Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-06, 18:00
  #3625
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomcat13
Då blir det ju en tolkningsfråga på när brottet utförs.. När man passerar spärren med en ogiltig biljett eller från det att man passerar spärren, åker tåg och kommer upp vid nästa station? Har man passerat sin slutstation och passerat spärrarna så kan ingen sen komma och säga att man har gjort fel för då har man inte tagit personen på bar gärning.

Mig veterligen så gäller biljetten för hela resan och då borde man också kunna bli tagen på bar gärning när man sitter på tåget också.

Brottet blir fullbordat när du passerar betalningsplatsen(t.ex. spärren eller när du går förbi kortläsaren på en buss och motsvarande).
MEN, och det här är ett stort men, för att du skall bli "tagen på bar gärning" måste kontrollanten sett att du inte betalat.
En kontrollant som inte sett dig gå på och kommer fram senare och frågar om biljett har ingen aning om ifall du betalat eller inte. Alltså har du inte blivit tagen på bar gärning. Det är ju jävligt misstänkt att du vägrar visa biljett men att misstänka är inte samma sak som att faktiskt ha sett brottet begås.
Tagen på bar gärning innebär alltså att brottet bevittnas, att personen faktiskt begått bedrägligt beteende spelar ingen roll om du inte sett det begås.

När du då vägrar visa upp biljett så blir du tagen på bar gärningen brytande mot Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik. Det kan dock inte ge fängelse och därmed har kontrollanten inte rätt att envarsgripa.
Citera
2017-03-06, 20:42
  #3626
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Brottet blir fullbordat när du passerar betalningsplatsen(t.ex. spärren eller när du går förbi kortläsaren på en buss och motsvarande).
MEN, och det här är ett stort men, för att du skall bli "tagen på bar gärning" måste kontrollanten sett att du inte betalat.
En kontrollant som inte sett dig gå på och kommer fram senare och frågar om biljett har ingen aning om ifall du betalat eller inte. Alltså har du inte blivit tagen på bar gärning. Det är ju jävligt misstänkt att du vägrar visa biljett men att misstänka är inte samma sak som att faktiskt ha sett brottet begås.
Tagen på bar gärning innebär alltså att brottet bevittnas, att personen faktiskt begått bedrägligt beteende spelar ingen roll om du inte sett det begås.

När du då vägrar visa upp biljett så blir du tagen på bar gärningen brytande mot Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik. Det kan dock inte ge fängelse och därmed har kontrollanten inte rätt att envarsgripa.
I det stora hela håller jag med fullt ut! Även praktiserat det i verkligheten... Vid misstanke som det hela handlar om får de snällt ringa polisen...
Citera
2017-03-30, 15:37
  #3627
Medlem
sl säger att "Du är skyldig att visa upp ett giltigt färdbevis" enligt Lag (2005:68).

ngn som känner till detta?

har de rätt till envarsgripande ifall man inte visar upp kort?
Citera
2017-03-30, 19:41
  #3628
Medlem
Shuzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fassback
sl säger att "Du är skyldig att visa upp ett giltigt färdbevis" enligt Lag (2005:68).

ngn som känner till detta?

har de rätt till envarsgripande ifall man inte visar upp kort?
Vad menar du med "någon som känner till detta"? Lagen de hänvisar till står ju där.
Citera
2017-04-11, 01:22
  #3629
Medlem
visst har en sl-kontrollant inte rätt att envarsgripa ngn ifall man inte visar upp sitt busskort? därför att kontrollanten inte har sätt att resenären på bar gärning gjort ngt fel. eller? så tekniskt sätt kan en sl-kontrollant inte göra ett skit. korrekt?
__________________
Senast redigerad av fassback 2017-04-11 kl. 01:28.
Citera
2017-04-11, 13:19
  #3630
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fassback
visst har en sl-kontrollant inte rätt att envarsgripa ngn ifall man inte visar upp sitt busskort? därför att kontrollanten inte har sätt att resenären på bar gärning gjort ngt fel. eller? så tekniskt sätt kan en sl-kontrollant inte göra ett skit. korrekt?

De kan begära att du visar upp giltigt färdbevis. Om man vägrar detta så kan de skriva ut en tilläggsavgift.
Vägrar man då visa ID så att de inte kan utfärda tilläggsavgiften så får de avvisa(OBS avvisa INTE avlägsna) dig från bussen.

De kan ju dock kontakta polis som kan plocka dig vid nästa hållplats och polisen har större befogenheter.
Citera
2017-04-11, 13:33
  #3631
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuzo
Vad menar du med "någon som känner till detta"? Lagen de hänvisar till står ju där.

Lag (2005:68) är en tilläggslag/förändring till Ordningslag (1993:1617).
Den lagen säger inte att man är skyldig att uppvisa giltigt färdbevis.

Den lag som SL kan hänvisa till är lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik som ger dem rätt att begära att man visar upp giltigt färdbevis och om så inte sker har de rätt att utfärda en tilläggsavgift.
Citera
2017-04-11, 14:31
  #3632
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
De kan begära att du visar upp giltigt färdbevis. Om man vägrar detta så kan de skriva ut en tilläggsavgift.
Vägrar man då visa ID så att de inte kan utfärda tilläggsavgiften så får de avvisa(OBS avvisa INTE avlägsna) dig från bussen.

De kan ju dock kontakta polis som kan plocka dig vid nästa hållplats och polisen har större befogenheter.
Ok så kontrollanten kan inte göra ett skit.
Citera
2017-04-11, 14:38
  #3633
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fassback
Ok så kontrollanten kan inte göra ett skit.

Annat än att begära färdbevis och skriva ut tilläggsavgift samt kontakta polis.
Citera
2017-05-03, 20:02
  #3634
Medlem
hjalmar123s avatar
För några veckor sedan åkte jag från Stockholm C till Uppsala. Hade både UL-kort och SL-kort med reskassa på. Hittar inte något ställe på centralen att blippa mitt UL-kort på, så hoppar på med enbart blippat SL-kort. Självklart kommer det kontrollanter och hoppar på vid Arlanda.
Kontrollanten säger att jag inte har någon biljett, varpå jag svarar att jag visst har det. Han påstår då att jag skulle ha hoppat av vid Arlanda och blippat mitt UL-kort och att jag därför åker utan biljett. Jag påstår att jag visst har biljett och inte hade någon aning om att passagerare med reskassa på sitt UL-kort tvingas hoppa av vid Arlanda för att sedan hoppa på igen. Han ber sedan att få mitt leg, varpå jag svarar nej. Han säger då att han kommer tvingas tillkalla polis. Vid det här tillfället slutar jag svara på frågor och sitter istället tyst och tittar på honom. När jag ser att vi börjar närma oss Knivsta reser jag mig upp och han frågar var jag ska. Jag svarar inte och ställer mig så nära dörren som möjligt och hoppar efter någon minut av vid Knivsta och tar nästa pendel mot Uppsala.

Kan ju vara så att kontrollanten bara inte orkade, men han gjorde absolut ingenting för att få mig att stanna. Han följde inte ens efter mig till dörren.
Citera
2017-06-03, 15:18
  #3635
Medlem
Så vad händer med turisten om den blir tagen då? Eller för den delen en svensk som jobbar i Norge och således inte är skriven i Sverige? De har ju inte tillgång till andra länders register så hur gör de med boten då?
Citera
2017-06-03, 15:43
  #3636
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnjoyLife2000
Så vad händer med turisten om den blir tagen då? Eller för den delen en svensk som jobbar i Norge och således inte är skriven i Sverige? De har ju inte tillgång till andra länders register så hur gör de med boten då?
Är inte så svårt att driva in en skuld mellan nordiska länder. Värre blir det nog om det är en turist från Sydamerika eller Asien.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback