Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-05-02, 08:46
  #61
Medlem
Pripps3.5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Vad är det du inte förstår i "jag vill inte prata om ett uppbrott i detalj som skett med alla jag känner, men alla kommer fråga när dom får redan på att det tagit slut"? Folk får reda på saker även om dom inte skrivs på Facebook, då är Facebook alltså ett sätt att förebygga och slippa många av frågorna som annars skulle komma.

Förstår du inte ovanstående så kan jag inte hjälpa dig mer, det är inte svårare än så.

Hur i hela fridens lilja gjorde man innan facebook?
Man behöver inte meddela kreti o pleti om att man är tillsammans med någon, gjort slut, blivit gay eller vad man ätit till frukost. Det går alldeles utmärkt att leva ett behagligt liv i alla fall.
Det är inte "massor av folk som kommer fråga om detaljer" och de som gör så, går det bra att svara med att man inte har lust att utveckla ämnet.

Har folk verkligen så svårt med IRL-kontakter idag?

Och ja, folk får reda på saker ändå. Så varför behövs facebook för sådant?
Citera
2017-05-02, 09:57
  #62
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Hur i hela fridens lilja gjorde man innan facebook?

Man fick lov att bli påmind om uppbrottet varje gång man träffade en släkting/kompis eftersom alla alltid frågade "Var är X då?".

Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Man behöver inte meddela kreti o pleti om att man är tillsammans med någon, gjort slut, blivit gay eller vad man ätit till frukost. Det går alldeles utmärkt att leva ett behagligt liv i alla fall.
Det är inte "massor av folk som kommer fråga om detaljer" och de som gör så, går det bra att svara med att man inte har lust att utveckla ämnet.

Har folk verkligen så svårt med IRL-kontakter idag?

Har du ens några kompisar? Det var exakt samma sak innan Facebook, bara det att rykten spreds mun till mun istället. Det är inte IRL-kontakterna som är problemet, det är att ett uppbrott är jobbigt för folk.

Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Och ja, folk får reda på saker ändå. Så varför behövs facebook för sådant?

Haha, jag fattar inte vad du snackar om? Först klagar du på att folk lägger ut saker på Facebook, sen säger du att folk ändå får reda på saker och ting eftersom snacket går IRL.
Facebook är en snabbare och säkrare väg att sprida information än "mun till mun"-metoden, som du av nån anledning verkar föredra så starkt. Är du emot telefoner också? SMS? Böcker? Alla dessa sakerna är precis som Facebook ett sätt att sprida information till dom som vill ta åt sig informationen. Vill du inte läsa en bok? Läs den inte. Vill du inte prata med nån som ringer dig? Svara inte. Gillar du inte Facebook? Då behöver du inte ha nåt konto.
Citera
2017-05-02, 10:41
  #63
Medlem
Pripps3.5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Man fick lov att bli påmind om uppbrottet varje gång man träffade en släkting/kompis eftersom alla alltid frågade "Var är X då?".



Har du ens några kompisar? Det var exakt samma sak innan Facebook, bara det att rykten spreds mun till mun istället. Det är inte IRL-kontakterna som är problemet, det är att ett uppbrott är jobbigt för folk.



Haha, jag fattar inte vad du snackar om? Först klagar du på att folk lägger ut saker på Facebook, sen säger du att folk ändå får reda på saker och ting eftersom snacket går IRL.
Facebook är en snabbare och säkrare väg att sprida information än "mun till mun"-metoden, som du av nån anledning verkar föredra så starkt. Är du emot telefoner också? SMS? Böcker? Alla dessa sakerna är precis som Facebook ett sätt att sprida information till dom som vill ta åt sig informationen. Vill du inte läsa en bok? Läs den inte. Vill du inte prata med nån som ringer dig? Svara inte. Gillar du inte Facebook? Då behöver du inte ha nåt konto.

Nä, det fick man inte. Man berättade för de allra närmaste, sedan skötte sig resten automatiskt.
Nä, där också. Jag har en handfull människor som står mig nära, som jag berättar relevanta saker för. De 750 vännerna på facebook ser jag inte som vänner. Vettifan vad de är, egentligen? Andras vänner?

Blir uppbrottet lättare för att man lägger ut det på fejjan?

Tråden handlar om att lägga ut sitt uppbrott (status) på fejjan. Jag tycker att det är ett rätt omoget beteende. Ja, jag är emot att lägga ut saker som berör fler än dig själv på nätet, samt smsa om dylikt.

De enda som bryr sig om du är singel är du och ev. den du kommer träffa framöver.

En enkel statusändring från "i förhållande" till "singel" leder bara till fler frågor som ingen har att göra med. Och att utveckla situationen där, är inte lämpligt, då ett uppbrott oftast har två sidor. Varför är det så viktigt att alla vet din relationsstatus?
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback