Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-21, 09:19
  #1
Medlem
Som ni ser i rubriken så undrar jag hur man avläser om ett ämne är frätande. Skulle vara tacksam för svar snarast eftersom min lektion börjar om 4 timmar och jag misstänker att det är vad den handlar om.
Citera
2017-04-21, 09:24
  #2
Medlem
Är det kanske att ämnen med högre ph är mer frätande. Eller något med fler vätejoner?
Citera
2017-04-21, 09:45
  #3
Medlem
https://sv.wikipedia.org/wiki/Korrosion
Citera
2017-04-21, 09:47
  #4
Medlem
Du är antagligen inne på rätt spår, antar att detta inte gäller universitetsstudier så pH räcker nog som argument.

Lågt pH =syra=donator av vätejoner (kan tolka det som överskott av H+

högt pH=bas=acceptor av H+

Båda är dock frätande kan jag personligen intyga, men syror är kanske mer kända som sådanna
Citera
2017-04-21, 09:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
https://sv.wikipedia.org/wiki/Korrosion

Man brukar skilja på korrosion och frätning. Korrosion beror på elektropotentialer i metaller och dess joner. Svårt att mäta något hos en metall och säga att den är korroderande utan att jämföra med vilka metaller den är i kontakt med
Citera
2017-04-21, 12:17
  #6
Medlem
Mulla Krekars avatar
Sen finns det väl ämnen som inte är beroende av pH-värde, men som reagerar på hud/andra saker ändå?
Citera
2017-04-30, 12:42
  #7
Medlem
En annorlunda infallsvinkel

Begreppet "frätande" är knappast entydigt!

Salpetersyra är starkt frätande på koppar, zink, t.o.m. silver. och förstås på vävnader.
Däremot inte alls på aluminium (passivering).

Det finns även exempel på motsatt situation.
Smält gallium är starkt frätande på metaller i allmänhet, och aluminium i synnerhet.
Däremot inte alls på vävnader. Att spilla ljummet smält gallium på huden är ofarligt.

Dock smetar och kladdar det in i helvete! Jämförbart med grafitpulver. Men det är en annan historia.

Så när man säger "frätande" blir följdfrågan: på vad?
__________________
Senast redigerad av GaussBonnet 2017-04-30 kl. 12:45.
Citera
2017-04-30, 13:46
  #8
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Begreppet "frätande" är knappast entydigt!

Salpetersyra är starkt frätande på koppar, zink, t.o.m. silver. och förstås på vävnader.
Däremot inte alls på aluminium (passivering).

Det finns även exempel på motsatt situation.
Smält gallium är starkt frätande på metaller i allmänhet, och aluminium i synnerhet.
Däremot inte alls på vävnader. Att spilla ljummet smält gallium på huden är ofarligt.

Dock smetar och kladdar det in i helvete! Jämförbart med grafitpulver. Men det är en annan historia.

Så när man säger "frätande" blir följdfrågan: på vad?
Det där tycker jag är märkligt, jag försökte lösa upp Beryllium i salpetersyra. Men det hände inget?
Citera
2017-04-30, 15:56
  #9
Medlem
*Letar*

Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Det där tycker jag är märkligt, jag försökte lösa upp Beryllium i salpetersyra. Men det hände inget?

Gammalt inlägg om upplösning av metalliskt Be:

(FB) Vad kan man lösa upp Beryllium med?

Salpetersyra är ett dåligt val, pga passivering.

Passivering på metaller kan hävas av ämnen som bildar starka komplex med metallen. I fallet Be är fluoridjonen en sådan komplexbildare. Tetrafluoroberyllat(II)jonen är synnerligen stabil och dess bildning driver reaktionen så att även passiverad metall löses upp.

Näst därefter kommer ickeoxiderande syror.

Sämst är oxiderande syror som alltså passiverar beryllium. Dessutom bildar motsvarande anjon inga stabila komplex med några metalljoner.

Tetrafluoroberyllat(II)jonen är så stabil att den t.o.m. bildas vid reaktion mellan å ena sidan Be²⁺(aq), och å andra sidan de mycket stabila fluoridkomplexen [FeF₆]³⁻ resp [TiF₆]²⁻.
__________________
Senast redigerad av GaussBonnet 2017-04-30 kl. 16:07.
Citera
2017-05-01, 14:55
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillfisken
Du är antagligen inne på rätt spår, antar att detta inte gäller universitetsstudier så pH räcker nog som argument.

Lågt pH =syra=donator av vätejoner (kan tolka det som överskott av H+

högt pH=bas=acceptor av H+

Båda är dock frätande kan jag personligen intyga, men syror är kanske mer kända som sådanna

Precis det jag ville veta
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback