Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-30, 19:39
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det måste du kolla med tillverkarens anvisningar.

Spontat gissar jag att det anses olämpligt om den är tänkt som en kölstock/längsförstyvning och/eller separat flytkropp.



Du har nog rätt i det.
Golvet är ju inte uppblåsbart utan bara gummiduk och trägolv på det.
Blir nog inte så bra sjöegenskaper på den båten utan kölen...
Citera
2017-05-01, 09:42
  #14
Medlem
Jag frågar här också:

När ni pumpar upp en gummibåt (inte plaskbåt) använder ni en tryckmätare för att kolla så att pontongerna håller rätt tryck? Tex 3,5 PSI/2,4 Bar
Citera
2017-05-01, 11:08
  #15
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
En snabb fråga:

Kan jag använda båten utan den uppblåsbara kölen?

Om den är en liten som man blåser upp mellan durken och ytterduken så funkar det bra utan. Den vill inte lika bra upp i planing men min sådan köl har inte varit tät på flera år. Eftersom båten nästan är lika bred som lång så kör den kölen varken till eller från.

Ang att pumpa den så brukar jag handpumpa och när båten känns hård och stabil så är det bara att köra. Bra idé då det är en begagnad båt är att ta med pumpen ut de första turerna för säkerhets skull.
Citera
2017-05-01, 14:19
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Om den är en liten som man blåser upp mellan durken och ytterduken så funkar det bra utan. Den vill inte lika bra upp i planing men min sådan köl har inte varit tät på flera år. Eftersom båten nästan är lika bred som lång så kör den kölen varken till eller från.

Ang att pumpa den så brukar jag handpumpa och när båten känns hård och stabil så är det bara att köra. Bra idé då det är en begagnad båt är att ta med pumpen ut de första turerna för säkerhets skull.


När kölen är pumpad upp ser den ut som en lång korv, den ska placeras mellan trägolvet och bottenduken.
Den ska hållas på plats av att golvet trycker den mot bottenduken.

Jag testade att pumpa upp båten igår med min handpump som blåser in luft både på uppvägen och nedvägen och det gick riktigt fort att få båda pontongerna på båten riktigt hårda.

Nu måste jag bara lappa två små hål i bottenduken, måla motorfästet, montera golvet och blåsa upp den så blir det jungfrutur!
Citera
2017-05-01, 17:41
  #17
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
När kölen är pumpad upp ser den ut som en lång korv, den ska placeras mellan trägolvet och bottenduken.
Den ska hållas på plats av att golvet trycker den mot bottenduken.

Jag testade att pumpa upp båten igår med min handpump som blåser in luft både på uppvägen och nedvägen och det gick riktigt fort att få båda pontongerna på båten riktigt hårda.

Nu måste jag bara lappa två små hål i bottenduken, måla motorfästet, montera golvet och blåsa upp den så blir det jungfrutur!
Om kölen är en sån korv som är mellan bottenduken och trägolvet så är den inte supernödvändig, den gör lite för kursstabilitet men om den har svårt att hålla tätt så behöver du nog inte lägga någon större tid på den.
Citera
2017-05-02, 22:58
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Om kölen är en sån korv som är mellan bottenduken och trägolvet så är den inte supernödvändig, den gör lite för kursstabilitet men om den har svårt att hålla tätt så behöver du nog inte lägga någon större tid på den.


Hej och tack för all hjälpen!

Den uppblåsbara kölen håller tätt så jag ger den en chans.

Färgen lossnar fläckvis från pontongerna pga att det är en gammal båt men duken som är under ser fin ut.

Färgen har väl egentligen ingen direkt funktion för att hålla båten tät?


Här är en bild på "tusen kronors båten" utan golv men du ser fläckarna som jag pratade om, hade du vågat dig ut på fjorden med den?
Jag tar så klart med mig pumpen i fall att...

Men är det risk att pontongerna sprängs?


http://tinypic.com/view.php?pic=2v3h...9#.WQjudlQ8yhA
Citera
2017-05-03, 11:53
  #19
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Hej och tack för all hjälpen!

Den uppblåsbara kölen håller tätt så jag ger den en chans.

Färgen lossnar fläckvis från pontongerna pga att det är en gammal båt men duken som är under ser fin ut.

Färgen har väl egentligen ingen direkt funktion för att hålla båten tät?


Här är en bild på "tusen kronors båten" utan golv men du ser fläckarna som jag pratade om, hade du vågat dig ut på fjorden med den?
Jag tar så klart med mig pumpen i fall att...

Men är det risk att pontongerna sprängs?


http://tinypic.com/view.php?pic=2v3h...9#.WQjudlQ8yhA
Beror på vilken fjord

En stilla solig dag skulle jag nog inte tveka att ta en tur trots att jag är en skeptiker. Jag har aldrig sett pontoner explodera men snarare att de tappar luft fortare än du kan pumpa in den.
Om du bara använder en fotpump så tror jag risken att de exploderar är ganska låg.
Citera
2017-05-03, 22:23
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Beror på vilken fjord

En stilla solig dag skulle jag nog inte tveka att ta en tur trots att jag är en skeptiker. Jag har aldrig sett pontoner explodera men snarare att de tappar luft fortare än du kan pumpa in den.
Om du bara använder en fotpump så tror jag risken att de exploderar är ganska låg.


Jag menar, kan gamla pontoner explodera pga belastningen dom utsätts för när båten är i bruk?
Eller blir det "bara" revor eller hål och luften pyser ut?


Jag måste bara fråga igen, tror du att färgen på pontongerna är där för att förstärka matrialet eller är det bara rent estetiskt?

Och igen, tack för hjälpen!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback