017-05-06 kl. 08:23.
Citera
2017-05-06, 10:43
  #5
Medlem
RadikalFails avatar
Jag tycker att fel har begåtts. Man behöver inte ta in fullt munderade poliser och göra på detta sättet.
Jag hade säkerligen själv blivit traumatiserad som barn om jag sett detta ske på min skola.

Och ja vad försökte den från soc med? Locka med lite godis? Och när barnet sa nej så då fick poppo ta över?

Ne ska bli intressant att se vad som sker. Och att inte skolan blir förvarnad är ju lite... väl mysko.
Citera
2017-05-07, 08:37
  #6
Medlem
Det kommer inte att hända någonting i fallet. IVO kan inte göra någonting åt vad som har hänt. Det var socialnämnden i en annan kommun som bad Kalmars socialnämnd om hjälp. Båda nämnderna tog beslutet om att omhändertag via LVU. På så vis är det ett politiskt beslut som inte går att straffa. Socialtanterna går fria och politikerna går fria.

Så här är det i Sverige. Barn omhändertages via politiska beslut av beslutsfattare som inte ens är utbildade inom området.
Citera
2017-05-07, 10:55
  #7
Medlem
Drapåtrissors avatar
Händelsen blev även filmad. Risk att flickan tvingas att leva med traumat resten av livet tyvärr.
https://www.facebook.com/aina.torvik...2823736747698/
Citera
2017-05-07, 11:28
  #8
Medlem
BoJackHorsemans avatar
Helt rätt!

Vi vet inte varför hon är omhändertagen enligt LVU men låt oss bara dra ihop en historia om att hon har följande problem. Jag tar de här exemplen eftersom jag själv har erfarenhet av en tjej med precis samma problembild, som också blev omhändertagen enligt LVU.

* Börjat dricka alkohol/ta droger.
* Har sex med äldre män.
* Skär sig i armarna.

Tidigare åtgärder har inte hjälpt och nu ansågs det akut att kunna ge flickan vård. Föräldrarna har kanske helt skitit i sitt ansvar eller till och med kämpat för att socialen ska omhänderta flickan eftersom de inte lyckats reda ut problemen själva.

Beslut om LVU tas, socialen åker ut, polisen står i standby om flickan inte vill åka med. Flickan vägrar åka med socialen och då tillkallas polisen eftersom socialen inte har mandat att med tvångsmetoder omhänderta flickan. Situationen var akut och de mest lämpade poliserna var uniformerade den dagen.

Det ser inte direkt våldsamt ut på något vis utan det som är dramatiskt är att någon står och vrålar. Flickor i den åldern har hormoner som spökar och grinar åt allt möjligt. Med dagens curlade ungar så blir det ännu värre eftersom de tror att de alltid ska kunna komma undan med allt.

Detta är en vårdåtgärd - inte ett gripande.

Vad gafflar tanten om för papper i slutet av videon? Borde inte ens vuxen människa förstå att sånt här är sekretess?

Det hade även varit intressant att veta vem rektorn är och varför SR inte nämner henne vid namn. Det kanske finns en historia där?

Hade den omhändertagna flickan dött i badkaret eller funnits ihjälslagen/våldtagen i en park dagen efter så hade alla varit upprörda varför hon inte blev omhändertagen enligt LVU - inklusive rektorn.
__________________
Senast redigerad av BoJackHorseman 2017-05-07 kl. 11:44.
Citera
2017-05-07, 12:45
  #9
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Jag tycker att fel har begåtts. Man behöver inte ta in fullt munderade poliser och göra på detta sättet.
Jag hade säkerligen själv blivit traumatiserad som barn om jag sett detta ske på min skola.

Och ja vad försökte den från soc med? Locka med lite godis? Och när barnet sa nej så då fick poppo ta över?

Ne ska bli intressant att se vad som sker. Och att inte skolan blir förvarnad är ju lite... väl mysko.


Varför ska man inte ha fullt munderade poliser till att göra detta? vem ska man ha istället? tänk på att ingen annan har rätt att utöva det "våld" som polisen utövar för att genomföra sitt uppdrag
Citera
2017-05-07, 13:06
  #10
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salty-sailor
Varför ska man inte ha fullt munderade poliser till att göra detta? vem ska man ha istället? tänk på att ingen annan har rätt att utöva det "våld" som polisen utövar för att genomföra sitt uppdrag

Jag tänkte snarare på att dom hade kunnat vara civilklädda när detta gjordes vid en skola.
Citera
2017-05-07, 13:22
  #11
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Jag tänkte snarare på att dom hade kunnat vara civilklädda när detta gjordes vid en skola.


för det ser så mycket bättre ut att civilklädda "skumma gubbar" drar iväg en skrikande flicka från en skolgård?
Citera
2017-05-07, 15:08
  #12
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salty-sailor
för det ser så mycket bättre ut att civilklädda "skumma gubbar" drar iväg en skrikande flicka från en skolgård?

Både nej och ja. Nu tänker jag på att för ungarna så hade det varit bättre. Men visst är det ju absolut bättre att man ser att polis är polis, det håller jag med om.

Men hela detta ingripandet verkar ju ha blivit knepigt på flera olika sätt.
Personal på skolan har ju inte blivit informerade och det gör liksom när alla ser vad som sker.

Men en sak som man såg i filmen: alla ska filma skiten som händer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback