Citat:
Ursprungligen postat av
Ziaya
Gäsp. Finns olika feminister och alla ser inte lika ut.
Men det där är ett trivialt fastställande, som inte säger någonting om eventuellt observerbara
tendenser, vilket det är frågan om här. En del här verkar vilja påskina att själva frågeställningen är misogyn, och sant är väl att det finns en del föraktfulla utsagor i tråden. Jag tror ändå att det finns en hel del sanning i det som slagits fast.
Jag vill minnas att en del psykologer tolkat anorexi hos tonårsflickor som en slags revolt mot att den egna kroppen börjat anta kvinnliga former, och därmed mot den egna heterosexuella identiteten.
Jag tror man kan observera ett liknande fenomen hos många som identifierar sig själva som feminister. De kanske inte nödvändigtvis är fula; men de finner det emotionellt svårt att finna bekvämlighet i en traditionellt kvinnlig heterosexualitet. Kort hår, näsring och hår i armhålorna är ju alla synonyma med ett tvärt brott mot den kvinnliga skönhetens kanon. Man vill helt enkelt undfly sexualiteten. Kanske för att den skrämmer en -- därav kanske också den sjukliga fixeringen vid våldtäkt som man finner i denna grupp.
Denna teori stöds ytterligare av att det nog främst är yngre kvinnor som sällar sig till denna ideologi -- kvinnor som kanske ännu inte lyckats finna sin sexuella identitet.
Sen stämmer det naturligtvis att feminismen idag blivit något av ett urvattnat modefenomen, vilket vi alltså ser i Zara Larsson-typen, där denna analys kanske inte riktigt stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Statistenidittliv
Ja, de har bröst och fitta.
Man skulle kunna utöka TS fråga till att också omfatta hur feminister uttrycker sig i tal och skrift. Jag menar att min ovanstående analys också förklarar det mycket utbredda användandet av ironi och sarkasm i denna grupp. I detta finns det en slags
flykt från sanning som är verksam; en ovilja att inlåta sig på en genuin reflektion över sitt egna väsen. Samtidigt som ironin tillåter en att, på ett för en själv omedvetet sätt, säga en sanning man fruktar att erkänna:
"självklart, alla feminister är fula som fan!" blir då ett slags omvänt erkännande att det är just denna fråga som ligger i bottnen av det egna valet att kalla sig själv "feminist".
Citat:
Ursprungligen postat av
DwWU
Har någon nämnt knallröda läppar? Annars är det dags nu.
Har du rätt i. Samtidigt som knallröda läppar kan vara hett som fan. Men inte på nån i kort rosa hår.